Traagheidsmomenten berekenen.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Traagheidsmomenten berekenen.

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben hier beland omdat ik op zoek ben naar manieren om de krachten, als gevolg van traagheidsmomenten, die op een lager werken te kunnen berekenen.

Het volgende is het geval:

We hebben bij een test om zakjes heel snel om te draaien gebruik gemaakt van een servo met direct aan de as twee bakjes bevestigd. Het traagheidsmoment van die twee bakjes is bepaald op 0,01824 kgm^2. Nu komt mijn probleem; in één van die twee bakjes valt een zakje en dat wordt dan in beweging gezet. Het massamiddelpunt van dat zakje valt niet samen met de x,y of z-as van de I van de twee bakjes. Hoe kan ik het nieuwe traagheidsmoment nu uitrekenen?

Ik heb een klein schetsje bijgevoegd...

Alvast bedankt voor elke handreiking.
Bijlagen
Schetsje.doc
(32 KiB) 276 keer gedownload

Berichten: 1.007

Re: Traagheidsmomenten berekenen.

Wellicht heb je genoeg aan de stelling van Steiner.

Berichten: 9

Re: Traagheidsmomenten berekenen.

Hallo Sjakko,

zelf had ik idd ook in die richting zitten denken, maar twijfelde... Hiermee ondersteun jij dus die gedachte.

(Die "Wiki" had ik in het Engels al gezien, maar kon het ff niet terugvinden :P )

Thanxs!!!

Even voor mijn begrip; ik kan waarschijnlijk de basisformule gebruiken als ik alles als puntmassa zie?!?

Zoals aangegeven in de link die je gaf...

F*d=m*r²*α

of

Ip=Ic+m*d2

:P :D

Of zie ik toch nog iets over het hoofd? :D

Berichten: 1.007

Re: Traagheidsmomenten berekenen.

Sorry ik begrijp je vraag niet goed. Wat bedoel je met "de basisformule"? En waarom zou je alles als puntmassa zien? Dit is trouwens het Engelse Wiki-artikel.

Berichten: 9

Re: Traagheidsmomenten berekenen.

Hoi Sjakko,

Ik was even "doorgebladerd" op de link die je me gaf. Als je dat doet kom je op wikibooks Klassieke Mechanica/Voorwerpendynamica. In paragraaf 2.3 & 2.4 vind je wat ik bedoelde.

Ik sprak verder over "puntmassa"; wellicht is het niet helemaal de juiste term... Ik reduceerde de massa van het voorwerp terug tot in één punt.

Verder ben ik er volgens mij wel uitgekomen. Ik zie het toch goed dat ik een massa toevoeg aan een bestaande massatraagheid, waarbij de assen parallel lopen aan elkaar en op die manier één, nieuwe massatraagheid bereken voor de twee voorwerpen :D ,toch?

In idd geval bedankt voor de links (die Engelse bedoelde ik idd).

Berichten: 1.007

Re: Traagheidsmomenten berekenen.

Ik sprak verder over "puntmassa"; wellicht is het niet helemaal de juiste term... Ik reduceerde de massa van het voorwerp terug tot in één punt.
Ja dat is inderdaad een puntmassa. Ik ken de afmetingen & massa's niet, dus ik weet niet of het benaderen met een puntmassa wel goed overeenkomt met de werkelijkheid. Dat zou je je nog kunnen afvragen. Hoe kleiner de diameter van het zakje en hoe kleiner de massa van het zakje ten opzichte van de rest van de constructie, hoe nauwkeuriger.

Wat ik niet begreep is dat je "alles" als een puntmassa wilde zien, maar dat bedoelde je vast niet.
Ik zie het toch goed dat ik een massa toevoeg aan een bestaande massatraagheid, waarbij de assen parallel lopen aan elkaar en op die manier één, nieuwe massatraagheid bereken voor de twee voorwerpen :D ,toch?
Zeker.

Berichten: 9

Re: Traagheidsmomenten berekenen.

Thanxs 4 the respons! :D :P

Reageer