Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 35

Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Hallo,

Weet iemand hoe heet een huis- tuin- en keukenlamp wordt? Dat is wel uit te rekenen lijkt mij, met Watt en ampère enzo. Ik zou graag willen weten hoe.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Je kunt vrij makkelijk bepalen hoeveel warmte er in een lamp wordt ontwikkeld. Dat is bijna alles wat er aan elektriciteit ingaat. In een ander draadje wordt het rendement van een gloeilamp genoemd, is maar iets van 10% dacht ik. Dus wordt 90% omgezet in warmte.

Lastiger wordt het om te bepalen wat de temperatuur wordt. Die hangt namelijk af van de manier waarop de lamp is opgesteld, dus hoe makkelijk hij zijn warmte kwijtraakt. In ieder geval wordt de glazen ballon heter dan 100 graden, want als je er een druppel water op laat vallen dan sist die meteen weg. En heb je ook kans dat de ballon knapt door de temperatuurschok.

Berichten: 2.746

Re: Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Het is ook mogelijk om de oppervlaktetemperatuur te bepalen door die uit te rekenen uit de golflengte van het uitgezonden licht. Bijvoorbeeld als je uitgaat van een zwarte straler en monochromatisch licht. En eventueel uit de lichtkleur (in tabellen) de golflengte opzoeken.

Berichten: 35

Re: Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Dank je wel. Klopt het dat een energiezuinige lamp lang niet zo heet wordt als een normale lamp?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Dat klopt. Als je een gloeilamp die aan is, of net uit, probeert los te schroeven, dan brand je je fikken. Doe je hetzelfde bij een spaarlamp, dan blijkt die handwarm te zijn.

Maar waarom probeer je zoiets niet gewoon zelf? Dat is toch een experiment dat binnen ieders bereik ligt.

Berichten: 65

Re: Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Volgens mij was er ooit een industrie-standaard die voorscrheef dat de buitenkant van het glas van een (gewone) gloeilamp niet heter mocht worden als 60 graden. Dit in verband met allerlei mogelijke armaturen waar deze lampen in zouden kunnen worden gedraaid en in verband met mogelijk brandgevaar als er textiel of papier op de gloeilamp terecht zou komen.

Of deze regel nu nog geldt (of bij halogeenlampen) is mij niet bekend.

Berichten: 35

Re: Warmte-afgifte huis- tuin- en keukenlamp

Dank je wel voor de reacties. Ik weet voldoende.

Reageer