massa verklaring van proton

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

massa verklaring van proton

Ik las dat het proton een gewicht had van 0,938 U

de quarks nemmen een massa in van (0,003(up)+0,003(up)+0,006(dn)Dat is nog lang geen 0,938(het is namelijk 0,012 U)(grote of kleine "U"?)

maar goed.

"ze" zeggen dat de massa verklaarbaar is de protentiële energie die ze hebben(E=mc²)

Dus de overige massa is dus energie in de vorm van massa.

hier heb ik wat vragen bij.

1:Hebben de quarks zelf nog energie? of zijn ze enkel quark?wat volgens mij kun je een quark zelf niet om zetten in energie.

2:Dat overige massa is dus energie, en als je dan een kern reactie uitvoerd gaat die enerie dan weg en word omgezet is massa of kan je niet sleutenen aan het gewicht van een proton(volgens mij wel).

3: en als die massa dan uit het proton word weg gehaalt met een kernreactie. Vult een proton zuch dan weer met energie zodat het weer een normaal gewicht heeft?

4:hoe kan een stilstaande proton nou potentiële enerige hebben( afgezien van de hoogte energie(Eh=Fz*h))

Berichten: 336

Re: massa verklaring van proton

Ik kan het zelf zo ook niet een twee drie verklaren, maar ik kan wel een aantal dingen verleggen.

1.Ja quarks hebben zelf energie, een quark-antiquark recombinatie kan(volgens mij) een foton generen.

2.Stel die massa is energie, dan hebben we alsnog een probleem. Het proton lijkt duidelijk stabiel te zijn, dus moet hij in een lagere energie zitten dan de drie losse quarks, daarom zou het gewicht juist minder moeten zijn. Losse quarks bestaan overigens niet.

3.Als je energie uit een proton haalt met een kernreactie, verandert het proton in iets anders, dus kun je achteraf niet meer spreken over een proton.

4.Een ingedrukte springveer heeft toch ook potentiele energie?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: massa verklaring van proton

Losse quarks bestaan wel, ze vervallen gewoon snel. Als je een proton laat botsen met een antiproton dan zullen alleen 2 quarks anniileren. De 4 overige quarks zijn een korte tijd vrij en vervallen dan. Als je de pprotonen maar genoeg kinetische energie geeft dan blijven de quarks los bestaan.

Re: massa verklaring van proton

IN wat annihileren die quars dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: massa verklaring van proton

IN wat annihileren die quars dan?


Heb jij nu eens even geen geluk, ik heb het boek al teruggebrach tnaar de bib. Ik zou denken aan w+ bosonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: massa verklaring van proton

Daar heb ik ook nog een vraag over.

ALs een Up quark vervalt in een W+ boson, dan heb je eerst +2/3. en gaat weg, -2/3 en dan krijg je W+,(-2/3+1=)1/3(+!)

dat kan toch niet?

er blijft toch altijd behoud van dat getalletje?

verder bedankt voor de antwoorden.

hoe kan een proton ovrigens potentiële energie krijgen.

aangezien een proton geen veer is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: massa verklaring van proton

Quarks hebben inderdaad energie. Ze hebben zowel een energie als gevolg van hun rustmassa (dus: E = m c^2) en als gevolg van het feit dat ze erg snel bewegen omdat ze gezamelijk een gebonden toestand vormen en dus snel om elkaar heen "draaien" (dus: potentiele energie, ruwweg E = 1/2 m v^2). Er is echter nog een zeer belangrijke bijdrage aan de totale energie van het proton: de gluonen die de quarks binden! Deze gluonen worden continue uitgewisseld tussen de drie quarks die het proton vormen, en uit experimenten blijkt (alhoewel ik dat niet zo eenvoudig kan uitleggen) dat wel ~60% van alle energie van het proton in deze gluonen zit. Een erg bijzonder en onverwacht resultaat.

Nog twee andere opmerkingen:

1) Een quark kan niet zomaar vervallen. Er is immers behoud van leptongetal en van quark/antiquark generatie. Dus u->W+ is ook wat dat betreft verboden (plus nog eens in strijd met behoud van lading!). Als je u->W+ zou willen, dan zou je in de reactie ook een d moeten maken, want dan voldoe je aan alle behoudswetten (mist het u oorspronkelijk genoeg energie had): u -> d + W+

2) Losse quarks bestaan niet. Er is immers asymptotische vrijheid, wat ruwweg zegt dat de aantrekking tussen twee quarks steeds sterker wordt, naarmate je de quarks verder uit elkaar trekt. Bij voldoende energie creeer je gewoon een nieuw quark/anti-quark paar:

Afbeelding
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: massa verklaring van proton

Wat gebeurt er dan met de quarks die vrijkomen bij proton annihilatie? :wink:

Berichten: 336

Re: massa verklaring van proton

Die vormen waarschijnlijk quark-antiquark paren, ook wel mesonen genaamd.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: massa verklaring van proton

Quarks hebben inderdaad energie. Ze hebben zowel een energie als gevolg van hun rustmassa (dus: E = m c^2) en als gevolg van het feit dat ze erg snel bewegen omdat ze gezamelijk een gebonden toestand vormen en dus snel om elkaar heen "draaien" (dus: potentiele energie, ruwweg E = 1/2 m v^2). Er is echter nog een zeer belangrijke bijdrage aan de totale energie van het proton: de gluonen die de quarks binden! Deze gluonen worden continue uitgewisseld tussen de drie quarks die het proton vormen, en uit experimenten blijkt (alhoewel ik dat niet zo eenvoudig kan uitleggen) dat wel ~60% van alle energie van het proton in deze gluonen zit. Een erg bijzonder en onverwacht resultaat.
Dankje

Maar waarom kunnen we die energie vormen in een proton en neutron wegen??

Ik weet niet met welke snelheid ze dan draaien maar weeg ik meer als ik beweeg?

Kan energie niet gewoon energie zijn, en geen massa?

Berichten: 55

Re: massa verklaring van proton

Waarom verschilt een protonmassa van een neutronmassa? er zitten toch dezelfde quarks in, alleen in andere positie? of vergis is me ? :shock:
sdfsgdsfh

Berichten: 187

Re: massa verklaring van proton

proton = uud

neutron = udd

en een Down-Quark weegt meer dan een Up-quark.

Berichten: 55

Re: massa verklaring van proton

w00tw00t schreef:proton = uud

neutron = udd

en een Down-Quark weegt meer dan een Up-quark.
ok bedankt, had het ook even opgezocht, klopt inderdaad.
sdfsgdsfh

Reageer