Werking naloxon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Werking naloxon

Kan iemand mij -als leek- iets uitleggen over de werking van Naloxon? Ik heb begrepen dat je dit middel toegediend krijgt bij een vermoeden van een overdosis drugs, en dat het de gevolgen van het druggebruik ongedaan maakt.

Wordt dit middel ook gebruikt bij mensen die een (grote) hoeveelheid cocaine hebben gebruikt, en bv. buiten bewustzijn zijn geraakt, of wordt het alleen toegepast bij overdosering van heroine? Kan toediening van dit middel ervoor zorgen dat de gebruikte drugs na een of meerdere uren niet meer kunnen worden getraceerd bij bloedonderzoek?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Werking naloxon

Naloxon werkt als competitieve morfineantagonist die aan de receptoren bindt waar morfine en heroïne ook aanbinden. Door de binding van Naloxon kunnen morfine en heroïne niet meer binden aan de receptor waardoor de werking van deze twee zal afnemen. Het wordt niet alleen gebruikt bij overdoseringen, maar ook bij ongewenste bijwerkingen van bijvoorbeeld morfine; het geeft nogal eens een ademhalingsdepressie. Een andere indicatie voor Naloxon is het vaststellen van opioidgebruik. Naloxon heeft geen effect op het werkingsmechanisme van cocaïne, omdat cocaïne niet aangrijpt op de morfinereceptoren zoals heroïne. Naar mijn weten kan na het gebruik van Naloxon heroïne nog steeds worden aangetoond door middel van reguliere drugstests.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Werking naloxon

Het farmacotherapeutisch kompas is in dit soort gevallen een goed naslagwerk, al dan niet in combinatie met de (engelse) wikipedia voor wat extra achtergrond.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer