Koolstofdioxide en zuurstof transport

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 188

Koolstofdioxide en zuurstof transport

Ik moet voor bio leren hoe de zuurstof en koolstofdioxide transport in hun werk ga. Maar ik weet niet zeker of ik het nu goed begrijp. Zoals ik het nu begrijp gaat het (in grote lijnen) als volgt: Co2 wordt voor 25% opgenomen door rode bloedcellen en gebonden aan globine. 5% CO2 wordt opgelost in bloedplasma naar de longen getransporteerd en het overige deel reageert met water tot H2CO3 dat weer uiteenvalt in H ionen en HC03. Vervolgens komt die HCO3 in het bloedplasma en blijft de lading neutraal doordat er cl ionen bijkomen.

Klopt het dat het HC03 opgelost in het bloedplasma wordt getransporteerd naar de longen?

verder heb ik nog een vraag wat betrefd de afgifte en opnamen van O2. Als ik het goed begrijp is de zuurstofspanning (is dat de druk ofzo) hoog waardoor O2 wordt opgenomen (waarom is dit zo) en vervolgens wordt het naar een haarvat getransporteerd waar de zuurstofspanning lager is waardoor de O2 weer wordt afgestaan en opgenomen door het weefsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koolstofdioxide en zuurstof transport

Klopt het dat het HC03 opgelost in het bloedplasma wordt getransporteerd naar de longen?
Ja
verder heb ik nog een vraag wat betrefd de afgifte en opnamen van O2. Als ik het goed begrijp is de zuurstofspanning (is dat de druk ofzo) hoog waardoor O2 wordt opgenomen (waarom is dit zo) en vervolgens wordt het naar een haarvat getransporteerd waar de zuurstofspanning lager is waardoor de O2 weer wordt afgestaan en opgenomen door het weefsel.
Dat klopt ook. De zuurstofspanning in de alveoli is veel groter dan die in de zuurstofarme longcapillairen (104 mmHg tegenover 40 mmHg). Hierdoor diffundeert de zuurstof van alveolus naar capillair. Omdat het weefsel zuurstof gebruikt en daar de zuurstofspanning navenant lager is (40 mmHg) dan in het capillaire bloed (95 mmHg) zal de zuurstof worden afgestaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 39

Re: Koolstofdioxide en zuurstof transport

Vervolgens komt die HCO3 in het bloedplasma en blijft de lading neutraal doordat er cl ionen bijkomen. .
Klopt niet helemaal. De lading blijft neutraal omdat er een proton vrijkomt, wat er trouwens voor zorgt dat de pH lager wordt. Ik denk dat je het verwisselt met het transport van HCO3- over de rode bloedcel membraan, wat gebeurt in uitwisseling voor Cl-.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koolstofdioxide en zuurstof transport

Klopt niet helemaal. De lading blijft neutraal omdat er een proton vrijkomt, wat er trouwens voor zorgt dat de pH lager wordt. Ik denk dat je het verwisselt met het transport van HCO3- over de rode bloedcel membraan, wat gebeurt in uitwisseling voor Cl-.


Hij bedoelt denk ik niet de neutraliteit van de reactievergelijking H2CO3 <> HCO3- + H+, maar de neutraliteit van het cytoplasma. Die H+ en HCO3- vallen in dat kader tegen elkaar weg. Echter, HCO3- wordt uit de cel gepompt in uitwisseling met CL- ionen die de cel weer ingaan. Dit zorgt dus voor de neutraliteit binnen de cel. Als de neutraliteit louter van protonen moest komen zou de cel steeds meer en meer positief worden, omdat de HCO3- ionen uit de cel gaan terwijl de protonen in de cel blijven. Dit gaat ook niet helemaal op, omdat het grootste deel van de protonen weer bindt aan het hemoglobine.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer