Brain later op PC

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.286

Brain later op PC

Ik hoorde op het nieuws dat over 45 jaar de wetenschap zo ver is, dat ze hersenen, nadat iemand is overleden, kunnen downloaden op de pc. De wetenschap is dan zo ver, dat alle opgeslagen informatie, emoties, je gehele verleden kunnen aflezen.

Nu weet ik niet of dit bericht een fabel is of niet, maar mocht het zo zijn, dan is de mens zichzelf voorbij gestreeft in hun eigen intelligentie-evolutie.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Brain later op PC

Of hebben we onze eigen evolutie versneld voortgezet? Zolang het ons eigen bewustzijn en onze eigen gedachten zijn die in zo'n computer doordraaien, zie ik het eerder als een aanpassing van onszelf dan het maken van een robot-achtig product.

We kunnen tegenwoordig al organen namaken, kunstharten, noem maar op. Waarom zou je ergens een grens trekken, als je op een gegeven moment je hele lichaam kunt nabouwen of vervangen (in dit geval door een computer) waarin jouw hersenprocessen echter nog steeds plaatsvinden (zij het in een digitaal neuraal netwerk i.p.v. een organisch, maar dat hoeft verder aan de hersenfunctionaliteit niks af te doen), dan ben jij dat toch nog steeds?

Het gaat wat verder dan een prothese, maar ik zie geen essentieel verschil :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 26

Re: Brain later op PC

Nou dat lijkt me wel "vroeg", binnen 50 jaar hersenen digitaliseren. Ik heb onlangs een boek van Roger Penrose gelezen (het was wel al redelijk oud, van jaren '80) waarin dit onderwerp uitvoerig behandeld en besproken wordt. Hij gelooft er niet echt in (dat het ooit zal kunnen) en ikzelf ben deels overtuigd door wat ie schreef. Maar ALS het ooit zover is dat er een vorm van bewustzijn in een computer kan gestoken dan denk ik, moeten we niet spreken van binnen 50 jaar maar binnen een veel langer tijdsbestek (don't ask , gewoon veel véél langer :wink: ....)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Brain later op PC

Ik heb deze discussie al herhaldelijk besproken als bioloog met informatici. Onze eind conclusie wat dat het zeker mogelijk is.

Van het biologisch stand punt is een hersen een eindig en plastische verzameling van schakeltjes die hormonen gebruiken als messengers.

DIt vertaald naar een infomaticus zijn standpunt wil zeggen dat het een aftelbaar probleem is en dus oplosbaar.

Dus op de vraag als het ooit mogelijk was waren we het na een paar dagen discussieren (iemand had het 'gevoel' dat het niet kon).

Nu is de volgende vraag of de mens in staat dit te doen.

Wel ten eerste weten we niet goed hoe de hersenen werken en dus zeker niet genoeg om het na te bouwen, dus dat is de eerste vereiste. Wanneer gebeurt dit?

Vervolgens moet de technology ontwikkeld genoeg zijn om dit te doen. En daar weet ik niets van.

Dus hypothetisch gezien is het zeker te doen, practisch is iets anders.

Ps wij waren zelfs bezig over zelfbewust zijn na te bouwen dus niet alleen het downloaden van data. (zo is o moet je iets kunnen doen met die downgeloade data dus is een hersen nabouwen wel nodig)

pps er zijn al verschillende programmas die instaat zijn om te leren en logisch te denken. (de groep filosofie van gent is daar oa over bezig.)

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Brain later op PC

Ik ben er bijna zeker van dat het binnen 50 jaar mogelijk zal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Brain later op PC

Ik zie het nut er niet zo van in. Alles wat in mijn hersenen zit, lijkt me niet echt van een meerwaarde als ik eenmaal dood ben. Ik zou niemand weten die iets aan die informatie zou kunnen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Brain later op PC

Ik zie het nut er niet zo van in. Alles wat in mijn hersenen zit, lijkt me niet echt van een meerwaarde als ik eenmaal dood ben. Ik zou niemand weten die iets aan die informatie zou kunnen hebben.
Jij zelf misschien, aangezien je dan (in een andere vorm) doorleeft?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Brain later op PC

De vraag is of we het wel willen, voor ons zelf maakt het misschien niet meer uit, maar voor de nabestaanden mischien wel. Stel ik vind (bijv.) mijn moeder niet aardig, en dan ga ik dood en zij leeft nog, dan kan zij opeens lezen dat ik haar niet aardig vind, dat lijkt me niet echt leuk.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Brain later op PC

Voor sommige mensen is een floppy al genoeg. 8) :shock: ;)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.286

Re: Brain later op PC

Ik denk dat het een goede stap vooruit is, omdat alle wetenschappelijke ontwikkelingen nodig zijn om "ons soort" verder en dieper de ruimte in te krijgen. Als we al kunnen kloonen, kunnen we ook hersenen op een pc aansluiten om te kunnen onderzoeken welke geheimen verborgen liggen, als je dood bent voel je daar niets van, maar heb je nauwe verwanten en je heb iets gedaan dat het daglicht niet kan verdragen, dan mag je wel zorgen gaan maken.

Maar, deze topic beantwoord niet mijn vraag: is het bericht in het nieuws juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Brain later op PC

Ik denk dat dit nooit mogelijk zal zijn. Een mens is namelijk meer dan een computer en harddisk. De simulatie in de computer zal nooit exact het zelfde zijn als de werkelijkheid. Dus je zal ook niet het zelfde zijn in een computer.

Wie bepaald opdat moment de gedachtes, u zelf of de computer?

Welke algoritme gaat dan onze gedachtes bepalen, en wat gebeurd er als een bit omvalt? heeft deze computer simulatie iets te maken met uw werkelijkheid?

Het gaat me te ver om gesimuleerde cel als levend te beschouwen.

Want dan zouden we nu al computers als levend 'mogen' beschouwen.

ach, waarom 50 jaar wachten?, als u nu al, u gedachtens hier op dit forum, of op u eigen PC zelf in kunt typen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Brain later op PC

Syd schreef:Ik zie het nut er niet zo van in. Alles wat in mijn hersenen zit, lijkt me niet echt van een meerwaarde als ik eenmaal dood ben. Ik zou niemand weten die iets aan die informatie zou kunnen hebben.
Jij zelf misschien, aangezien je dan (in een andere vorm) doorleeft?


Als alles wat in mijn hersenen staat wordt opgeslagen, betekent dat nog niet dat ik dan (hetzij in een andere vorm) doorleef. Ik zie het meer dan mensen toegang hebben tot alle info die in mijn hersenen zijn opgeslagen.

Berichten: 1.286

Re: Brain later op PC

Rogier schreef:
Syd schreef:Ik zie het nut er niet zo van in. Alles wat in mijn hersenen zit, lijkt me niet echt van een meerwaarde als ik eenmaal dood ben. Ik zou niemand weten die iets aan die informatie zou kunnen hebben.
Jij zelf misschien, aangezien je dan (in een andere vorm) doorleeft?


Als alles wat in mijn hersenen staat wordt opgeslagen, betekent dat nog niet dat ik dan (hetzij in een andere vorm) doorleef. Ik zie het meer dan mensen toegang hebben tot alle info die in mijn hersenen zijn opgeslagen.


Dat is juist de bedoeling.

Berichten: 26

Re: Brain later op PC

Ja dat is wel de bedoelig, maar kan het wel?

Stel je ff voor dat hersentransplantatie mogelijk zou zijn (wat het nooit wordt), maar voor het gemak. En je hebt 2 personen naast elkaar.. die ga je behandelen. De hersens van persoon B gaan in persoon A, en andersom. Wat nou als meneer B zich nog steeds hetzelfde voelt als in lichaam B, alleen nu zit hij in lichaam A, maar hij voelt zich helemaal hetzelfde zoals hij was. Ik denk dat dat het geval is als je herseninhoud gaat verwisselen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Brain later op PC

Snoppus schreef:Ja dat is wel de bedoelig, maar kan het wel?

Stel je ff voor dat hersentransplantatie mogelijk zou zijn (wat het nooit wordt)
Waarom denk je dat?
maar voor het gemak. En je hebt 2 personen naast elkaar.. die ga je behandelen. De hersens van persoon B gaan in persoon A, en andersom. Wat nou als meneer B zich nog steeds hetzelfde voelt als in lichaam B, alleen nu zit hij in lichaam A, maar hij voelt zich helemaal hetzelfde zoals hij was. Ik denk dat dat het geval is als je herseninhoud gaat verwisselen.
Nou ja, hij zal zich toch gewaar worden van lichamelijke veranderingen. Dat hij ineens langer of zwaarder is bijvoorbeeld, of meer kracht in zijn handen heeft. En dat zullen nog de minst ingrijpende veranderingen zijn, je hele fysieke gestel is anders.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer