Wortel [ twee oplossingen ]

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 758

Wortel [ twee oplossingen ]

als volgt ;
\( x^2 = 9 \)
\( x = \sqrt {9} \)
\( x = -\sqrt {9} \)
vaak wordt nu gezegd, x = 3 en x = -3.

één wortel van 9 is inderdaad 3, maar ook -3....

waarom wordt er toch maar altijd één getal bedoeld zoals hierboven genoemd?

Berichten: 8.614

Re: Wortel [ twee oplossingen ]

Als je het zo noteert dan wordt met
\(\sqrt{a}\)
doorgaans de positieve vierkantswortel uit a bedoeld en met
\(-\sqrt{a}\)
de negatieve vierkantswortel uit a en dat is telkens één getal.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wortel [ twee oplossingen ]

vaak wordt nu gezegd, x = 3 en x = -3.
Verder nog een detail (maar niet onbelangrijk), het is "x = 3 of x = -3", x kan immers niet 3 en -3 tegelijk zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Wortel [ twee oplossingen ]

ja, dat is waar daarom dat ze bij ons eigenlijk altijd x = 3 of x =-3 gebruiken, ipv die en...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wortel [ twee oplossingen ]

Als je het zo noteert dan wordt met
\(\sqrt{a}\)
doorgaans de positieve vierkantswortel uit a bedoeld en met
\(-\sqrt{a}\)
de negatieve vierkantswortel uit a en dat is telkens één getal.
Volgens mij is dat ook min of meer wat de TS bedoelt, maar zijn vraag is waarom wordt alleen de positieve oplossing de wortel genoemd. Als ik hem goed begrijp.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wortel [ twee oplossingen ]

Moest het dat zijn: we werken graag met functies en zouden dus ook graag over de functie "vierkantswortel" kunnen spreken en deze handig noteren. Om een functie te zijn, moet het beeld bij een zekere x-waarde echter uniek zijn en bij een gegeven positief getal y, zijn er twee (tegengestelde) getallen die y als kwadraat hebben. Het is een keuze om voor de vierkantswortelfunctie, de positieve te nemen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 400

Re: Wortel [ twee oplossingen ]

Ja, vergelijk bijvoorbeeld met de kwadraatfunctie die een (reëel) getal x afbeeldt op een ander getal, namelijk het kwadraat van x. Ook hier willen we zoiets dat een getal afbeeldt op een ander getal zodat
\(\sqrt{x}\)
gewoon weer een getal is, dat je dan bijvoorbeeld y kunt noemen. Anders gaat dit niet zomaar. Als je anders schrijft
\(y=\sqrt{x}\)
, zonder dit als alleen de positieve wortel te definiëren, wat is y dan voor een beest? Het is dan geen getal meer maar een raar soort "dubbelgetal".

Ik denk dat de verwarring komt omdat je denkt dat
\(y=x^2 \Leftrightarrow x=\sqrt{y}\)
een geldige eigenschap is, maar dit is NIET zo. Enkel de terugkerende pijl geldt.

O ja merk op dat een verschil tussen de wortel- en de kwadraatfunctie ook is dat de wortel van een negatief getal niet bestaat en het kwadraat wel. De wortelfunctie is niet gedefinieerd voor negatieve getallen.

Reageer