Partijdigheid van moderators

Reageer
Berichten: 8.614

Partijdigheid van moderators

[disclaimer]Het onderstaande bericht is een reactie op
probleem is dat moderators die actief aan topics deelnemen, modereren waarmee je vaak de indruk van belangevermenging krijgt. "ik kies kant a" met als resultaat dat iedereen aan de andere kant automatisch veel minder speelruimte krijgt als de "medestanders". in feite zou een moderator die actief deelneemt in een topic gewoon niet mogen modereren aangezien hij toch voor een stuk inboet op objectiviteit.
Misschien zijn mijn ervaringen niet representatief voor de rest van het forum (alhoewel ik dat betwijfel), maar het is al meermaals in discussies voorgekomen dat een moderator en ik fundamenteel van mening verschilden. Ik heb echter nooit ook maar een zweem van partijdigheid opgemerkt. Zolang je je gedachten een beetje fatsoenlijk verwoordt en geen modder gooit is er m.i. niets aan de hand.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Partijdigheid van moderators

We bedanken Klintersaas voor de opening van dit topic, aangezien zo een mogelijk punt van ergernis bij gebruikers aangekaart wordt. Over partijdigheid willen we het volgende zeggen:
  • De moderators werken als een team. Beslissingen worden niet individueel genomen, tenzij het gaat om kleine problemen, of om zaken die dringende aandacht vragen. In deze gevallen kan het zijn dat de discussie achteraf plaats vindt. Dit zorgt ervoor dat het modereren op ons inziens behoorlijke en onpartijdige wijze verloopt.
  • De moderators trachten hun werk op integere wijze uit te voeren. Daarbij streven zij na om moderatoracties gescheiden te houden van het meediscussiëren als gebruiker, hierbij gesteund door het team.
  • Het feit dat een moderator niet deelgenomen heeft aan een discussie, is op zich geen garantie voor objectiviteit. De stelling dat deelname aan een discussie de objectiviteit zou schaden lijkt dus vooral een excuus te zijn om te ontsnappen aan moderatie.


Met bovenstaande punten in het achterhoofd: indien iemand de indruk krijgt dat een moderator partijdig optreedt, kan hij/zij dit signaleren in een feedbacktopic, of (en bij voorkeur) via een PB aan Miels, die de kwestie in vertrouwen zal behandelen.

Ook deze reactie is opgesteld in overleg met het team, en wordt dan ook namens alle moderators geplaatst.

Reageer