[wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Ik heb een driehoek,

waarvan s 0.9 * a is, deze lengte is ook in de a richting.

kan ik van deze driehoek een hoek bepalen?

de overstaande mag elke waarde zijn
Bijlagen
3hoek.JPG
3hoek.JPG (3.67 KiB) 420 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Hoi!

kan je even je tekening wat duidelijker maken? Hiermee bedoel ik de aanduidingen van de lengtes. Zoals hij er nu staat geraak ik er totaal niet aan uit: nu lijkt het alsof de vlakke (onderste) zijde langer is dan de schuine, wat natuurlijk niet kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Geoffrey schreef:Hoi!

kan je even je tekening wat duidelijker maken? Hiermee bedoel ik de aanduidingen van de lengtes. Zoals hij er nu staat geraak ik er totaal niet aan uit: nu lijkt het alsof de vlakke (onderste) zijde langer is dan de schuine, wat natuurlijk niet kan.
Dat is nu juist het probleem, de a lijn is langer als de s lijn, hierdoor is de lengte s onbekent, het enige wat ik weet is dat deze lengte in de richting van a, 0,9 x a is. Het gaat mij erom of ik nu een hoek kan bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Maar wat heeft die a met de driehoek te maken?

De onderste "platte zijde" kan niet s zijn, als de schuine zijde ook s is...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Ik denk dat Wilcohamoen zich heel slecht uitdrukt en bedoelt: de platte zijde is lengte a en de schuine zijde lengte s (en s is hier 0.9 a) :D Indien dit klopt: ja, dan kan je de hoek berekenen (ken je de cos?).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Als s = 0.9*a is a het grootst, logisch lijkt mij dan dat de schuine zijde a bedoeld is, de platte s.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

Als s = 0.9*a is a het grootst, logisch lijkt mij dan dat de schuine zijde a bedoeld is, de platte s.
Haha, juist ;) Niet goed opgelet van mij :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

als de platte zijde s is en de schuine zijde a, dan is de hoek gewoon Arccos(0.9), en als de de platte zijde korter is dan de schuine is het onmogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] driehoek, maar geen berekening

dan is de hoek gewoon Arccos(0.9)
Het is misschien "gewoon arccos...", maar zo duidelijk is het voor de vragensteller wellicht niet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer