Tattoo machine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Tattoo machine

Mijn beroep bestaat uit het ontwerpen en het zetten van tattoo's.

Wat ik wil weten is: wat de exacte werking van de 2 spoelen (coils) zijn en hoe deze omgezet worden in beweging.

Dit is van belang om in de toekomst zelf machines te bouwen.

M.V.G., M.

Berichten: 2.746

Re: Tattoo machine

Ik heb nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien, maar uit je vraagstelling blijkt dat het waarschijnlijk om spoelen gaat, met daarin een metalen kern. De spoelen wekken een magnetisch veld (en flux) op als er een stroom door loopt. Door dat veld wordt er een kracht uitgeoefend op de spoel, in radiale richting. Als je de stroomzin omdraait, krijg je een kracht in de andere richting, dus het fluctueren van de stroomzin laat je naald afwisselend in 2 richtingen bewegen.

Maar dat is ook maar mijn idee hoe het eruit ziet, je zoek misschien best even op het internet. En zet hier dan wat je vind.

Berichten: 4

Re: Tattoo machine

bedankt voor je reactie,

ik heb hier een paar foto's wellicht kan het wat duidelijkheid geven.

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 2.746

Re: Tattoo machine

Hm, het principe ziet er anders uit dan ik dacht.

Die spoelen werken samen met de kern als elektromagneet, als er een stroom door vloeit, wordt die veer aangetrokken of afgestoten van die elektromagneet, en dat afwisselend en zeer snel, daardoor begint die veer te trillen. Via wat overbrengingen begint je naald ook te trillen.

Berichten: 4

Re: Tattoo machine

Ok, aan de bovenzijde van de machine zie je bij de aanraking van de contact screw op de front spring dat de amature bar met de naald eraan bevestigd word afgestoten.

de amature bar kaatst dan vlak tegen de bovenzijde van de spoel en weer terug doormiddel van het veermechanisme.

ik heb weer 2 foto's: 1 van de onderkant van de spoeltjes en 1 van een schets (ik hoop dat deze een beetje duidelijk is)

maar wat gebeurd er dan precies in de spoeltjes en waarom de hoeveelheid van twee?

Berichten: 4

Re: Tattoo machine

foto 1

foto2
Bijlagen
SDC15882.JPG
SDC15882.JPG (49.4 KiB) 636 keer bekeken
SDC1588_1.JPG
SDC1588_1.JPG (48.89 KiB) 558 keer bekeken

Reageer