[algemene natuurwetenschappen] papieren zak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[algemene natuurwetenschappen] papieren zak

Ik zit nu in 4VWO en moet met ANW (Algemene Natuurwetenschappen) een, zo sterk mogelijke, papieren zak maken.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar geen topics kunnen vinden hierover.

De bedoeling is om van 3 vellen krantenpapier en 100ml lijm een zo sterk mogelijke zak te maken die vervolgens gevuld wordt met stenen totdat hij scheurt.

Het record staat momenteel op 20kg, dat wil ik graag (met jullie hulp) verbreken.

Het enige dat we krijgen:

- 3 vellen krantenpapier (NRC Handelsblad)

- 100ml lijm (zelfgemaakt door de docent)

De tijd die we daarvoor hebben is 50 minuten (1 lesuur).

We moeten dit pas over een paar weken maken, maar je mocht al informatie verzamelen, testen, etc.

Mijn vraag is nu; Wat is de beste vorm die ik kan gebruiken als onderkant.

Voor zover ik weet is de driehoek normaal gesproken het sterkst, alleen het probleem is dat het profiel nu horizontaal komt te liggen ipv. verticaal.

Heeft iemand een foto/afbeelding/duidelijke uitleg over welke vorm ik het beste kan gebruiken.

Ik dacht zelf aan een stevig kruis maken van 2 kranten en daar de derde krant omheen wikkelen en alles verstevigen met lijm.

De zak mag niet te klein zijn omdat er anders niet genoeg stenen in passen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Berichten: 2.746

Re: [algemene natuurwetenschappen] papieren zak

Ik zou voor een ronde bodem gaan, met eventueel versterkingsstroken.

leuk practicum!

Berichten: 4

Re: [algemene natuurwetenschappen] papieren zak

In dat geval zou een ballon met papier-maché de voor-de-hand-liggende oplossing zijn.

Veruit de meesten uit mijn klas kiezen daarvoor, maar ik ben ervan overtuigd dat dat zeker niet de sterkste vorm is en rond de 5kg al scheurt.

Berichten: 44

Re: [algemene natuurwetenschappen] papieren zak

Intuitief zou ik voor een omgekeerde kegel gaan. Ik zou zeggen dat de benodigde spankracht dan aardig gelijkmatig verdeeld wordt over het hele oppervlak. Het praktische probleem daarbij is wel dat de punt waarschijnlijk verstevigd moet worden.

Ik ben benieuwd of er nog wat leuke ideeen komen^^

Hoe wordt het project trouwens beoordeeld? Alleen op basis van het resultaat?

Berichten: 4

Re: [algemene natuurwetenschappen] papieren zak

Ja het wordt beoordeeld op het aantal Kg dat in de zak kan.

Wat ik volgens mij ben vergeten te zeggen is dat hij ook opgehangen moet worden dus als iemand daar nog goede ideeën voor heeft (hij mag aan 1 of 2 punten opgehangen worden).

De omgekeerde kegel lijkt me wel een sterke vorm, goed idee.

Ik moet dan alleen zorgen dat hij niet te klein wordt.

Bedankt in ieder geval voor je reactie, hopelijk komen er nog meer.

Reageer