[chemie]hybride orbitalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

[chemie]hybride orbitalen

Hallo iedereen,

Voor chemie moeten we de chemische voorstelling van de stof NO3- achterhalen aan de hand van het MO-model. Ik zit hierbij wel voor een dilemma.

Ik heb dus eerst en vooral de Lewis-notatie uitgeschreven en kom hierbij 3 mesomeren uit, ik heb dan ook de intermediaire voorstelling opgesteld. Iedere O heeft 2 vrije elektronenparen, de N heeft 3 bindingsparen en de andere elektronen bewegen tussen O N O,

3 stippellijnen kom ik dus uit.

Ik kan wegens een gebrek aan een scanner niet anders dan het schriftelijk uit te leggen.

Nu ben ik ook begonnen met het berekenen van het SG en kom uit voor alle O's: SG=3 (dus 3 sp2-hyb.-orb. + 1 vrij p-orb.) Voor het SG van N kom ik ook SG=3 uit dus opnieuw 3sp2-hyb.-orb. + 1 vrij p-orb. Ik hoop dat ik tot hiertoe nog geen fouten heb gemaakt?.

Daarna ben ik dan overgegaan tot het tekenen van de orb.

Er zit dus al zeker 1 pi -binding in tussen de vrije p-orb. van N en van Orechts.

Nu denk ik dat er nog 1 pi-binding zit tussen het p-orb. van Oboven en Olinks maar ik weet het niet zeker.. Is het zo? Of zijn er nog 2 pi-bindingen?

Ik kan wegens een gebrek aan een scanner mijn 'eind'tekening niet tonen aan jullie.

Ziezo ik hoop dat jullie mijn probleem wat begrijpen en me wat kunnen helpen om verder te geraken.

Vriendelijke groeten

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 817

Re: [chemie]hybride orbitalen

Ik kan je niet meteen een (sluitend) antwoord geven, maar bij deze al de mesomeren die je bekwam

Afbeelding
Ik kan wegens een gebrek aan een scanner mijn 'eind'tekening niet tonen aan jullie.
Bij deze dus verholpen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: [chemie]hybride orbitalen

Bedankt voor de afbeelding, inderdaad het zijn deze die ik uitkwam.

Ik heb daarjuist nog even verder gezocht naar een antwoord en denk tot een voorlopige oplossing te komen.

Volgens mij is er slechts 1 pi-binding en 3 sigma-bindingen, samen geeft dit dus 4 bindingen en dit klopt volgens mijn Lewis-notatie, daar zijn er namelijk ook 4 bindingsparen. (zie afb. ToonB)

Ik zal dus nog even mijn vraag verduidelijken:

1. Ik heb dus al de Lewis-notatie van NO3- opgesteld en bekom 3 mesomeren deze kan je zien in de afb. die ToonB heeft gepost.

2. Daarna heb ik de sterische getallen getallen berekend voor de 4 atomen en bekom hiervoor:
  • Oboven: 2+1=3 =>3sp2-hyb.-orb. + 1 vrij p-orb.
  • Olinks: 2+1=3 =>3sp2-hyb.-orb. + 1 vrij p-orb.
  • Orechts: 2+1=3 =>3sp2-hyb.-orb. + 1 vrij p-orb.
  • N: 0+3=3 =>3sp2-hyb.-orb. + 1 vrij p-orb.
3. Ik heb dan aan het MO-model begonnen en verkrijg hierbij 3 sigma-bindingen en 1 pi-binding.

->Maar ik vraag me af hoeveel pi-bindingen er zijn?? Ik denk 1*... Want dan verkrijg je 4 bindingsparen en dat stemt overeen met je Lewis-notatie. Of ben ik mis?

(*)Deze bevindt zich tussen het p-orb. van N en het p-orb. van Orechts

Ik hoop dat m'n vraag wat duidelijker is.

Groeten

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: [chemie]hybride orbitalen

Ik kan wegens een gebrek aan een scanner mijn 'eind'tekening niet tonen aan jullie.

Bij deze dus verholpen.
Ik bedoel hiermee wel het eindresultaat van mijn MO-model, niet enkel van m'n mesomeren.

Ik heb even geprobeerd om mijn eindresultaat te fotograferen, echt duidelijk is het niet maar het is zichtbaar.

De afb. zit in een Word-doc. in de bijlage.

Hopelijk weet iemand of dit goed of fout is...

Groeten

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [chemie]hybride orbitalen

Marcelleke,

ik zou je graag helpen, maar heb de afgelopen 3 jaar nix chemie meer gehad, dus dat wordt vrij moeilijk :D

Toch een tip voor het probleem met je tekening: waarom gebruik je geen simpel tekenprogramma? Zelfs Paint lijkt mij al "gesoffisticeerd" genoeg :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: [chemie]hybride orbitalen

Drieske schreef:Marcelleke,

ik zou je graag helpen, maar heb de afgelopen 3 jaar nix chemie meer gehad, dus dat wordt vrij moeilijk :D

Toch een tip voor het probleem met je tekening: waarom gebruik je geen simpel tekenprogramma? Zelfs Paint lijkt mij al "gesoffisticeerd" genoeg :P
Bedankt, ik heb daarjuist eens geprobeerd om het te tekenen met Paint maar het trekt op niets. Je geraakt er niet meer aan uit.

Wat ik eigenlijk gewoon wil weten zijn het aantal sigma-bindingen en pi- bindingen. Ik denk 3 sigma-bindingen en 1 pi-binding maar twijfel hierover, daarom dat ik het hier even post...

De uitgebreide uitleg die ik erbij geef, is om aan te tonen dat ik er wel degelijk op gezocht heb en dat ik slechts één stap verwijdert ben van de oplossing.

Groeten

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [chemie]hybride orbitalen

Het is simpel: een enkelvoudige binding (waar de overlap van de HAO's groot is) is altijd een sigma-binding. Als er daar nog een bijkomt (het tweede streepje van de dubbele binding zeg maar) is dan een pi-binding. Dus inderdaad 3 sigma's en 3 pi's.

Iemand die dit kan bevestigen?

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: [chemie]hybride orbitalen

abel schreef:Het is simpel: een enkelvoudige binding (waar de overlap van de HAO's groot is) is altijd een sigma-binding. Als er daar nog een bijkomt (het tweede streepje van de dubbele binding zeg maar) is dan een pi-binding. Dus inderdaad 3 sigma's en 3 pi's.

Iemand die dit kan bevestigen?
Je kan toch geen 3 pi-bindingen hebben als je al 3 sigma's hebt want er zitten slecht 4 bindingsparen rond N.

Ik dacht 3 sigma-bindingen en 1 pi-binding...

Groeten

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie]hybride orbitalen

Je krijgt inderdaad 3 sigma bindingen en 1 pi-binding. De tekening van de hybride orbitalen klopt bijna; de overlap is er met alle O-atomen tegelijkertijd. Die overlap kun je zien/weergeven als 3 mesomere structuren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer