KUL vs katholiek

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

KUL vs katholiek

Voila, bij deze: We kunnen hier verder gaan over of mensen aan de KUL al dan niet katholiek zijn :P

Het gaat verder op dit topic :P

Tommeke14 zei:
Ik twijfel eraan of KUL studenten katholiek zijn ingesteld

(ergens hoop ik dat het niet zo is, maar dat is iets totaal anders dat buiten deze discussie staat)
Hierop wil dan al allereerst reageren :D Zoals eerder gezegd: katholicisme heeft vele gezichten; En eig ben ik ook geinteresserd waarom je HOOPT dat de meesten het niet zijn :D

PS ik wist niet of dit in WSF café paste maar bon
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 771

Re: KUL vs katholiek

Dat is het essentieel punt van de VUB: het vrij onderzoek, ongebonden aan een religie, of partij

het is de grote vraag: Hoe goed kan de KUL onderzoek doen, zonder constant rekening te houden met het katholicisme

Ff een extreem voorbeeld:

Stel dat de KUL onderzoek moet doen naar holebis ofzo

Dat is in strijd met wat het vaticaan wil, dus hoe gaat de KUL daar tegenover staan?

Ik zeg niet direct dat ze hun onderzoek gaan vervalsen, zodat het iets positief voor hun uitkomt

Maar hoe ver kan zon onderzoek gevoerd worden zonder zulke invloeden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: KUL vs katholiek

Tommeke14 schreef:Dat is het essentieel punt van de VUB: het vrij onderzoek, ongebonden aan een religie, of partij

het is de grote vraag: Hoe goed kan de KUL onderzoek doen, zonder constant rekening te houden met het katholicisme

Ff een extreem voorbeeld:

Stel dat de KUL onderzoek moet doen naar holebis ofzo

Dat is in strijd met wat het vaticaan wil, dus hoe gaat de KUL daar tegenover staan?

Ik zeg niet direct dat ze hun onderzoek gaan vervalsen, zodat het iets positief voor hun uitkomt

Maar hoe ver kan zon onderzoek gevoerd worden zonder zulke invloeden?
KUL verzet zich fel tegen het Vaticaan, het heeft Vervenne zelfs de kop gekost in mijn ogen :P Want uiteindelijk steunt hij stamcelonderzoek :P

Mar okee, in dat opzicht kan ik (gedeeltelijk) volgen wat je bedoelde :D Want eerst leek het slecht :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 300

Re: KUL vs katholiek

Ff een extreem voorbeeld:

Stel dat de KUL onderzoek moet doen naar holebis ofzo

Dat is in strijd met wat het vaticaan wil, dus hoe gaat de KUL daar tegenover staan?

Ik zeg niet direct dat ze hun onderzoek gaan vervalsen, zodat het iets positief voor hun uitkomt

Maar hoe ver kan zon onderzoek gevoerd worden zonder zulke invloeden?
ik denk niet dat om zo'n dingen probleemen worden gemaakt wat de wetteschap tak van de KUL betrefde is deze alleen nog in naam katholike voor de rest in niets naar mijn mening

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: KUL vs katholiek

ik denk niet dat om zo'n dingen probleemen worden gemaakt wat de wetteschap tak van de KUL betrefde is deze alleen nog in naam katholike voor de rest in niets naar mijn mening
Wat Tommeke14 zei klopt wel degelijk voor een stuk hoor; KUL is wel degelijk een stuk belemmerd door zijn K. Maar dat heeft nix te maken met of de mensen die er studeren katholiek zijn of niet :D Wel alles met de verouderde instelling "het Vaticaan". Als katholiek deel ik bijna nix met wat het Vaticaan als ideaal ophangt :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 771

Re: KUL vs katholiek

Een tijd geleden heb ik trouwens in de standaard gelezen dat de UCL (de Franstalige zusteruniversiteit van de KUL) af wil van zijn katholiek.

De reden is dat de universiteit van Harvard samenwerking met de UCL had geweigerd omdat ze katholiek waren

http://biofides.eu/2008/10/21/de-c-van-ucl-wankelt/

EDIT: andere interessante link:

http://www.uclouvain.be/cps/ucl/doc/etes/d..._Standaard).pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: KUL vs katholiek

Ja, dat is zeer jammer vind ik dat katholicisme in de wetenschap (door het Vaticaan!!!) zo een slechte naam krijgt :D Want soms helpt je geloof je juist om een lijn te trekken. Bijv op geneeskundig vlak: voor mij gaat klonen te ver :D Gelijk het schaap Dolly (denk ik toch dat de naam was), dat is nergens voor nodig in mijn ogen.

EDIT: ik zeg niet dat andere mensen met een ander geloof of juist geen geloof (absenteisme ofzo) geen grens weten te trekken voor de duidelijkheid.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8.614

Re: KUL vs katholiek

Een anekdote die mogelijk kan bijdragen aan de discussie: ik heb vernomen dat bepaalde proffen aan de KUL tijdens het afnemen van mondelinge examens vragen wie de huidige paus is. Afgezien van het feit dat dit mij parate kennis lijkt, kan ik er niet bij waar ze het lef vandaan halen om in opleidingsonderdelen die in de verste verte niets met religie te maken hebben (zoals geneeskunde) dergelijke vragen te stellen. Het is mede omwille van dit verdoken katholicisme dat de KUL geen seconde een optie is geweest wanneer ik moet beslissen aan welke universiteit ik verder zal studeren.
Want soms helpt je geloof je juist om een lijn te trekken. Bijv op geneeskundig vlak: voor mij gaat klonen te ver :D
Uiteraard is ethiek noodzakelijk, maar als je religie je grenzen voor jou laat bepalen, ben je volgens mij niet goed bezig. Wetenschap is er juist op vooruit gegaan door grenzen te verleggen. Als je toch zelf je grenzen haarscherp wilt aftekenen, prima, maar dan doe ik dat liever zelf en laat ik mij geen grenzen van buitenaf opleggen.
EDIT: ik zeg niet dat andere mensen met een ander geloof of juist geen geloof (absenteisme ofzo) geen grens weten te trekken voor de duidelijkheid.
Absenteïsme is afwezigheid. Ik neem aan dat je atheïsme bedoelt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: KUL vs katholiek

Een anekdote die mogelijk kan bijdragen aan de discussie: ik heb vernomen dat bepaalde proffen aan de KUL tijdens het afnemen van mondelinge examens vragen wie de huidige paus is. Afgezien van het feit dat dit mij parate kennis lijkt, kan ik er niet bij waar ze het lef vandaan halen om in opleidingsonderdelen die in de verste verte niets met religie te maken hebben (zoals geneeskunde) dergelijke vragen te stellen. Het is mede omwille van dit verdoken katholicisme dat de KUL geen seconde een optie is geweest wanneer ik moet beslissen aan welke universiteit ik verder zal studeren.
Die heb ik, moet ik zeggen, nog nooit gehoord. Maar het kan goed zijn dat dat ooit eens door één prof is gevraagd :D Ik weet wel het omgekeerde, iemand die de hoofdstad van, als ik mij niet vergis, Oostenrijk niet kan zeggen en het vervolg kent iedereen wel :P
Uiteraard is ethiek noodzakelijk, maar als je religie je grenzen voor jou laat bepalen, ben je volgens mij niet goed bezig. Wetenschap is er juist op vooruit gegaan door grenzen te verleggen. Als je toch zelf je grenzen haarscherp wilt aftekenen, prima, maar dan doe ik dat liever zelf en laat ik mij geen grenzen van buitenaf opleggen.
Wie je bent, hoe je denkt, wordt toch bepaald door jouw geloof? Ik heb ook meteen gezegd dat de grenzen van katholiek geloof niet die van het Vaticaan moeten zijn ;) Ik ben als katholiek er ook nie tegen dat die negerkes in Afrika ne condoom zouden gebruiken om effe heel cru te zijn :D Ik ben ook niet tegen stamcelonderzoek ed...
Absenteïsme is afwezigheid. Ik neem aan dat je atheïsme bedoelt.
Uiteraard :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8.614

Re: KUL vs katholiek

Ik weet wel het omgekeerde, iemand die de hoofdstad van, als ik mij niet vergis, Oostenrijk niet kan zeggen en het vervolg kent iedereen wel :P
Ik ken het vervolg niet...
Ik heb ook meteen gezegd dat de grenzen van katholiek geloof niet die van het Vaticaan moeten zijn :D Ik ben als katholiek er ook nie tegen dat die negerkes in Afrika ne condoom zouden gebruiken om effe heel cru te zijn :D Ik ben ook niet tegen stamcelonderzoek ed...
Gelukkig, daar ben ik erg blij om. Het katholicisme en het Vaticaan zijn niet gelijk te stellen aan elkaar, alhoewel vele mensen dat nog steeds niet doorhebben (of voor hen is hun geloof juist wél het Vaticaan). Dan vraag ik me echter af: in welk opzicht bepaalt jouw geloof je doen en laten?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 771

Re: KUL vs katholiek

ik moet eerlijk zeggen dat ik die anekdote van die vraag over de paus ook al wel enkele keren heb gehoord hoor...
Wie je bent, hoe je denkt, wordt toch bepaald door jouw geloof?
Is dat dan niet hetzelfde dan zeggen "iedereen met hetzelfde geloof, denkt hetzelfde"

Wat duidelijk niet klopt natuurlijk

Het punt voor mij is dat wetenschap en religie zeer vaak niet samengaan, en zo veel mogelijk geschieden moeten blijven

En de vraag is of een katholieke universiteit daarin kan slagen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: KUL vs katholiek

Ik ken het vervolg niet...
Hehe, ik zat ook grotendeels mis, ik wist dat het iets was dat ze geen parate kennis had :P Hier vindt je het betreffende artikel. Het kwam erop neer dat een meisje geen parate kennis had. De studenten vonden dat Torfs haar "te nader" omschreven had en daardoor had ze een zenuwinzinking ed :P Wsl staan er links naar het vervolg van het verhaal enzo, anders vat ik wel eens kort samen :D
Dan vraag ik me echter af: in welk opzicht bepaalt jouw geloof je doen en laten?
Om het nu te hebben over mijn hele doen en laten, dat voert mij iets te ver :P Bij de exacte wetenschappen, ondervind ik geen grens (of heb ik die toch nog niet ontdekt :D ). Op medisch vlak, zou ik gehinderd zijn...toch zodra het op abortus, euthanasie, ... aankomt :D
Is dat dan niet hetzelfde als "iedereen met hetzelfde geloof, denkt hetzelfde"
Niet elke katholiek denkt hetzelfde hoor ;) Ik geloof ik niet in God als schepper van alles. Ik geloof (en hoop) wel dat er IETS is na het leven hier...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8.614

Re: KUL vs katholiek

Hehe, ik zat ook grotendeels mis, ik wist dat het iets was dat ze geen parate kennis had :P Hier vindt je het betreffende artikel. Het kwam erop neer dat een meisje geen parate kennis had. De studenten vonden dat Torfs haar "te nader" omschreven had en daardoor had ze een zenuwinzinking ed :D Wsl staan er links naar het vervolg van het verhaal enzo, anders vat ik wel eens kort samen :D
Ach natuurlijk, dat artikel heb ik zelf nog gelezen, alleen wist ik niet dat je daarover bezig was. Nee inderdaad, dat verhaal ken ik.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: KUL vs katholiek

Ach natuurlijk, dat artikel heb ik zelf nog gelezen, alleen wist ik niet dat je daarover bezig was. Nee inderdaad, dat verhaal ken ik.
Ja, ik zeg het, ik zat zelf 95% mis ;) Achja, we gebruiken de blok als excuus :P

EDIT: ik beweer niet dat dat van de paus een nuttige vraag is, maar wat mij betreft vallen een aantal dingen wél onder parate kennis. En als je ervoor kiest om aan de KUL te gaan studeren vind ik dat dat nog het minst is :D ZE verplichten je al niet tot een mis (wat ik in het lager wel was, elke week een mis, vd school uit :D ). Om nog een vb te geven: ik ken een meisje dat nu in haar 2de jaar geneeskunde zit; nog nix onder de 14 gescoord. Maar vraag haar niet wie de minister-president is (ze had zelfs nog nooit van Leterme gehoord :P Maar dat wordt dan, 9 kansen vd 10, later uw of mijn, of alvast iemand, zijn dokter...Da klopt toch nie hè).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: KUL vs katholiek

Drieske schreef:Ja, ik zeg het, ik zat zelf 95% mis :P Achja, we gebruiken de blok als excuus :D

EDIT: ik beweer niet dat dat van de paus een nuttige vraag is, maar wat mij betreft vallen een aantal dingen wél onder parate kennis. En als je ervoor kiest om aan de KUL te gaan studeren vind ik dat dat nog het minst is :D ZE verplichten je al niet tot een mis (wat ik in het lager wel was, elke week een mis, vd school uit :P ). Om nog een vb te geven: ik ken een meisje dat nu in haar 2de jaar geneeskunde zit; nog nix onder de 14 gescoord. Maar vraag haar niet wie de minister-president is (ze had zelfs nog nooit van Leterme gehoord :D Maar dat wordt dan, 9 kansen vd 10, later uw of mijn, of alvast iemand, zijn dokter...Da klopt toch nie hè).
Hmm, ik weet, een late reactie op mezelf, maar ik heb nooit duidelijk gemaakt wat ik hiermee juist probeerde te bereiken :P Ik wou maar zeggen: wat is je diploma als je wereldvreemd bent waard? En geef nu toe, wie niet weet hoe de paus heet, is dat ;)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer