[materiaalkunde] uitrekken kunststoffilm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

[materiaalkunde] uitrekken kunststoffilm

een probleempje:

een kunststoffilm wordt afgerold en belast met boeken. Als ze de kunststoffilm eerst uitrekken blijkt dat de kunsttoffilm een grotere belasting kan verdragen.

De reden die mijn cursus er aan geeft is versteviging, maar dit snap ik niet helemaal. Ik dacht dat het gevolg van versteviging was dat de elasticiteitsgrens hoger kwam te liggen. Dus het heeft niet als gevolg een verhoogde treksterkte (spanning bij breuk) dus zou de kunststoffilm toch moeten scheuren bij de zelfde belasting ??

Berichten: 228

Re: [materiaalkunde] uitrekken kunststoffilm

OK, ik zal mijn vraag misschien is anders formuleren :D

Kan iemand me mss gewoon vertellen wat verstevigen als gevolg gaat hebben voor het mechanisch gedrag van een materiaal?

Het gebeuren snap ik wel ongeveer, toch de grote lijnen. door het bewegen van dislocaties gaat het materiaal plastisch vervormen, hierdoor worden, hierdoor ontstaan mee dislocaties waardoor de beweging ervan belemmerd wordt met als gevolg een hogere weerstand tege verdere plastische vervorming.

Maar zoals uit deze uitleg dan volgt lijkt het gevolg op het mechanisch gedrag mij enkel dat dus de elasticiteitsgrens verhoogt. maar de breuksterkte, die blijft volges mij toch net dezelfde. Daarom begrijp ik niet waarom de kunststomfilm van hierboven (zo een folietje) meer belasting kan verdragen na versteviging.

Reageer