[natuurkunde] oscilloscoop

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[natuurkunde] oscilloscoop

Hey mensen,

Ik ben bezig met een natuurkunde practicum waarmee ik de frequenties van een piano bepaal. Nu heb ik een luidsprekertje aangesloten op een oscilloscoop. Ik heb geen versterker gebruikt en ik krijg een redelijk goed afleesbare golf. Er is alleen een probleem: De golf staat niet stil en beweegt behoorlijk snel over de x-as waardoor hij niet afleesbaar is.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

BVD,

Roel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] oscilloscoop

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Trigger!

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] oscilloscoop

ik ben niet zo gewend aan de oscilloscoop. Rechtsonderin staan wel een paar knopjes waar boven 'Trig' staat. Als ik deze verander doet hij het nog steeds niet.

Dit is raar want toen ik hem een andere keer testte stond de golf wel gewoon stil.

BVD

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] oscilloscoop

Op een beetje oscilloscoop zitten een twintigtal knopjes. Niet verkeerd bedoeld, maar ik zou zeggen RTFM :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: [natuurkunde] oscilloscoop

Mogt het nog steeds niet lukken met het beeld op jouw scoop dan kan je nog altijd een progammatje downlaoden dat heet visual analyser 8. dit is een progamma dat je op jouw pc kunt laten draaien en waarbij je dan een microfoontje of een luidsprekertje aan jouw geluidskaart hangt. Dit progamma ku je gebruiken als scoop en als spectrum analyser. (natuurlijk gaan de frequenties maar tot het audiogebied)

je kan het progamma downloaden op de volgende link:

http://www.educypedia.be/computer/computersoftwareaudio.htm

ik heb zelf dit progamma op mijn pc een jaar geleden geistaleerd en ik kan er alleen maar tevreden over zijn.

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] oscilloscoop

Dat is dus het probleem. Ik heb hem van school meegekregen, maar ze weten daar ook maar half hoe hij werkt. Ze hebben hem gehad van iemand anders zonder handleiding dus ik heb geen informatie bron over hoe je zo'n ding in moet stellen.

Wel heb ik de amp/div en time/div nou goed ingesteld, maar nog steeds beweegt de golf over de x-as waardoor hij moeilijk afleesbaar wordt.

Weet iemand aub hoe deze functie heet?

Ohja en bedankt voor die software ik zal het testen!

Berichten: 12.262

Re: [natuurkunde] oscilloscoop

Maak even een foto van de voorkant van je scope, dan kan ik zo aanwijzen waaraan je moet draaien en wat je evt moet omschakelen om het stabiel te krijgen.

Feitelijk is het supersimpel, maar als je zon ding voor het eerst gebruikt zonder handleiding of enige instructie kan het best even zoeken zijn denk ik.
Victory through technology

Reageer