Waar kan ik natrium halen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Waar kan ik natrium halen

kan ik er ook natrium halen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waar kan ik natrium halen

Ik denk dat het niet eenvoudig is natrium als particulier aan te schaffen, het is een nogal gevaarlijke stof.

Berichten: 5

Re: Waar kan ik natrium halen

tja, op dit soort forums is er altijd een ploeg mensen die dat standaardantwoord geeft al is je stof de hoofdingredient van schuurpapier. Dus zoeken maar op google en sciencemadness.

Berichten: 96

Re: Waar kan ik natrium halen

vraag 2, waar zou je natrium voor willen gebruiken?

mvgr, Sander

Re: Waar kan ik natrium halen

sanderp schreef:vraag 2, waar zou je natrium voor willen gebruiken?

mvgr, Sander
is toch leuk als je 't in water legt :shock:

maareuh zolang het onder 'petrol' zit kan het toch geen kwaad?

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Waar kan ik natrium halen

maareuh zolang het onder 'petrol' zit kan het toch geen kwaad?
totdat de pot valt...

P.S. volgens mij moet er een manier zijn om dit uit zout te verkrijgen.

Maak een zout oplossing die je elektrolyseert. Dan heb je HCl, wat weg vliegt (oppassen). En Na(OH). En als je dit verwarmd of verhit krijg je volgens mij Na.

Kan dit??

Berichten: 2.746

Re: Waar kan ik natrium halen

er ontstaat denk ik Cl2 ipv HCl

en ook NaOH maar door dat te verwarmen krijg je geen Na

trouwens, NaOH kan je zéér goedkoop kopen, elektrolyse is niet nodig

om wel Na te maken kan je elektrolyse doen zonder water en zonder zuurstof

NaCl => Na + Cl2

aan 1 van de polen ontstaat een metaal natrium aan de ander een gelig gas chloorgas

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waar kan ik natrium halen

Anonymous schreef:
sanderp schreef:vraag 2, waar zou je natrium voor willen gebruiken?

mvgr, Sander
is toch leuk als je 't in water legt :shock:

maareuh zolang het onder 'petrol' zit kan het toch geen kwaad?
volgens mij mag je op dit forum nog steeds niet om explosieven vragen (staat in de regels). En ik betwijfel of je prijzig natrium wilt kopen om alleen onder de parafine te houden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Waar kan ik natrium halen

Natrium reageert op explosieve wijze met water en mag dus alleen maar gebruikt worden met heel veel veiligheidsmaatregelen t.a.v. handen en gezicht.

Het wordt gemaakt door electrolyse van een NaCl oplossing (heel zuiver) met een kwikkathode. Het metaal lost op in kwik tot Na-amalgaan. Na verdampen van het kwik krijgt men het metaal. Het wordt inderdaad onder petroleum bewaard. Als je het metaal extrudeert door een gat met een natriumpers

krijg je een natriumlint waarmee je een reeds droge organische vloeistof nog verder kunt drogen. Bijv. benzeen, aether, tolueen. Echter: geen alcoholen.

Want Na metaal reageert ook metorganische OH groepen. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waar kan ik natrium halen

tja, op dit soort forums is er altijd een ploeg mensen die dat standaardantwoord geeft al is je stof de hoofdingredient van schuurpapier. Dus zoeken maar op google en sciencemadness.
Mijn standaard antwoord is www.hekserij.nl voor de veiliger stoffen (zoals de hoofdingrediënten van schuurpapier).

Natrium is terecht lastig te verkrijgen door particulieren.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Waar kan ik natrium halen

Natrium is leuk als je het in water legt.

Als vanaf natrium naar ondergaat op het periodiek systeem.

Dan reageren de stoffen steeds leuker met water.

Cesium exprodeert direct.

Maar hier is ook niet aan te komen

Re: Waar kan ik natrium halen

moest je toch aan het experimenteren gaan , en je zou een sterke zoutoplossing gaan eletrolyseren, zorg er dan voor dat het Cl2 en het H2 niet bij elkaar komen want dit is een ZEER explosief mengsel. Vandaar wordt in de industrie de "kwikspiegel" gebruikt als electrode, zoals hierboven vermeld. Maar ook hier kom stuit je weer op milieunormen want de elektrolyse via kwikcellen is vanaf 2010 verboden voor de industrie dus nu al geraakt kwik uit het dagdagelijkse leven verdwenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waar kan ik natrium halen

[Strenge-moderator-mode]

Gezien de risico's die het zelf proberen te bereiden van natrium met zich mee brengt (met name voor mensen met te weinig chemische kennis) accepteren we op dit forum geen praktische adviezen over het zelf maken van natrium.

[/Strenge-moderator-mode]
β-Damascenon en maneschijn

Re: Waar kan ik natrium halen

JanMeut schreef:[Strenge-moderator-mode]

Gezien de risico's die het zelf proberen te bereiden van natrium met zich mee brengt (met name voor mensen met te weinig chemische kennis) accepteren we op dit forum geen praktische adviezen over het zelf maken van natrium.

[/Strenge-moderator-mode]
Hoe willen mensen met wijnig chemische kennis nu natrium gaan maken:')

Zul je wel de nodige kennis en materiaal voor nodig hebben :shock:

Reageer