Springen naar inhoud

[natuurkunde] intermoleculaire potentiaal

• Log in om te kunnen reageren

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 19:30

Hey, een vraagje:

in mijn cursus fysica worden bij de intermoleculaire potentiaal volgende vragen gesteld:
wat gebeurt er wanneer ik een molecule met beginsnelheid 0 plaats op een afstand
- groter dan r2
- kleiner dan r1
- tussen r1 en r2
(zie figuur)

zelf zou ik het volgende zeggen (maar hier ben ik dus absoluut niet zeker van):
- tussen r1 en r2 : gemiddelde kinetische energie wordt kleiner, hierdoor dalen de maximale uitwijkingsstanden r1 en r2
- groter dan r2: molecule wordt aangetrokken , en heeft als hij de evenwichtstoestand bereikt een grotere kinetische energie waardoor de gemiddelde kinetische energie stijgt en de maximale uitwijkingsstanden vergroten
- kleiner dan r1 lijkt me dan hetzelfde als bij r2

Een 2de vraag die hierbij gestelt wordt is dan welke aggregatietoestand overeenkomt met vorige situaties, door deze vraag vermoed ik eigelijk dat ik de bal helemaal mis sla (of hoe gaat die uitdrukking :D) omdat je dat volges mij dan niet kunt weten , want dat hangt er dan vanaf hoe hard de kinetische energie verandert.

Bijgevoegde afbeeldingen

• molecule_dinge.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46339 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2009 - 19:42

Volgens mij lees je heel dit plaatje verkeerd.
In punt R1 is het energetisch gustiger voor de deeltjes om elkaar te naderen, want dat betekent dat de potentiŽle energie afneemt. Aantrekkende kracht overheerst.
In punt R2 is het voor de deeltjes energetisch gunstiger om uit elkaar te gaan, want dat betekent ůůk dat de potentiŽle energie afneemt. Afstotende karcht overheerst.
Afnemende potentiŽle energie betekent in beide gevallen dat de kinetische energie zal toenemen

Helemaal op het diepste punt in de put van de potentiaalkromme is de potentiŽle energie minimaal. Afstotende en aantrekkende krachten zijn gelijk. Als de deeltjes op dat punt t.o.v. elkaar stilstaan, blijven ze ook t.o.v. elkaar stilstaan.

misschien hier inzichtelijker>
http://www.wetenscha...showtopic=97627
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 20:00

Volgens mij lees je heel dit plaatje verkeerd.
In punt R1 is het energetisch gustiger voor de deeltjes om elkaar te naderen, want dat betekent dat de potentiŽle energie afneemt. Aantrekkende kracht overheerst.
In punt R2 is het voor de deeltjes energetisch gunstiger om uit elkaar te gaan, want dat betekent ůůk dat de potentiŽle energie afneemt. Afstotende karcht overheerst.
Afnemende potentiŽle energie betekent in beide gevallen dat de kinetische energie zal toenemen

Bij de laagste potentiaal is de kracht inderdaad nul , dus ze worden in elk van de 3 gevallen inderdaad aangetrokken naar het middelpunt, maar , door het aanwezig zijn van kinetische energie en het feit dat de totale energie constant blijft zal het deeltje bewegen tussen r1 en r2. Dus als je ergens buiten r1 en r2 een molecuulzet wordt die aangetrokke tot het evenwichtspunt , mits het altijd versnelt zal het een bepaalde kinetische energie hebben waardoor, maar deze is dan toch groter dan in de gevallen dat het punt zou vertrekken in r1 of r2 , waardoor het dus ook zal bewegen voorbij deze 2 waarden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46339 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2009 - 20:25

Je drukt jezelf wat ongelukkig uit, en daardoor kan ik niet goed volgen wat je bedoelt

Bij de laagste potentiaal is de kracht inderdaad nul , dus ze worden in elk van de 3 gevallen inderdaad aangetrokken naar het middelpunt,

Er is geen aantrekking naar dat middelpunt. Zeg: de kracht zal altijd gericht zijn naar die afstand waar de potentiele energie het kleinst is, het diepste punt van die kromme.

maar , door het aanwezig zijn van kinetische energie en het feit dat de totale energie constant blijft zal het deeltje bewegen tussen r1 en r2.

