[scheikunde] het gehalte aan koper en zilver in een legering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] het gehalte aan koper en zilver in een legering

Hey,

Ik ben mij aan het voorbereiden op het examen chemie maar nu kwam ik net een oefening tegen waar ik niet aan uit kan :D hier is ze:

Een legering bestaat uit koper en zilver. Om te bepalen hoeveel mol% van

elk metaal in de legering aanwezig is, wordt eerst 5,1875 g van de legering geoxideerd met een overmaat lucht. Op die manier ontstaat 5,6969 g metaal- oxide. Bepaal het gehalte koper en zilver (in mol%) van de legering.

Ik heb wat opzoek werk gedaan en ik heb gezien dat men enkel koper oxide kan krijgen wanneer er een sterke oxidator wordt gebruikt (salpeter zuur of iets dergelijk). wil dit dan zeggen dat het metaal oxide dat ontstaat enkel zilver oxide kan zijn?

mvg, Joren
mvg, Joren

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] het gehalte aan koper en zilver in een legering

Dat zou kunnen, ik denk dat het gewoon een wat dom opgezette vraag is aangezien het compleet wegoxideren van een stuk zilver middels lucht ook niet erg plausibel is.
Victory through technology

Berichten: 817

Re: [scheikunde] het gehalte aan koper en zilver in een legering

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Het is inderdaad zo dat koper niet gewoon met 'overmaat lucht' gaat reageren. Een zure oplossing is hier bv. wel een mogelijkheid.

Zilver doet dit dan weer wel (daarom wordt het zilverwerk zwart, want AgO is zwart)

Kan je nu zelf een manier verzinnen om van de massa AgO uit te zoeken hoeveel Ag erin zat?

zoniet, probeer zelf even, en laat hier zien wat je doet.

Op die manier kunnen we bijspijkeren waar nodig.
Dat zou kunnen, ik denk dat het gewoon een wat dom opgezette vraag is aangezien het compleet wegoxideren van een stuk zilver middels lucht ook niet erg plausibel is.
Dat lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, maar ik denk dat de oefening eerder draait om de 'overmaat lucht', dan om de realiteit van het wegoxideren van een legering.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] het gehalte aan koper en zilver in een legering

Tja.. dat zal het wel zijn, maar educatief verantwoord is zo'n opgave dan weer niet... Althans, ik heb een heel huis vol lucht, maar de lepels liggen nog keurig in de besteklade :D
Victory through technology

Berichten: 817

Re: [scheikunde] het gehalte aan koper en zilver in een legering

Inderdaad.

Een betere manier zou geweest zijn om te zeggen dat de staaf bv werd opgelost in HCl waarbij er x aantal grammen AgCl neerslag gevormd werd.

Het hele principe achter de oefening zou hetzelfde blijven, maar de situatie werd realistischer.

Hoe dan ook zit het addertje onder gras bij het feit dat koper niet zomaar met lucht oxideert. Realisme even in het midden gelaten.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] het gehalte aan koper en zilver in een legering

En zelfs dan.. en legering is normaliter geen verzameling van losse stukjes koper en zilver waarvan je zomaar de ene wel kunt oplossen terwijl je de andere ongemoeid laat. Ik vind het altijd betreurenswaardig als dit soort verkeerde aannames in het onderwijs gebruikt worden.
Victory through technology

Reageer