Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

Hallo mede forumers!

Ik ben hier nieuw! Maar ik heb wel een brandende vraag voor al jullie wetenschappers!

Ik zit namelijk met een stelling waarover ik moet debatteren!

Stelling: Het moet ten alle verboden worden dat menselijke embryo´s gebruikt worden voor onderzoek of ontwikkeling van medicijnen.

Nou hoor ik bij de voor-partij !

Ik zou het enorm op prijs stellen als jullie mij zouden kunnnen helpen met het verzinnen van een paar VOOR argumenten ten aanleiding van deze stelling

Het liefst zou snel mogelijk ! De deadline is namelijk morgen

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Groetjes Marjoleine

Berichten: 2

Re: Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

en geen één die er verstand van heeft ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

Menselijke embryo's worden voornamelijk gebruikt bij kloneren. Hier is al een topic over. Gebruik de zoek functie en gij zult vinden.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

Fout, ze worden ook gebruikt voor het verkrijgen van stamcellen!

Uit deze cellen kan nog vanalles groeien, koreaanse wetenschappers zijn er in geslaagd om DNA bv van een stuke huid te inplanteren in de stamcel waardoor er weefsel kan worden gemaakt die het lichaam van de desbetreffende persoon dan niet afstoot , bedenk maar is de voordelen die je hier uit kan halen.

Koreaanse wetenschappers zijn hier meestal de actiefsten in geweest omdat het gewoon simpelweg in Europa verboden is om embryo's voor de wetenschap te gebruiken.

Dit topic heeft wel enigzins nut om daar over te debateren 8)

Ik ben een voorstander, omdat ik vind dat de mensheid enorm op een positieve manier hiervan kan profiteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

en wat wordt er met die stamcellen gedaan? inderdaad dat noemt men ook kloneren. :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

Ben je er voor dat het verboden wordt, of er voor dat het gebeurt? :shock:

Lastig, zo'n negatieve stelling.

Verbieden: dan krijg je de filosofie over 'wanneer begint iets met een mens te zijn' en omdat je geen scherpe grens kan trekken moet men ook celklompjes al als mens behandelen. Of de religieuze argumenten over de ziel, de heiligheid van (blijkbaar alleen menselijk) leven en de uniekheid van mensen (inclusief alles vanaf eicellen...)

Toestaan is al wat over gezegd.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 27

Re: Nadelen gebruik van menselijke embryo's voor onderzoeken

De mensheid heeft de mogelijkheid om door middel van genetische modificatie ziektes te genezen. even de definitie van de beoogde stamcellen, en ik zet nu even neer welke:

Embryonale stamcellen verkregen uit IVF behandelde eicellen welke over gebleven zijn na de behandeling en normaal weg gegooid zouden worden.

Deze zijn in mijn ogen te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Door het implanteren van gastheer DNA in een donor stamcel zou er een weefsel gekweekt kunnen worden welke autonoom is voor de gastheer.

Nou is het uitgroeien van een stamcel naar een functionerend weefsel nog niet mogelijk, dus daar moet nog heel veel aan gedaan worden.

Ook daar zijn deze stamcellen nodig.

Ik ben dus voor het gebruik en TEGEN de stelling

Reageer