Uml: een use case diagrammetje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 159

Uml: een use case diagrammetje

Hallo allemaal

Zie onderstaande diagrammetje. Ik heb het getekend om een functie te analyseren. Het systeem wordt benaderd door een medewerker die als taak heeft: een agenda in het systeem invullen (titel, beschrijving en tijdstip), maar die moet eerst ingelogd zijn.

Hoe pak ik dat best aan?

1) Actor geeft opracht aan 1 use case (agenda invullen) en deze op zijn beurt aan tweede use case (log in) , als het zo is, hoe ik hem verder umllen (extend of include) ?

2) Actor stuurt twee opdrachten naar het systeem: eerst inloggen en dan agenda invullen

Afbeelding

Mvg,

Raul
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Uml: een use case diagrammetje

Een use case diagram beschrijft enkel de taken die moeten gebeuren, hierbij moet je geen rekening houden met de achterliggende werking. Dat je eerst moet inloggen voor je een agenda kan invullen is niet belangrijk. De gebruiker moet gewoon 2 taken kunnen verrichten: Inloggen en een agenda invullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Uml: een use case diagrammetje

Dank u

Maar je kunt geen agenda invullen als je niet ingelogd bent.!

Zoals hier; je kunt niet publiceren zonder eerst ingelogd te zijn, zou het hier dan ook twee aparten taken zijn? publiceer en inloggen? of publiceer <<include>> control acces?

Afbeelding

Groetjes
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)

Berichten: 202

Re: Uml: een use case diagrammetje

Als je eerst moet inloggen om een agenda in te vullen moet er een include pijl van agenda naar inloggen.

Een extend pijl gaat naar een use case wat een uitbreiding is op een gewone use case, bijvoorbeeld een fout die kan voorkomen. Deze extendpijl mag alleen gebruikt worden onder een bepaalde voorwaarde die jij verzint, bijvoorbeeld wat ik net zei, als er een fout optreedt.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Uml: een use case diagrammetje

Dank u wel

Dus in mijn voorbeeld kan er een link van <include> en <extends> tussen (inloggen) en (agende invullen) zijn of niet?

Het is inderdaad zo dat je de agenda niet kunt invullen als je niet ingelogd bent = dit is dus <include>

Maar als je probeert in te vullen, dan krijg je een foutmelding dat je niet ingelogd bent = dit is dus <extends> ..

Zou dat dan kunnen twee links leggen ?
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)

Berichten: 202

Re: Uml: een use case diagrammetje

Er moet dan inderdaad een includepijl van agenda invullen naar inloggen.

Als er een foutmelding moet komen moet je een nieuwe use case aanmaken waar de foutmelding wordt afgehandeld. Er kan dan een extendpijl van agenda invullen naar die foutmelding.

Beter lijkt me het om de pijl van de actor naar agenda invullen weg te halen. Zodat het überhaupt niet mogelijk is om de agenda in te vullen als je niet ingelogd bent.

Reageer