Waarom danst een kruisspin in z'n web?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Waarom danst een kruisspin in z'n web?

Het is mij wel eens opgevallen dat een kruisspin bij dreigend gevaar heel snel in het rond danst in z'n web. Wat is daar de functie of het nut van? Dan zit de kruisspin midden in z'n web en als er ineens plots gevaar dreigt, dan gaat zo'n spin voordat die naar z'n nest gaat eerst heel snel in het rond dansen in het web, pas daarna rent die snel naar z'n nest. Maar wat is het nut van dat dansen?

En waarom staat een kruisspin altijd op z'n kop in het web? Dus met de kop naar beneden.

Berichten: 1

Re: Waarom danst een kruisspin in z'n web?

Hoi,

Een kruisspin hangt op de kop omdat als de spin uit het web valt, om 1 of andere reden de spin dan een draad kan achterlaten tijdens de val. De spin komt op de grond te zitten/liggen..... zodra het gevaar geweken is hijst de spin zich weer op tot deze weer in het web zit. Er zijn wel spinnen die met een hun kop naar boven in het web zitten, deze spinnen maken zeg maar een salto naar achter als ze vallen.

Waarom een spin bij gevaar heen en weer 'danst' over het web?

Dit kan komen door een trilling in het web. Sommige prooien houden zich expres muisstil in het web zodat ze niet ontdekt worden, maar de spin voelt altijd wel een trilling maar weet dan niet precies waar de prooi zich bevind. Daarom gaat de spin rond rennen over het web om de prooi alsnog in te sluiten.

Groeten,

Gravity 8)

Berichten: 416

Re: Waarom danst een kruisspin in z'n web?

Gravity schreef:Hoi,

Een kruisspin hangt op de kop omdat als de spin uit het web valt, om 1 of andere reden de spin dan een draad kan achterlaten tijdens de val. De spin komt op de grond te zitten/liggen..... zodra het gevaar geweken is hijst de spin zich weer op tot deze weer in het web zit. Er zijn wel spinnen die met een hun kop naar boven in het web zitten, deze spinnen maken zeg maar een salto naar achter als ze vallen.

Waarom een spin bij gevaar heen en weer 'danst' over het web?

Dit kan komen door een trilling in het web. Sommige prooien houden zich expres muisstil in het web zodat ze niet ontdekt worden, maar de spin voelt altijd wel een trilling maar weet dan niet precies waar de prooi zich bevind. Daarom gaat de spin rond rennen over het web om de prooi alsnog in te sluiten.

Groeten,

Gravity 8)
Ik bedoel bij het op en neer dansen niet om te voelen of de spin een prooi in z'n web heeft. Integendeel, de spin is ergens van geschrokken of voelt onheil waardoor voordat die wegvlucht eventjes heel snel op en neer danst of in het ronde tolt (hoe het ook mag heten). Ik vroeg me dus af wat daar het nut van kan zijn. Dat heeft echt niets met prooien te maken. Ik weet het uit ervaring.

Re: Waarom danst een kruisspin in z'n web?

oke,

Dan weet ik het niet *denkt na*

Het zicht van een spin is erg beperkt. Dus een spin kan niet echt het gevaar zien of aan zien komen. Het gevaar merkt de spin denk ik op door een trilling in het web. Door de trilling denkt de spin dat er een prooi in het web zit en gaat deze snel 'omsingelen' . Dit is de enige reden die ik kan bedenken. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Waarom danst een kruisspin in z'n web?

Kan het ook zijn dat een spin groter lijkt als hij snel heen en weer schud? Althans als ik het zie gebeuren gaat het zo snel dat hij een waas wordt en dan minder goed te zien is. (afweer tegen vogels?)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 416

Re: Waarom danst een kruisspin in z'n web?

Kan het ook zijn dat een spin groter lijkt als hij snel heen en weer schud? Althans als ik het zie gebeuren gaat het zo snel dat hij een waas wordt en dan minder goed te zien is. (afweer tegen vogels?)


Ah, dus jij hebt zoiets ook wel eens gezien, dan weet je ook wel wat ik bedoel? Dat de spin dan minder goed te zien is voor z'n vijanden (w.o. vogels), dat zou heel goed kunnen.

Bedankt.

Berichten: 168

Re: Waarom danst een kruisspin in z'n web?

The Don schreef:Kan het ook zijn dat een spin groter lijkt als hij snel heen en weer schud? Althans als ik het zie gebeuren gaat het zo snel dat hij een waas wordt en dan minder goed te zien is. (afweer tegen vogels?)


Ah, dus jij hebt zoiets ook wel eens gezien, dan weet je ook wel wat ik bedoel? Dat de spin dan minder goed te zien is voor z'n vijanden (w.o. vogels), dat zou heel goed kunnen.

Bedankt.


Het is idd dit antwoord, de predator kan zich dan niet focussen op de prooi, indien hij toch hapt en er is contact met het web laat de spin zich meestal vallen en houdt zich dood. (dit kunnen we met zen allen gaan testen :shock: )
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Reageer