lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Moderators: jkien, Xilvo

lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Op kot hebben wij over het volgende onderwerp een discussie.

Neem nu je hebt twee personen en zij moeten van punt a naar punt b gaan.

Het regent hierbij constant. Persoon 1 loopt en persoon 2 wandelt.

Welke persoon zal het natst zijn?

Berichten: 1.404

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Het antwoord is ooit gegeven op jongens en wetenschap en staat dus hier ergens tussen http://www.radio1.be/radio1_master/program...tart/index.html
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Mythbusters heeft het een keer onderzocht (Mythbusters episode 1: Ice Bullet, exploding toilet, who gets wetter), en zij vonden dat je natter wordt als je rent dan als je loopt. Maar ik heb ernstige vraagtekens bij hun validiteit van het onderzoek. Hun uitkomsten zaten dicht bij elkaar en ze hebben mijns inziens niet vaak genoeg het experiment uit gevoerd. In die aflevering vragen ze ook een metereoloog wat hij er van zegt. Trevor Wallace van het National Climate Data Center, zegt juist dat je beter kan rennen als je droog wilt blijven. (volgens hun model en experimenten). Een verschil tot op 40%. Dit is het enige experiment wat ik zo snel kon vinden wat goed uitgevoerd was.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 73

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Theoretisch maakt het verschil niet uit als je het boven oppervlak verwaarloosd. Als je twee keer harder loopt krijg je tweemaal zoveel water tegen je voorkant maar ook de helft van de tijd. Het verschil maakt dan ook je oppervlak van boven gezien. Als je heel langzaam loopt zal er dan ook veel water boven op je hoofd vallen. Dus hoe sneller hoe beter.

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Hoe harder je gaat, hoe meer water je 'schept'

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

In een oude nationale wetenschapsquiz stond deze vraag ook, het antwoord was dat langzaam lopen nadeliger is, omdat je dan meer water op je hoofd krijgt. Frontaal krijg je evenveel water op je. Het bewijs in de uitzending vond ik alleen niet echt overtuigend :shock:
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Het bewijs in de uitzending vond ik alleen niet echt overtuigend


Dat heb je spijtig genoeg wel meer in dat soort programma's: het gaat om de show en het wetenschappelijke aspect krijgt nauwelijks aandacht. Zou volgens mij toch wel beter kunnen, geeft een slecht indruk van wetenschap.

Berichten: 96

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Het bewijs in de uitzending vond ik alleen niet echt overtuigend :shock:
inderdaad, dat was niet bepaald wetenschappelijk ;)

mvgr, Sander

Berichten: 128

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Mijn gevoel zegt dat afstand erg belangrijk is. Op een gegeven moment bereik je toch een verzadigingspunt, dan maakt het niet meer uit of je rent of dat je loopt. Natter dan dat kan je niet meer worden.

Het maakt ook nogal een verschil of de regen recht naar beneden komt, je vangt dan lopend relatief weinig regen van voren.

Maar als het waait en de regen komt beetje schuin naar beneden dan vang je van voren of van achteren weer veel water en moet je zorgen dat je zo snel mogelijk droog bent, dus rennen!

Maja dit is allemaal maar hoe mijn gevoel hierbij is.

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Miss een manier om dit probleem op te lossen. "leg" een emmer op je hoofd, terwijl het regent en doet dit lopend en wandelend.

En natuurlijk is ook de afstand belangrijk zoals iemand zei.

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Ik heb die aflevering van mythbusters nog eens bekeken en ze doen niets met het water dat op je hoofd valt. Ze meten hoeveel water in hun overalls zit, maar niet hoeveel er op hun hoofd valt. Misschien dat daar het verschil in zit met andere tests.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

mo² schreef:Miss een manier om dit probleem op te lossen. "leg" een emmer op je hoofd, terwijl het regent en doet dit lopend en wandelend.

En natuurlijk is ook de afstand belangrijk zoals iemand zei.


Maar je word toch niet alleen op je hoofd nat? Ook je voor- en achterkant :wink:
huh?

Berichten: 128

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Ik heb die aflevering van mythbusters nog eens bekeken en ze doen niets met het water dat op je hoofd valt. Ze meten hoeveel water in hun overalls zit, maar niet hoeveel er op hun hoofd valt. Misschien dat daar het verschil in zit met andere tests.


Wat ik al zei: Afstand is erg belangrijk! Je kan niet natter worden dan natst!!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Dit vraagstuk heb ik afgelopen weekeind op de duitse TV gezien. Daar lieten ze mensen met een bak voor hun buik lopen en rennen. De uitkomst was dat je bij rennen minder nat wordt, omdat de regen onder een andere hoek op je lichaam komt en zodoende er minder oppervlak van je lichaam regen "vangt"

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: lopen of wandelen in regen, wanneer natst?

Ik dacht dat het zo zat:

Als je rent krijg je meer water langs voren en minder langs boven. Daardoor wordt je wel natter dan wanneer je stapt. De oppervlakte vanvoor is immers groter dan van boven.

Je bent echter veel minder lang in de regen als je rent van punt A naar B.

Als je rekening houdt me beide factoren wordt je toch minder nat als je rent.
You and your big words. . .and your small difficult words

Reageer