Het deeltje zal overal bewegen, behalve wanneer je het met een snelheid 0 in het diepste put van de potentiaalkromme plaatst

Dus als je ergens buiten r1 en r2 een molecuulzet wordt die aangetrokken tot het evenwichtspunt

Ook daartussen dus, en let weer even op dat @aantrekken@

, mits het altijd versnelt zal het een bepaalde kinetische energie hebben waardoor, maar deze is dan toch groter dan in de gevallen dat het punt zou vertrekken in r1 of r2 ,

@groter dan@ vergeleken met welke andere punten_

waardoor het dus ook zal bewegen voorbij deze 2 waarden.

Hangt er dus helemaal van af wŠŠr je het loslaat, en met welke snelheid in welke richting.

Maak in gedachten een @achtbaan@ met een doorsnede als in deze grafiek, en laat ergens op die baan een kogeltje los. Verwaarloos de wrijving. Je ziet dan wat je kogeltje zal willen doen. Laat het los ergens links van het punt waar je kromme de x/as snijdt, en je kogeltje verdwijnt naar rechts zonder ooit nog terug te komen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 20:46

Je drukt jezelf wat ongelukkig uit, en daardoor kan ik niet goed volgen wat je bedoelt
Er is geen aantrekking naar dat middelpunt. Zeg: de kracht zal altijd gericht zijn naar die afstand waar de potentiele energie het kleinst is, het diepste punt van die kromme.

Ja, het was inderdaad nogal fysisch onjuist uitgedrukt, sorry daarvoor. Dus , even overlopen:
Stel ik laat het los op een positie tussen r1 en r2, de netto kracht zal steeds gericht zijn naar het evenwichtspunt, daardoor versnelt het eerst naar het evenwichtspunt , dan vertraagt het weer tot de snelheid nul is en de beweging is trug naar het evenwichtspunt, dus, het deeltje trilt tussen 2 posities die groter zijn dan r1 en kleiner dan r2. Dit geeft dan zowiezo een vaste stof ???

Laat ik het los op een afstand groter dan r2, zal er dus hetzelfde gebeuren als hierboven, maar deze keer zal het deeltje gaan trillen tussen 2 afstanden kleiner dan r1 en groter dan r2 , maar mits dat op deze manier de totale energie ook niet positief kan zijn is het nog altijd een vaste stof ??? of is het mss ook mogelijk vloeibaar omdat de bindingsafstand veel groter is ?

laatste mogelijkheid: kleiner dan r2 , zolang ik onder de x-as blijf zal de situatie hetzelfde zijn als hierboven. boven de x-as , zoals je vergeleek met de "kogelbaan" zal het deeltje zich heel ver verwijderen ? vergelijkbaar met een gasvormige toestand ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46339 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2009 - 21:13

gooi je nou R1 en R2 niet door elkaar in relatie tot je plaatje?

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 15:50

gooi je nou R1 en R2 niet door elkaar in relatie tot je plaatje?

ja, klopt, sorry, ben er wat van aant maken :s .

correctie dan:
tussen r1 en r2: trillen tussen 2 posities kleiner dan r1 en groter dan r2
verder dan r1: trillen tussen 2 posities groter dan r1 en kleiner dan r2
dichter dan r2: of trillen zoals de vorige situatie, of niet meer terugkomen

nu het verband met de aggregatietoestanden. Wij hebben het zo gezien dat als de Energie lichtjes positief is dat een molecule uit de potentiaalput kan komen en zich kan verplaatsen, met gevolg dat de deeltjes over elkaar kunnen "rollen" zodanig dat het een vloeistof is. Als de energie heel groot wordt gaat de potentiele energie verwaarloosbaar worden zodanig dat de deeltjes geen aantrekkingskrachte meer op elkaar uitoefene (ideaal gas dan...)

Dit vergeleken met het vorige zou ik denken dat de enkel vergelijkbaar is met een vloeistof of een gas als je het loslaat op een plaats kleiner dan r2 zodanig dat het boven de x-as komt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures