[fysica] massa op helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

[fysica] massa op helling

Hey,

Ik probeerde volgende vraag maar ze lukte mij niet echt.

het gaat dus over de vraag: "Een blok met massa m1 = 3.00 kg ligt op een kort hellend vlak met hellingshoek
\(\alpha = 37^{\circ}\)
. Het blok is met een touw verbonden aan een blok met massa m2 = 2.50 kg dat verticaal kan bewegen (langs de "verticale kant" van de helling). Hierbij loopt het touw over een katrol met een verwaarloosbare massa (zonder wrijving). De wrijvingscoëfficiënt tussen het blok met massa m1 en het hellend vlak is gelijk aan 0.10. Bepaal de versnelling van de blokken en de spankracht in het touw."

Ik schreef dan eerst de som van de krachten op bij beide massa's en paste dan 2de wet Newton toe (want beiden hebben toch dezelfde verscelling)
\(\sum F_{m2} = m_2 a \Rightarrow T_{12} - m_2 g = m_2 g\)
. Met T(12) de trekkracht van m1 op m2.

Echter stoot ik nu al op een probleem :D Bij het schrijven van de krachten op m2, hoe weet je hoe de wrijvingskracht georienteerd is? In mijn ogen weet je dat niet...
\(\sum F_{m1} = m_1 a \Rightarrow T_{21} - m_1 g cos \alfa + \mu F_N = m_1 a\)
. Om één of andere zotte reden wel die alfa achter de cos nie komen te staan ma bon, hij staat er dus . En die + bij Fw is een gokje; mar wsl los ik het mis op...

Als iemand mij zou kunnen helpen.

Ik heb hier voor mezelf een schets liggen, maar deze posten lijkt me nutteloos, mn krachten zijn duidelijk uit mn formule denk ik zo :P

Bvd!

EDIT: omdat ik dacht dat het ofwel + ofwel - Fw was heb ik eens beiden geprobeerd (wat foetelen kan nooit kwaad :P ); maar geen van beiden komt het juiste uit...Dus ik veronderstel dat zelfs het idee van Newton toe te passen fout is?

EDIT2: toch even zeggen hoe ik dan zou verder gaan. Uit vgl 1 zou ik halen wat T12 is en we weten wegens actie-reacte: T12 = -T21 en dan kan je invullen in vgl 2 en vind je a en dan meteen ook T :P

EDIT3: volgens zal het sowieso -Fw moeten zijn daar wrijving tegengesteld is aan de baan, maar dat lost mn probleem niet op :D ik weet btw dat uitkomst 0.82 m/s² moet zijn
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4.246

Re: [fysica] massa op helling

Zie hier.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica] massa op helling

Haha :P Ja, da was ik ook hè toen :D Ma ik had mn methode nie opgeschreven en ze was weg.

Maar ik heb het gevonden: ik wissel ne sin en cos en ik heb een "tekenfout" :D voor mezelf :P

EDIT: toch bedankt :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] massa op helling

Haha :P Ja, da was ik ook hè toen :D
Tja, ik ben ook wel eens wat kwijt, maar jij hebt dat al jong :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica] massa op helling

Tja, ik ben ook wel eens wat kwijt, maar jij hebt dat al jong :P
Kweet het :D Kben er nie trots op; dom vooral om geen notities te maken tijdens de blok :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer