Spreekwoord probleempje

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.504

Spreekwoord probleempje

Beste mensen van het Taalkunde forum. Ik kom hier bijster weinig, maar nu het ik toch wel een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Mijn vader zei onlangs iets en ik vroeg hem om uitleg, hij zei dat ik het maar moest opzoeken op internet, sinds het nogal onbeleefd was.

De uitdrukking die hij gebruikte in een gesprek met een collega was "Dat raakt mijn bruine streep niet".

Ik neem aan dat het hetzelfde is als "Dat raakt mijn koude kleren niet", maar ietwat onbeleefder.

Kan iemand dit specifiek uitleggen, want ik zie niet waar het vandaan komt.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Spreekwoord probleempje

Hahahaha, wat een vieze!

Vroeger was men niet gewoon zijn onderbroek dagelijks te verschonen, met als gevolg (en ook het gemis aan wc-papier!), dat er een bruine streep in de broek ontstond.

Vandaar!

Berichten: 2.504

Re: Spreekwoord probleempje

Kiwiwoman schreef:Hahahaha, wat een vieze!

Vroeger was men niet gewoon zijn onderbroek dagelijks te verschonen, met als gevolg (en ook het gemis aan wc-papier!), dat er een bruine streep in de broek ontstond.

Vandaar!
achzo...

ja, in die regio's van het lichaam ga ik niet meteen zoeken als ik een spreekwoord wil begrijpen :D

Dus met andere woorden, in vergelijking met "dat raakt mijn koude kleren niet", is dat spreekwoord eerder ééntje dat je gebruikt als je tegen iemand spreekt die zichzelf wat hoger acht dan jij zelf?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Spreekwoord probleempje

Ja, want het waren de gegoeden, die onderbroeken droegen. Het gewone volk deed zonder (die waren daardoor ook een stuk minder "smelly"!). :D

Reageer