[wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[wiskunde] goniometrische vergelijkingen

De goniometrische vergelijking
\(\tan^2(2x) \cdot \tan^2(x) = 1\)
loste ik als volgt op:
\(\begin{array}{lrr}\tan^2(2x) \cdot \tan^2(x) = 1 && \\&& (1) \\\Leftrightarrow \tan^2(2x) = \cot^2(x) \\&& (2) \\\Leftrightarrow \tan^2(2x) = \tan^2\left(\dfrac{\pi}{2} - x \right) \\&& (3) \\\Leftrightarrow \tan(2x) = \tan\left(\dfrac{\pi}{2} - x \right) \\&& (4) \\\Leftrightarrow 2x = \dfrac{\pi}{2} - x + k\pi \\&& (5) \\\Leftrightarrow 3x = \dfrac{\pi}{2} + k\pi \\&& (6)\\\Leftrightarrow x = \dfrac{\pi}{6} + \dfrac{k\pi}{3}\end{array}V = \left\{\dfrac{\pi}{6} + \dfrac{k\pi}{3}\right\}\ \mbox{met}\ k\ \in\ \zz\)
Ik ben echter niet zeker dat ik alle oplossingen te pakken heb. Vooral overgang (3) lijkt in mijn ogen dubieus. Goed mogelijk dat het vals alarm is, maar toch...
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Drie is inderdaad dubieus. Volgt uit a² = b² enkel a = b? In dit geval verloor je er echter geen oplossingen door.

Er is nog een dubieuze stap...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

EDIT: TD was me voor :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Drie is inderdaad dubieus. Volgt uit a² = b² enkel a = b? In dit geval verloor je er echter geen oplossingen door.
Ik weet dat ik daarmee geen oplossing verloor, daarom heb ik het ook verkort opgeschreven. Mijn notatie was misschien niet helemaal correct. Beter lijkt me:
\(\begin{array}{lclr}\tan^2(2x) \cdot \tan^2(x) = 1 \\&&& (1) &\\\Leftrightarrow \tan^2(2x) = \cot^2(x) \\&&& (2) &\\\Leftrightarrow \tan^2(2x) = \tan^2\left(\dfrac{\pi}{2} - x \right) \\&&& (3) &\\\Leftrightarrow \tan(2x) = \tan\left(\dfrac{\pi}{2} - x \right) & \mbox{of} & \tan(2x) = -\tan\left(\dfrac{\pi}{2} - x \right)\\&&& (4) &\\\Leftrightarrow 2x = \dfrac{\pi}{2} - x + k\pi & \mbox{of} & 2x = -\dfrac{\pi}{2} + x + k\pi\\&&& (5) &\\\Leftrightarrow 3x = \dfrac{\pi}{2} + k\pi & \mbox{of} & x = -\dfrac{\pi}{2} + k\pi\\&&& (6) &\\\Leftrightarrow x = \dfrac{\pi}{6} + \dfrac{k\pi}{3} & \mbox{of} & x = \dfrac{\pi}{2} + k\pi\\\end{array}\)
, wat betekent dat
\(\tan^2(x) \neq 0 \Leftrightarrow x \neq 0\)
? Dat had ik er misschien ook bij moeten vermelden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Het gaat me niet echt om het vermelden, maar wel om de gevolgen - je hebt hierdoor namelijk oplossingen ingevoerd die er geen zijn van de oorspronkelijke vergelijking. Je hebt dus niet te weinig, maar te veel oplossingen te pakken :D
EDIT: Bedoel je stap (1), waar ik beide leden deel door
\(\tan^2(x)\)
, wat betekent dat
\(\tan^2(x) \neq 0 \Leftrightarrow x \neq 0\)
? Dat had ik er misschien ook bij moeten vermelden.
Opmerking tussendoor: tan(x) wordt 0 voor meer waarden van x dan alleen x=0.

Maar: je vermenigvuldigt beide leden met cot²(x), dus cot(x) mag niet 0 zijn, dus x mag niet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Het gaat me niet echt om het vermelden, maar wel om de gevolgen - je hebt hierdoor namelijk oplossingen ingevoerd die er geen zijn van de oorspronkelijke vergelijking. Je hebt dus niet te weinig, maar te veel oplossingen te pakken :D
Natuurlijk! Helemaal over het hoofd gezien. Ik hield er geen rekening mee dat ook de bestaansvoorwaarde voor meer dan één hoek opging. De correcte bestaansvoorwaarde is dus
\(x \neq \frac{k\pi}{2}\)
.

Ik moet dus alle veelvouden van
\(\frac{\pi}{2}\)
uit de oplossingenverzameling wegzuiveren. Die wordt dan
\(V = \left\{\frac{\pi}{6} + \frac{k\pi}{3}\right\} \setminus \left\{\frac{\pi}{2} + k\pi\right\} \mbox{met}\ k \in \zz\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

De correcte bestaansvoorwaarde is dus
\(x \neq \frac{k\pi}{2}\)
.
Niet helemaal, zo is er voor x = 0 (neem k = 0) bijvoorbeeld geen probleem. De cotangens wordt 0 voor pi/2 + k.pi.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Niet helemaal, zo is er voor x = 0 (neem k = 0) bijvoorbeeld geen probleem. De cotangens wordt 0 voor pi/2 + k.pi.
Hoezo geen probleem? Voor x = 0 bestaat de cotangens toch niet en het lijkt me vervelend om beide leden van een vergelijking te vermenigvuldigen met iets dat niet bestaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Klintersaas schreef:De goniometrische vergelijking
\(\tan^2(2x) \cdot \tan^2(x) = 1\)
loste ik als volgt op:
\(\tan^2(2x) \cdot \tan^2(x) = 1\)
Waarom niet:
\((\tan(2x) \cdot \tan(x))^2 = 1\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Hoezo geen probleem? Voor x = 0 bestaat de cotangens toch niet en het lijkt me vervelend om beide leden van een vergelijking te vermenigvuldigen met iets dat niet bestaat.
Waarom sluit je dan k.pi/2 uit? Ik denk dat je daarmee doelt op de punten waar cot(x) net 0 wordt en dat is pi/2+k.pi, iets anders dan k.pi/2. In punten x = k.pi bestaat cot(x) niet; in de oorspronkelijke vergelijking kan je x = 0 zonder probleem invullen, maar het zal geen oplossing zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Toch eventjes opmerken 8-) Eerst zegt Klintersaas idd
\(k \frac{ \pi }{2}\)
, maar in de oplossingsverzameling V schrijft ie het wél juist ;) Mss had je dat al door, maar wou het toch even opmerken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer