[chemie] damplijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

[chemie] damplijn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tripelpunt

De rode lijn= sublimatielijn

De blauwe lijn= kooklijn

Nu in mijn cursus noemen we de kooklijn ook wel de damplijn van vloeistof

Kunnen we dit ook doen voor de sublimatielijn, namelijk damplijn van de vaste stof?

Want we moeten dmv de damplijnen kijken als de stoffen stabieler zijn in vast of vl fase...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] damplijn

Ik weet het eigenlijk niet zeker, maar:

Als je boek de damplijn gelijk stelt aan de kooklijn, kun je dat natuurlijk niet doen voor de sublimatielijn aangezien de sublimatielijn niet gelijk is aan de kooklijn. Aan de andere kant, als je de sublimatielijn oversteekt naar de gasfase, is er ook sprake van een damp. Ik begrijp je onzekerheid.

Post anders hier de opgave eens (eventueel met plaatje). Misschien is er nog een andere manier om je probleem op te lossen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 34

Re: [chemie] damplijn

Je moet als volgt redeneren:

Als je van een vloeistof naar een gas wil gaan moet je de damplijn of kooklijn over.

Waarom? Je moet eerst je vloeistof tot koken brengen tot het volledig verdampt is (dan pas treed je in het gasgebied)

Wil je nu van een vaste stof naar zijn gas-fase gaan, dan zijn er 2 mogelijkheden...

1) Je werkt op een hoge druk en voegt er warmte aan toe...stof zal smelten (SMELTLIJN) daarna zal het vloeibaar worden, waarna het zal beginnen koken (KOOKLIJN/DAMPLIJN)

2) Je werkt op een lage druk waardoor je je volledig onderaan de grafiek begeeft (onder het tripelpunt) daar is het mogelijk om van een vaste stof onmidelijk over te gaan naar zijn gas-fase.

Besluit: sublimatielijn mag je dus niet damplijn noemen, dat is gewoon een volledig ander gebied...

Hopelijk heb ik je kunnen helpen en geen teveel aan informatie gegeven

(OFF-TOPIC: dit is mijn eerste post :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] damplijn

Ik ben het met Bart eens. Verder nog even gezocht, en wikipedia vermeldt ook nog eens het volgende:
De damplijn loopt van het tripelpunt tot het kritisch punt. Onder het tripelpunt en boven het kritisch punt is geen kookpunt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt

Ik kan me daar in vinden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 321

Re: [chemie] damplijn

ja dit alles begrijp ik, ik redeneerde op zich ook zo.

maar volgens mij moet ik dan zo redeneren :

Het verlengde van de damplijn stelt het metastabiel vloeistof-damp evenwicht voor in het gebied waar enkel de vaste fase stabiel is. De vloeistof is dan metastabiel en heeft een dampdruk die hoger is dan de dampdruk van de stabiele vast stof. ( waarbij ik dus de dampdruk van de stabiele stof wou aflezen met de sublimatielijn, wat op zich kan, en zelf moet gebeuren...en dus redeneerde ik sublimatilijn = damplijn vaste stof)

Reageer