Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2.589

Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Op het moment dat de computer opstart kan je door gebruik te maken van bios interupts een tekst schrijven op het scherm.

Waar in het geheugen worden deze tekens opgeslagen? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Is dat niet in het ouderwetse 6honderd en nog wat kilobite basisgeheugen die ook in denk ik veel moderne computers nog steeds zit op het moederbord ( dacht ik).

Berichten: 2.589

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Maar is dit geheugen ook toegankelijk voor de programmeur? Of is het een apart geheugen? zou je dus door gewoon bestandjes te laden hier gewoon kunnen overheen gaan? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

In de begintijd van de computers moesten we het daar mee doen. Allemaal RAM trouwens.

Toen kwamen er geheugen blokjes om bij te plaatsen van wel 4 mb en later van wel 16 mb

Extended of extern memory heette dat,dacht ik . Nu hebben we blokjes van 4GB zelfs.

En ik dacht dat die 6honderd nogwat kilobite basisgeheugen nu niet meer gebruikt wordt.

Dan had je ook nog het gebied tussen 6hnwat en 1 kB wat ook nog ergens voor gebruikt werd.

zelfs voor het beeldscherm werd dacht ik nog zelfs wel de gigantische hoeveelheid van 64kB gebruikt in dat gebied(vergelijk nu 512MB in een beeldkaart.

Maar je hebt ook nog geheugen wat als de stroom uit is blijft bestaan. dacht dat ze dat BIOS noemde. Maar het is bij mij allemaal wat vervaagd dus precies weet ik het ook niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Maar je hebt ook nog geheugen wat als de stroom uit is blijft bestaan. dacht dat ze dat BIOS noemde.
Volgens mij bedoel je hiermee het ROM geheugen waar zeg maar de firmware opstaat die zorgt dat alles geladen wordt bij het opstarten.

Dit ROM geheugen is read-only memory (vandaar de afkorting uiteraard) dus daar kan niet geschreven worden. Vermits Bert F spreekt over bios interrupts waaraan je zelf een bericht kan toewijzen vraag ik me ook af waar dit bewaard wordt vermits RAM geheugen data verliest eenmaal zonder stroom en het zeker ook niet op een schijf zal geschreven worden (anders hebben bios interrupts niet veel nut als ze aan een harde schijf gekoppeld zijn).

Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Berichten: 2.589

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Vermits Bert F spreekt over bios interrupts waaraan je zelf een bericht kan toewijzen vraag ik me ook af waar dit bewaard wordt


Nee ik bedoel de teksten die ingevoerd kunnen worden mbv bios interrupts vermits er iets op het scherm komt moet het toch ook ergens bewaart blijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Afhankelijk van je videokaart staat je scherminhoud waarschijnlijk vanaf B000:0000 of B800:0000.

Daar kun je dus ook direct heenschrijven, zonder interrupt of wat dan ook. Als je in textmode zit (default als je PC opstart) staan daar 2 bytes per karakter: het karakter zelf (ascii, 1 byte) en de kleur (tweemaal 4 bits voor de voor- en achtergrondkleur).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Ik kan het me weer herinneren....denk ik.

Dat geheugen wat bewaard blijft als de computer uit staat is geschreven op een EPROM.

Waar de letters EP voor staan weet ik niet, maar bij opstarten worden deze gegevens naar het RAM toe geschreven om daar gebruikt te worden. Mogelijk bestaat of bestond er ook nog zoiets als EPRAM, of alleen maar dat, of zaten beide op de computer.

Heb nog even oud boekje opgezocht van een Oric computer die ik in 1982 gekocht had.

Dat was de tijd van de comodore 64, en deze kon toen meer met zijn 48 kbite RAM en 16KBite ROM geheugen door economischer gebruik daarvan, vooral voor beeld, waar dezelfde methode voor gebruikt werd als bij teletext. Hierin staat een schema van de geheugen indeling.

van C000 tot FFFF ( Hexadecimaal, reken zelf maar om) was ROM, wat bij aanzetten in het ram geladen werd.Onderaan was Page 0 tot Page 4 waar de communicatie met de processor en rand-apperatuur zat. Dan nog de caracter-set en alternatieve caracterzet en Screen was ruimte voor gereserveerd. die afhankelijk van text of Hires mode op andere plaatsen gezet werd en meer of minder ruimte in nam.

Tot en met windows 98 werd nog 628kb als werkgeheugen gebruikt ( hier dus zelfs maar 48kb), en het Externe geheugen moest steeds eerst naar die 628 gewisseld worden om mee te kunnen werken. Later kon je het extern geheugen ( het bekende Werkgeheugen van nu, tot 4GB en verder kaartjes van ) dacht ik, direct benaderen met de CPU( de processor).

Maar er zijn hier op dit forum toch wel mensen die er meer verstand van hebben, dacht ik, dus kunnen die eens reageren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Als je in textmode iets wilt schijven, moet je inderdaad op 0xB8000 (p-mode-adres) schrijven.

Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

MOV	 0xB8000, 'p'
Schrijft een p linksboven. Let wel op dat één videokarakter een wordwaarde is: de bovenste char geeft kleur aan.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

volgens mij is het geen EPROM maar EEPROM, EPROM is immers enkel uitwisbaar met behulp van UV-licht (dat is dus een chip met bovenaan een venstertje). EEPROM daarintegen is elektrisch uitwisbaar, bovendien zijn flash-geheugens een variant op EEPROM
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 2.589

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Bedankt voor de antwoorden. Amai vroeger was een computer tenminste goed gedocumenteerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Tja tegenwoordig werken we ook niet meer met spektor of commedore machinerie, maar met hoog-technologische apperatuur die grote complexiteit vereist
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Maar het kan nog steeds zo zijn dat als je van, een nog niet eens zo heel oude computer, denk zelf tot Pentium 3, alle geheugenblokken eruit trekt, nog steeds bij het setup scherm ( del ingedrukt houden bij opstarten, meestal) letters op het beeld kan tijpen. Dit gebeurt dan in die 1024KByte basisgeheugen, waarvan 628 standaard door DOS te benaderen was, die op het moederbord zit...ergens.

Veel van de oude opzet zit nog steeds in de nieuwe computers.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Je hebt ook geheugens die geen SIMM- of DIMM-modules zijn, zoals bijvoorbeeld het (kleine) CMOS. Ik denk dat het gewoon een kleine geheugenchip in het moederbord is die deze data memoriseert.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Geheugen locaties van gegevens door bios interupt ingegeven.

Amai vroeger was een computer tenminste goed gedocumenteerd.
Tegenwoordig hoef je je om die hardware-afhankelijke implementatie-details gewoon niet meer druk te maken :D
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer