[scheikunde] met elektrolyse kalium maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] met elektrolyse kalium maken

heee:)

ik heb een vraag en kom er niet echt uit! de vraag is:

Hoe kun je met behulp van elektrolyse kalium maken en geef een voorbeeld van een stof die je daarvoor gebruikt?

nou ik ben al zover:

kalium is een oplosbare stof, en zal zijn werk moeten doen als reductor, en dan verolgens moeten neerslaan met een andere stof zodat er uiteindelijk kalium zelf overblijft... je krijgt dus dan 2 halfreacties waarbij in de totaalreactie kalium zou moeten ontstaan.. ik dacht zelf aan de stof kaliumpermanganaat, maar ik weet neit hoe ik nu verder meot? of wat de volgende stap is!

zou iemand me kunnen verder helpen?

alvast bedankt!

Xxx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] met elektrolyse kalium maken

Dag Studentje25, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] met elektrolyse kalium maken

Hoe kun je met behulp van elektrolyse kalium maken
Om even juist te zijn hier: Dit kan niet.

Je kan geen atomen 'máken' met een elektrolyse. Wat eventueel wel kan is een reactie doen optreden waarbij je de ionen of moleculen (die al in je mengsel zaten) doet neerslaan, kristaliseren, of wat dan ook.

Maar je kan geen atomen 'maken' met een elektrolyse.
kalium is een oplosbare stof, en zal zijn werk moeten doen als reductor,
Kalium is een stof die enkel voorkomt met oxidatietrap 1 of 0.

Zuiver kalium heeft OT 0 en kalium in een binding met een anion heeft OT 1.

Hierdoor worden je redoxreacties (waarbij kalium als reductor optreedt) al zeer beperkt. De meest gangbare stoffen voor een redoxreactie komen in 3 of 4 oxidatietrappen voor.
zelf aan de stof kaliumpermanganaat
Permanganaten gebruiken is altijd 'gevaarlijk' als je redoxreacties wil uitvoeren.

het permanganaat-ion 'voelt zich niet zo lekker in z'n vel' en zal graag proberen om Mn2+ ionen te gaan vormen in vele gevallen. Dit is dus ook een reductie. Een stof die eventueel wil oxideren zou een mogelijkheid leveren.

Dit wordt dan ook gedaan met het 'carbonaat'-ion.

CO2 is een stabielere vorm van een koolstof-zuurstof verbinding dan CO3- (niet dat die laatste onstabiel is, maar toch).

Bij voldoende verhitting zal volgend proces optreden:

2C + KCO3 ==> 2 K + 3 CO2

Hierbij zal je CO2 verdampen, en hou je zuiver kalium over.

Ik kan niet bevestigen of dit ook mogelijk is dmv electrolyse, maar ik neem aan dat de stroom van electronen doorheen je oplossing een gelijkaardig effect zou kunnen hebben.

Hoewel je dan weer met het volgende probleem zit:

Electrolyses gebeuren doorgaans in water. Zuiver Kalium is enorm (lees: ENORM) reactief met water. Kalium zuiver laten neerslaan in water lijkt me geen keuze. Er zal onmiddelijk kaliumhydroxide gevormd worden, dat terug in ionen opsplitst. Je krijgt dus gewoon K+ ionen op die manier.

Ik weet niet zo dadelijk een andere manier om dingen als Zuiver Kalium, Natrium en Lithium te bereiden.

Mag ik daarnaast onbeleefd zijn en vragen vanwaar de vraag komt? Het lijkt me onwaarschijnlijk (lees: didactisch overroepen) om leerlingen uit het humaniora, of zelfs het eerste jaar van een hoger onderwijs een vraag te stellen waarbij ze zelf moeten redeneren hoe men een alkalimetaal kan laten neerslaan in zuivere vorm door elektrolyse.

Zelfs een simpele bepaling van aanwezigheid (geen specefieke concentraties) in een mengsel van het Na+ ion vereist (volgens methode smeets) al een verbinding met uranium erin. Dit omdat het zo immens hardnekkige ionen zijn.

Onder de atomen zouden ze als de ultieme emigrant gezien kunnen worden. (bijwijze van spreken natuurlijk :D ) Ze haten het zo erg om met elkaar ondereen te zitten. Ze zitten nu eenmaal liever met een ander soort ion samen.

als ze dan ook nog eens opgelost kunnen zitten in water... God in Frankrijk voor die dingen.

Daarom verbaast het me om zulk een vraag al te zien. (ik schat uit de vragen uit je andere topics dat je niet in de hogere jaren uit het hoger onderwijs scheikunde komt, vergeef me als ik me vergis)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [scheikunde] met elektrolyse kalium maken

Ik weet niet zo dadelijk een andere manier om dingen als Zuiver Kalium, Natrium en Lithium te bereiden.
Ik weet niet zo dadelijk of het voor Kalium ook gaat, maar jou zinnetje deed me eraan denken.

Natrium kan gewonnen worden door elektrolyse. Hiervoor moet NaCl zich echter wel in gesmolten toestand bevinden. Aangezien Na en Ka beiden alkalimetalen met gelijkaardige OT's zijn, is het misschien mogelijk om ook een stof die bestaat uit moleculen van een ionische binding tussen Ka en een halogeen te laten smelten, zodat deze de elektrische stroom zou geleiden en door elektrolyse gesplitst kan worden.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 817

Re: [scheikunde] met elektrolyse kalium maken

Dan zal dat ook gaan mbv Kaliumchloride bv.

Dan zou je volgende deelreacties kunnen krijgen

((K+ + e- -> K (vast) ))X2

2Cl- -> Cl2 + 2e- (gas)

----------------------------------------------------------------------

2K+ + 2Cl- -> K + Cl2

Ik kan echter niet met zekerheid bevestigen dat dit het geval is, maar aangenomen dat het analoog verloopt aan het proces voor natrium te verkrijgen zou het op deze manier zijn.

Dan komt er ook geen water aan te pas.

Echter zou het nog altijd in een luchtledige ruimte moeten gebeuren, aangezien Kalium ook al lucht reageert (beter: met zuurstof in de lucht). Daarom bewaart men het meestal in een petrolium-omgeving, afgesloten van lucht of water.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer