[scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Hoe zit deze reactie in elkaar? Ik moet de halfreacties geven en de totaalvergelijking maar ik kom er niet uit.

Ik weet dat de totaalvergelijking 4NH3 + 6O2 --> 4H+ + 4NO2- + 4H2O zou moeten zijn, maar ik kan in binas helemaal geen halfreacties vinden wat betreft NH3, of NH4+. Wie kan mij uitleggen hoe deze reactie in elkaar zit?

Bij voorbaat dank,

Dennis

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Ik weet dat de totaalvergelijking 4NH3 + 6O2 --> 4H+ + 4NO2- + 4H2O zou moeten zijn
Blijkbaar is de bedoelde halfreactie voor de oxidatie van NH3 in dit geval dan:

NH3 + 2 H2O ---> NO2- + 7 H+ + 6 e

want iets anders kan het niet zijn maar ik vind die overigens ook niet in een uitgebreide tabel met standaardelektrodepotentialen.

Combineren met halfreactie: O2 + 4 H+ + 4 e ---> 2 H2O

geeft dan de gegeven totaalreactie.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Bedankt voor de reactie, maar misschien heb ik zelf wat over het hoofd gezien;

De vraagstelling luidt:

Als ammoniak in de bodem terecht komt, wordt het door bactierien in salpterezuur omgezet. De eerste stap daarbij is de omzetting van ammoniak in nitriet met behulp van zuurstof.

Vraag: Geef de halfreacties van deze omzetting en leidt uit de halfreacties de totaalvergelijking af. Ga uit van water als medium waarin de reacties plaatsvinden. Ga tevens uit van een (licht) zure bodem.

Is het dan niet zo dat er NH4+ is in plaats van ammoniak? Of zie ik het hier verkeerd en zijn de halfreacties van jouw ( Fred) wel de goede voor deze vraag?

De tweede stap is de omzetting van nitriet in nitraat;

Volgens mij zijn dat deze vergelijkingen;

NO2- + 2 OH- --> NO3- + H2O + 2e- (2x)

O2 + 4 H+ + 4e- --> 2H2O

----------------------------------+

2 NO2- + O2 --> 2NO3-

Deze reactie klopt volgens mij wel.

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Is het dan niet zo dat er NH4+ is in plaats van ammoniak? Of zie ik het hier verkeerd en zijn de halfreacties van jouw ( Fred) wel de goede voor deze vraag?
Je zei eerst zelf dat de totaalvergelijking 4NH3 + 6O2 --> 4H+ + 4NO2- + 4H2O zou moeten zijn, dus schreef ik de halfreactie voor de duidelijkheid ook met NH3.

maar in (licht) zuur milieu kan men inderdaad beter schrijven: NH4+ + 2 H2O ---> NO2- + 8 H+ + 6 e
De tweede stap is de omzetting van nitriet in nitraat;

Volgens mij zijn dat deze vergelijkingen;

NO2- + 2 OH- --> NO3- + H2O + 2e- (2x)

O2 + 4 H+ + 4e- --> 2H2O

----------------------------------+

2 NO2- + O2 --> 2NO3-

Deze reactie klopt volgens mij wel.
In (licht) zuur milieu is de eerste halfreactie: NO2- + H2O --> NO3- + 2 H+ + 2 e
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Ik kan het mis hebben maar hoe kom ik dan aan de totaalvergelijking die ik heb gezegd? Sorry als ik lastig ben maar dit is de enige opgave die ik niet begrijp. Zou je misschien de halfreacties en totaalreactie achtereenvolgens willen geven?

Mvg

Dennis

Berichten: 15

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Als ik het uitschrijf krijg ik het volgende;

NH4+ + 2 H2O --> NO2- + 8H+ + 6e- (2x)

O2 + 4H+ + 4e- --> 2H2O (3x)

-----------------------------------------------------+

2 NH4+ + 4H2O + 3O2 + 12H+ --> 2NO2- + 16H+ + 6H2O

Vereenvoudigd: 2NH4+ + 3O2 + 12 H+ --> 2NO2- + 16H+ + 2H2O ( H2O aan beide kanten afgetrokken)

Vereenvoudigd 2: 2NH3 + 3O2 + 14H+ --> 2 NO2+ 16H+ + 2H2O (NH4+ is ammoniak geworden, daarbij is 2 H+ afgestaan aan de 12H+ en wordt nu 14H+, mag ik dit zomaar doen en is het logisch?)

