zwart wit grijs

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

zwart wit grijs

*HELP*

Ik heb woensdag mijn eindwerk verdediging en de leerkrachten zijn het oneens of zwart, wit en grijs nu kleuren zijn of niet

ik heb in mijn gezegd dat zwart en wit er geen zijn en grijs wel

en er is een leerkracht die zegt dat zwart en wit wel kleuren zijn

deze persoon is heel moeilijk te overtuigen, hoe kan ik hem het beste overtuigen, welke argumenten kan ik gebruike?!!! *HELP*

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: zwart wit grijs

Kleur is een verschil in intensiteit van licht uit verschillende gedeeltes van het zichtbare spectrum.

Licht bestaat uit golven, de frequentie van de golf bepaalt de kleur. In de praktijk heb je niet exact één frequentie, maar een klein gebiedje. Of een breed gebied, of meerdere gebieden. Hoe meer verschillende frequenties, hoe meer verschillende kleuren er zijn gemengd en hoe minder "puur" de kleur.

Als alle frequenties even sterk zijn vertegenwoordigd, spreken we (volgens sommige opvattingen) niet meer van kleur, want er is geen frequentie (=kleurcomponent) die sterker aanwezig is dan de rest.

Dit is het geval bij zwart, grijs en wit.

Je kunt kleur ook opvatten als de verhouding van frequenties in het algemeen. Dus dan hoeft er niet per se een verschil te zijn tussen de mate waarin verschillende frequenties aanwezig zijn, om van kleur te spreken.

Dat is "makkelijker" omdat je dan in de praktijk een vraag als "welke kleur heeft deze tafel?" kunt beantwoorden met "bruin" of "wit" en niet in het tweede geval moeilijk hoeft te doen met "nee, kleur is op deze tafel niet van toepassing, hij is wit". Kleur is dan gewoon het licht of de reflectie die je waarneemt van alles wat zichtbaar is.

Maar het is onzin om wit en zwart niet als kleur te beschouwen, en grijs wel.

Overigens is er nog een ander argument: zou je eens aan die persoon kunnen vragen hoe hij "wit" definieert, en wat het verschil met (licht)grijs is? Want strikt genomen bestaat wit licht niet, er is geen "maximum", je kunt altijd nóg meer (nog helderder / feller) licht hebben. En er bestaat geen algemene grens van lichtintensiteit die het verschil tussen grijs of wit bepaalt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 22

Re: zwart wit grijs

het eerste deel van je antwoord snap ik, maar derest niet:s

dus volgens uw uitleg zijn zwart, wit en grijs geen kleuren?

ik had als uitleg dat

zwart geen kleur is omdat hij alle kleuren absorbeert

wit geen kelur is omdat hij alle kleuren terugkaatst

grijs wel een kleur omdat hij het de kleuren voor een bepaald gedeelte terugkaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: zwart wit grijs

Ik zou zeggen het zijn geen van allen kleuren. In feite is het hetzelfde licht (of helemaal geen licht in het geval van zwart), alleen dan met een andere intensiteit.

Berichten: 34

Re: zwart wit grijs

Het komt er gewoonlijk niet op aan iemand ervan te overtuigen. Je zal enkel voor je argumenten een verdediging moeten kunnen afleggen. Er valt over dat wit en zwart geen kleur is te dicusiëren. Sommigen stellen zelfs dat kleuren niet bestaan. De hersens interpreteren het enkel als een kleur.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: zwart wit grijs

Ik denk dat je eerst een goede definitie van kleur moet hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 22

Re: zwart wit grijs

ja maar die is moeilijk te vinden

Berichten: 23

Re: zwart wit grijs

Het is redelijk algemeen aanvaard om te zeggen dat zwart en wit geen kleuren zijn.Maar ik vind het moeilijk, er is een beetje een analogie te vinden met de perceptie van geluid...

Kleur kan je op 2 manieren opvatten.

In absolute zin: een elektromagnetische golf met een bepaalde golflengte.

Of zoals wij het doorgaans ervaren: een mengsel van bepaalde golflengten. Monochromatisch licht kom in de dagelijkse praktijk niet vaak voor.

Hetzelfde geldt voor geluid, je kan praten over een toon (trilling van lucht met bepaalde golflengte), of van "klank" (een combinatie van tonen (het liefst een grondtoon met boventonen, dat vinden we mooi)).

Zwart staat wat mij betreft dus buiten discssie: er is namelijk helemaal geen licht, dus ook geen kleur. Komt op hetzelfde neer als praten over de toon of klank van absolute stilte.

Maar als we beseffen dat "gekleurd" licht in de daglijkse praktijk ook is opgebouwd uit verschillende componenten, vraag ik mij af of het fair is om wit dan niet als kleur te beschouwen...

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: zwart wit grijs

Kleur van dingen in de dagelijkse omgeving ontstaat doordat het zonlicht(de em-golven in het zichtbare licht uitgezonden door de zon) deels wordt geabsorbeert door de dingen en dan een deel wordt weerkaatst. Dat deel is nog steeds inderdaad een combinatie van een aantal frequenties. Zo zal bijvoorbeeld een groen blad vooral em-golven van ongeveer 550 nm gaan weerkaatsen.

Nu bij zwart en wit hebben we een apart geval.

Want zwarte dingen, zijn voorwerpen die alles absorberen.

Witte dingen weerkaatsen alles. Wit licht is een combinatie van allerlei kleuren. Het is eigenlijk pas in onze hersenen dat er wit licht onstaat. Wit licht is eigenlijk een treintje van wagonnetjes die allemaal een andere kleur bezitten en een andere polaritatie hebben. Wij kunnen dat onderscheid in kleuren niet waarnemen en vormen zelf wit. Dus ik denk dat we wit geen kleur noemen omdat het geen kleur op zich is, maar een combinatie van alle mogelijke kleuren(maar dan ook alles kleuren).

Je mag dan niet letten op verf, want je zou denken als je alles samenvoegt krijg je zwart. Ja maar dat is omdat de stof die je krijgt zo dens wordt dat hij alles opslorpt en dus zwart eruit ziet. Dit gewoon omdat ik weet dat daar veel verwarring over bestaat.

Nu blijft het probleem nog bij grijs, maar dat is gewoon wit die hier en daar verstoort wordt door een zwarte tint waardoor de intensiteit van het weerkaatste afneemt. Dus eigenlijk ook geen kleur volgens mij.
"This must be the physics department. That explanes all the gravity"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zwart wit grijs

Het licht er inderdaad aan hoe je het defineerd.

Wit en zwart(en grijs dus ook) staan niet op DE kleuren cirkel.

Maar dat is niet erg wetenschappelijk.

Maar het is natuurlijk wel een tint.

En Wit is zowiezo een kleur. dat zijn ze namelijk allemaal in één.

Mijn vroegere tekenlearaares zei:" Zwart en wit staan niet op de kleuren cirkel dus zijn het geen kleuren"

maar wit bevat juist alle kleuren, bekijk de avatar van Sid (of Syd?) maar eens.

Re: zwart wit grijs

Vraag aan je leraar:

"Is wit een kleur?", hij antwoord: ja.

"Is zwart een kleur?", hij antwoord: ja.

"Oh. dan heb ik thuis een kleuren televisie."

Reageer