Vereenvoudiging 3: 2 NH3 + 3O2--> 2NO2- + 2H+ + 2H2O

Maar nu komt het volgende , de reactie waar ik naar toe moet werken is 4 NH3 + 6O2--> 4 NO2- + 4 H+ + 4 H2O

Dat is het dubbele van mijn uitkomst! wat doe ik hier fout en wie kan mij de dus de goede halfreacties op mijn totaalreactie geven? Dit is de laatste opdracht van mijn vraagstuk, als deze goed is heb ik alles goed.

Mvg,

Dennis

Berichten: 15

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Ik ben er denk ik uit:

NH3 + 2H2O --> NO2- + 7H+ + 6e- (4x)

O2 + 4H+ + 4e- -> 2H2O (6x)

---------------------------------------------------+

4 NH3 + 8H2O + 6O2 + 24 H+ -->4 NO2- + 28 H+ + 12H2O

4 NH3 + 6 O2 + 24H+ --> 4NO2- + 28H+ + 4H2O

uiteindelijk:

4 NH3 + 6 O2 ----> 4 NO2- + 4 H+ + 4H2O

De aanwezigheid van H+ duidt op een licht zuur mileu! :D

Zo is het toch (goed) opgelost en klopt het?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Ik ben er denk ik uit:

NH3 + 2H2O --> NO2- + 7H+ + 6e- (4x)

O2 + 4H+ + 4e- -> 2H2O (6x)

---------------------------------------------------+

4 NH3 + 8H2O + 6O2 + 24 H+ -->4 NO2- + 28 H+ + 12H2O

4 NH3 + 6 O2 + 24H+ --> 4NO2- + 28H+ + 4H2O

uiteindelijk:

4 NH3 + 6 O2 ----> 4 NO2- + 4 H+ + 4H2O
Ik vind het prima, want dat is toch precies het combineren van de beide halfreacties die ik al in mijn eerste reactie schreef?

Maar waar je het toen niet mee eens was omdat je NH4+ in plaats van NH3 wilde gebruiken.

Wat overigens op hetzelfde neerkomt en geeft dan na combineren van de beide halfreacties:

4 NH4+ + 6 O2 ----> 4 NO2- + 8 H+ + 4H2O
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

Je hebt ook natuurlijk gelijk, maar als ik dus geen NH4+ neem maar NH3 dan ontstaat er toch een (licht) zuur mileu, misschien bedoelden ze dat in mijn vraagstelling. En als ik NH4+ in de halfreactie zou schrijven hoe zou ik dan aan mijn uiteindelijke reactievergelijking komen? Vandaar dat ik dacht dat het toch met de eerste halfreactie met NH3 moet zoals jij mij hebt uitgelegd. Heb ik hier de goede denkwijze? Bovendien was de totaalreactie al gegeven in het artikel wat bij de vraagstelling hoorde, dus die was zeker weten goed, ik moest er alleen naar toe werken met de halfreacties.

Maar in ieder geval heel erg bedankt voor de goede hulp,

Mvg,

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] reactie ammoniak in nitriet met o2.

NH3 komt in zuur milieu niet voor, ook niet in een licht zuur milieu. Dat maakt voor de halfreactie niet uit, de oxidatietoestand van het N-atoom is in beide gevallen hetzelfde. Maar het staat wat netter (of liever gezegd, het staat gewoon goed) als je de stoffen opschrijft zoals ze voorkomen.

Als de totaalreactie zo gegeven was, dan is het misschien wel beter om daar naartoe te werken, maar juist is het niet. De fout zit hem echter in de gegeven reactie - die 2 keer fout is, want de coëfficiënten kunnen (en moeten) allemaal door 2 gedeeld worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer