Springen naar inhoud

Thionyl

Lid geworden: 18 apr 2008
Offline Laatste activiteit: 05 mei 2019 21:20

#1113342 Rekenen in de chemie

Geplaatst door Thionyl aan 01 maart 2019 - 23:04

Cabr. & patrick, enz.  Ja een juiste reactievergelijking is super belangrijk, echter vereist wat basiskennis.  En bedenk daarnaast dat een bepaald aantal atomen maar kan reageren met een juist aantal andere atomen. Het is niet 1 + 2 of zo =3. Dus is het van belang dat aantal atomen te bepalen en dat doe je met hun atoom-massa, of wat  complexer met molecuul-massa's. Als de vraag is wat maximaal is, moet je sowieso uitgaan van het minimale, want dat is de beperkende faktor. Beetje uitleg volgt nu: Stel: 

 

Voorbeeldje: Waterstof met Zuurstof geeft bij een reactie water. 

 

Ok je hebt 100 g  Waterstof en zeg,  200 g Zuurstof en boem... de boel reageert.  Dan ontstaat er echt geen 100 + 200= 300 g water. Oeps Waarom niet?? .......Wel dat volgt uit de reactie vergelijking met die atomen en/of molekulen. Anders zou met 200 g Waterstof en 200 g Zuurstof ineens 400 g Water gaan geven, en dat lijkt me wat vreemd en kan dus ook niet. Hoe dan wel?

 

Begin vanaf simpel???. Hopelijk zijn  de symbolen bekend,  Maar H + O --> H2O. ( Symbolen ok, maar klopt niet met voorkomen in de natuur en atoomsoort-aantallen ook niet) Dan juiste ( in de natuur wel voorkomende formules/samenstellingen) en dan wordt het H2 + O2 ---> H2O. (Klopt ook niet, qua aantal atomen & soort)  en uiteindelijk maak je dat alles qua atomen enz.correct  ( heet kloppend maken) en wordt het 2 H2 + O2---> 2 H2O . Nu heb je én de "juiste" formules en het aantal atomen (v/d zelfde soort) voor én na de reactiepijl correct, Zijnde 4 H atomen en 2 O atomen voor de pijl en idem na de pijl. Daarmee kun je dan verder werken want aan 2 (begin) voorwaarden heb je dan voldaan, nl juiste natuurlijke formules en juiste aantallen.  Daarom is de juiste reactie vergelijking zo belangrijk en stap één in je oplossing van dit vraagstuk. Pas daarna ga je kijken naar wat er gevormd kan worden met die stoffen. Vast wel zal één stof in een overmaat zijn.  Hopelijk ken je dat met oa dansen, 10 vrouwen en 14 mannen, kunnen niet meer dan 10 paren vormen. ( uitgaande dat een paar man/vrouw is).  Dus hoe weet je dat en hoe bepaal je het minimum?

 

Gaan we terug naar 100 gr Waterstof en 200 gr Zuurstof.

 

Vergelijking  is:

 

2H2 + O2 ---> H2O              100 + 200 = echt geen 300, want in welke verhouding kunnen ze reageren, om water te vormen????? ( Denk aan die dansparen)

 

Dat gaat dan dus via hun atoom/molekuulgewichten en dat staat ergens in je (school of zo) tabellen.

 

H = 1 u en O is 16 u (atoom-massa-tabel) . Die gebruiken we dan. 2H2 is dan 4x1= 4 u en O2 is dan 2x16=32 u.

 

Goed H=1 u en O is 16 u, ..............

 

 

H + O ===> H2O

1 u + 16 u ==> 18 u ( klopt niet.. niet de juiste formules gebruikt en massa's L en R kloppen ook niet))

Ok

H2 + O2===> H2O (we proberen het nog eens)

2x1=2u + 2x16=32 u ====> 18 u ( shit ook niet goed, qua massa)....nu maar de juiste formules én verhouding..

 

 

2H2  + O2 ====> 2 H2O   (formules zijn juist, hopelijk de aantallen en massa's ( u) ook)

 

4x1=4u + 2x16=32====> 2x (2x1+16)= 36 u ( alles klopt en dus vandaar verder)

 

 

De u ( = atomaire massa v/e atoom) kun je vertalen naar mg of gram of kilo enz. Praktisch dus en bruikbaar. 

 

Conclusie is dat - stel- 4 gram H2 met 32gram  O2 levert bij reactie dus 36 gram water op. Maar 10 g H2 met slechts  32 g O2 ook maar 36 gram water.  Of 100 gram Waterstof met 32 gram O2 ook maar 36 gram Water.

 

 

Blijft een vrij eenvoudige berekening met één van de 2 mogelijkheden over, om tot de overmaat of enz.... te komen, of wat gevormd kan worden als product.

 

1- juiste, dus kloppende,  reactie vergelijking

2- Atoom/molmassa's  er onder te schrijven.

3- gegeven gewichten/massa's er onder te schrijven en uit te rekenen (kruisregel??) om tot een conclusie te komen... enz.

 

Hoop dat ik je hiermee wat hulp gegeven heb.

 

 

 

 

  

 




#1097591 Welke stof glijdt niet over ijs?

Geplaatst door Thionyl aan 06 maart 2018 - 17:44

@Michel U.  Ja ken dat van die oppervlakte verschijnselen. Maar die artikelen lezend waren er toch wel wat opmerkingen die in me opkwamen.

 

1- Om water te verkrijgen (je kunt het misschien ook vloeibaar ijs cq onderkoeld water noemen) zijn zeer hoge drukken nodig en dat haalt een schaatser niet. OK, staat er.

Maar waarom kan ik dan met een simpele pers een IJslens maken of met een Cu-draadje gewonden over een blok IJs er doorheen komen, met misschien een massa 500 gram eraan hangend? Haal die gestelde druk dan echt niet. Ze hebben het daar wel over een drukken van 120 Atm (tegen een Mens met schaatsen = 6 Atm)

 

2 Warmte, door wrijving,  kun je bij beide proefjes wel uitschakelen, lijkt me.

 

3  Dan heb je nog de energie-inhoud ed. IJs heeft een groter volume dan Water en dan kom je weer bij druk enz. Zoals bij gletsjers.

 

4 Die Curlingstone heeft misschien ook iets met Bernoulli-effecten te maken, samen met dat "halve(?)" waterlaagje.

 

Zijn maar wat dingen die zo in me op komen. 




#1097540 Welke stof glijdt niet over ijs?

Geplaatst door Thionyl aan 05 maart 2018 - 18:07

@ Klazon, dat is niet eerlijk, want dat wat je noemt is geen stof enz enz. Dat is een tool, net zoals je onder je schoenen kunt plaatsen of zoiets als sneeuwkettingen enz. 

 

Zou het ook niet 1,2,3 weten. Maar de link met de Space-Shuttle is er bijv ook wel een beetje, die afdichtingsringen. Welke stof behoudt zijn rubberachtige eigenschap bij lage temp. ?? Heb vroeger rubber op maat gedraaid, dankzij vloeibare Stikstof bijv. Maar denk dat Siliconenrubber een goede is voor TS. Gaat tot - 60 gr C en is algemeen verkrijgbaar enz..

 

O ja Michel U. De dingen die het schaatsen mogelijk maken, daar geef je 3 varianten voor, die mogelijk samen werken. Ok kan misschien, maar denk toch dat de drukfactor de belangrijkste is, voor 99%. Hoe anders kan bijv een gletsjer van richting veranderen, bij obstakels zoals rotsen. Mij lijkt het alleen via druk-->vloeibaar-->druk weg-->weer ijs. Een al oud Nat.proefje om een ijslens te maken uit sneeuw enz. via een pers.

En iets daarvan zie je ook terug in de schaatssporen.  

 

.

Rubber eigenschappen - De Boer Industrietechniek BV

www.deboerit.nl/pdf/AlgemenerubberEigenschappen.pdf

 

 




#1090357 Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Geplaatst door Thionyl aan 24 oktober 2017 - 17:48

B2B, heb echt al vaker een gat geboord in glas. Alleen niet in rond glas. Tja heb de Lab mogelijkheden  niet meer, dus alleen beperkte thuis mogelijkheden. Anders had ik er gewoon een (spitse?) brander op gezet en een gat getrokken of zo. Heb het nu doorgezaagd met een diamanten slijpschijf. En ja het geeft nog steeds licht.

 

 

@Benn, ja dat denk ik ook. Maar zie wel hoe ze het gedaan hebben. Voorlopige meting was 45 V= per LED set. Twee in serie dus 90 V. Ga wel eens verder kijken en meten en verwacht ook niet meer dan een C en een D (misschien een R?)  .  Zag wat groenigs + een SMD in de fitting, kan die C + D zijn.  Die LED's voelen ook aan alsof er een siliconen-coating over zit. 

 

Vraag me nog steeds af waarom glas, als plastic ook kan. En Pb/Sn-soldeer werkte natuurlijk. Morgen verder kijken.




#1089114 schoonmaken met waterstofperoxide

Geplaatst door Thionyl aan 21 september 2017 - 21:50

Hoe denk je dat een Aluminiumlaag reageert met peroxide? Zal zeker niet in de handleiding staan. IPA kan nog net, maar meer nauwelijks. Sorry, CD's richting kliko en hopelijk een les rijker.




#1084384 grensgebied scheikunde natuurkunde

Geplaatst door Thionyl aan 30 mei 2017 - 01:39

Vooral moet een toetsenmaker uitgaan van de beschikbare kennis en niet van een hoger niveau. Ook al klopt het dan niet 100%. Een collega van mij heeft eens een discussie gehad over een examenvraag met de toetsenmakers, ivm radicalen. Zijn standpunt werd onderschreven door zijn toenmalige prof. Werd afgewezen, hoewel op zich correct. Viel buiten de leerstof. 

 

Dus: Wat zegt het VMBO-leerboek over wat wel of niet een chemische reactie is, want daar zou je van uit moeten gaan als je er vragen over stelt. Volgens mij zijn zelfs evenwichten niet in die leerstof genoemd. Meer, het is zo en klaar.

 

Ben er al een tijdje uit, maar heb nog net die NaSk (1 en 2) een 2-tal jaren meegemaakt. Vond het maar niets en minder lesuren ook nog. Op Mavo/VMBO niveau was het simpel. Bij scheikunde veranderen stoffen permanent en bij natuurkunde slechts tijdelijk.  Geen discussie, was duidelijk voor leerlingen. Daarnaast apart in het rooster. Nu is alles samen en daardoor soms lastiger. Of dat beter is??? Leerlingen snappen echt wel dat er een verschil is, maar denken over een grijs gebied, nee, dat is een brug te ver. Toen ze ook nog begonnen dat Biologie er ook wel bij kon, begon ik echt te stuiteren. Succes Jan.




#1083531 NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

Geplaatst door Thionyl aan 11 mei 2017 - 22:06

@ Kajak, , ik geloof dit niet. HF tast glas aan. Wij hadden, ook vroeger en ook Lab-school, Chroomzuur. Misschien ben je daar mee in de war, maar de kleur was donker bruin.  Een HF opl. is kleurloos. Chroomzuur is nu verboden, maar ja vroeger nog niet.




#1062756 Leren lenzen te slijpen om een telescoop te bouwen

Geplaatst door Thionyl aan 01 juni 2016 - 13:38

Bij sterrenwachten/verenigingen worden meer spiegels geslepen. Werkt wel ongeveer hetzelfde, maar

kan bepalend zijn voor je zoekopdracht.

Hier in de buurt (Lelystad) zit zo'n vereniging. Weet niet waar jij zit.

 

Ook zijn er pakketten te koop voor een Newtonspiegel( 10- 25 cm) zelf slijpen + uitleg enz..

 

Als alternatief kun je misschien iets met ijs doen. Daar is zelfs een film over gemaakt. Vuur maken op de Noordpool. Sorry, ben de titel vergeten.  Maar een ijslens werkt en is relatief snel te maken en te polijsten.  

 

Hoe slijp je een telescoopspiegel? | Astroblogs
www.astroblogs.nl › diversen
  1.  
  2.  
13 aug. 2011 - Voor spiegelkijkers zoals een Newtontelescoop of een Dobson is de ... at Night Magazine laat precies zien hoe je zelf zo'n spiegel kan slijpen, ...
Ontbrekend: vereniging
50 cm spiegel slijpen poeder 800 - YouTube
  1.  
4 jun. 2011 - Geüpload door m20anker

Een video over het maken van een telescooppsiegel. Deze opname toont een van de fasen: het ...

 

 

 

Stichting de Koepel - Sterrenkunde in Nederland
www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/koepel.html
  1.  
  2.  
... globes, slijpmateriaal voor spiegels, onderdelen van telescopen, enzovoorts. ... Zowel Zenit als het Informatieblad zijn voor jeugdigen aan de moeilijke kant!



#1061812 Verbetering toets vraagstuk gaswetten.

Geplaatst door Thionyl aan 17 mei 2016 - 21:29

@B2B, dat barometer gedoe, verstoort de stelling van TS. Sorry dat ik er over begon, maar was gewoon een voorbeeld over inzicht.  Begin dan een eigen draad er over., als je dat zo belangrijk vindt.

Deze draad gaat over leraren die zg niet correct corrigeren en ouders die daar zo hun gedachten over hebben. 

 

[mod] Barometerdiscussie loopt hier inderdaad akelig doorheen. Dus maar zo goed en kwaad als dat ging afgesplitst naar:

http://www.wetenscha...n-de-barometer/

[/mod] 




#1061710 de multifunctionaliteit van de barometer

Geplaatst door Thionyl aan 16 mei 2016 - 21:37

Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de geluidssnelheid.  Dus de hygrometer ook maar? Die barometer verkopen op Marktplaats, was een betere optie geweest om er van af te komen.

 

Wat is de conclusie van dit alles? Ieder z'n vak en (binnen grenzen) zijn eigen verantwoordelijkheid??  




#1061690 Verbetering toets vraagstuk gaswetten.

Geplaatst door Thionyl aan 16 mei 2016 - 15:41

@S en B  het volgende:

 

Dat perfectionisme ontstaat vaak door druk, min of meer, vaak wil 't Kind ouders tevreden hebben enz enz.en vanuit ouders komt dan eerst bevestiging en stimulering, maar soms daarna ook de "eis"  enz. dat het nog beter moet/kan. De stimulering gaat over in dwang, vaak ongemerkt. Niet elke ouder beseft dat en is ook lastig en dat dit niet de enigste oorzaak is, is me ook zeker bekend. Maar heb in die ca 25 j, natuurlijk wel de nodige oudergesprekken gehad en vanuit die ervaring probeerde ik dat ietwat voorzichtig te zeggen.

 

Hoge overall cijfers en een vader(ouder enz)  die zich dan over correcties gaat buigen, was mijn reden van deze alarmbel. 1 + 5 = 6 -3 = 3. Zulke constructies zag ik ook vaak. Lijkt ok, maar is totaal fout.

 

Dus, neem mij ten goede, kan het totaal mis hebben. Maar wat een ellende perfectionisme doet in een leven, zag en zie het regelmatig voorbij komen.  Natuurlijk kan een leraar het fout hebben bij een beoordeling, ook die is wel eens moe enz. En ook ik gaf mijn correctie-werk terug, behalve SO's, die bleven op school, maar ook ter inzage. Echter maakte ook wel eens kopieën v/h werk en heb daar ook het nodige mee meegemaakt. Kortom simpel is een lerarenjob niet.

 

Trouwens ben wel blij dat deze leraar nog werkt met open vragen ipv alleen  MKV, besef dat ook maar eens.

 

Over mijn vraag: Het was niet iets om uit te rekenen, kon ook niet. Zoals ik zei, "alle geg zijn daar" , maar ging wel over het inzicht, dat je geen overbodige dingen moet gaan uitrekenen.  Zoals Benn al zei: De snelheid waarmee je de bal omhoog gooit,  is op weg naar beneden dezelfde, alleen tegengesteld, op dat (gooi)punt. Dat schrijf je op en vandaar ga je verder. Dat soort van inzicht hoort een leerling te hebben en anders komen er min punten, voor die vraag. ondanks dat alle berekeningen goed zijn.

 

Benn vergeet ook te vermelden dat P gelijk blijft en dus weggelaten kan worden. Hoort erbij, is inzicht over de situatie, vind ik.  En dat je maar vast iets moet gaan uitrekenen omdat het misschien later gevraagd zou kunnen worden???? Hallo?? Tijd bij een overhoring is beperkt. Je moet op de vraag beantwoorden en dat zonder omwegen. 

 

Hoe dan ook, wens je dochter veel succes en dat je haar perfectionisme wat inperkt, dat vind ik zeker klasse.




#1061508 Verbetering toets vraagstuk gaswetten.

Geplaatst door Thionyl aan 13 mei 2016 - 21:33

@ S, Ik ben het eens met Pinokkio. En ben >25 jaar leraar geweest in NaSk. Denk dat de leraar juist heeft gehandeld. De manier waarop is zeker zeer belangrijk en dat moet gestimuleerd worden.

 

Voorbeeld, als u me toestaat.

 

Je gooit een bal vanaf een toren omhoog, alle geg zijn daar. En gevraagd wordt met welke snelheid de bal de grond raakt.  Is een standaard vraag.  ......  Als een leerling eerst het hoogste punt gaat berekenen van die bal en vandaar verder, dan snapt ie weinig van natuurkunde. Is wel een manier om het op te lossen, maar inzicht ontbreekt.    

 

 

Even een gok??? Als ik mag??  Je dochter doet haar best en heeft overall hoge cijfers, ok. Maar push je haar niet te veel om dat te behalen. Ze komt er uit, maar op een wat vreemde en niet op de juiste manier. Is een gevaarlijk ding in deze wereld, dat pushen vanuit ouders.

 

Zou willen zeggen, neem zelf gas terug en laat je kind haar eigen weg gaan. Maar misschien ga ik nu te ver, sorry dan. Is goed bedoeld en beter voor de toekomst van je kind. Stress kills!!

 

Ja, mijn mening.

 

 

Ach ook een leuke. Ooit viel de elektra uit in Chicago. Iets met een zonnevlam enzo.

Vraag was later aan studenten Natuurkunde was, wat ze in zo'n geval nu zouden doen. 

De meeste antwoorden met: TV kijken. :)




#1061326 Oxboard

Geplaatst door Thionyl aan 11 mei 2016 - 13:58

@B2B, vind ik ook wel. Ken je deze kreet nog? 

 

Ïk wil Bolletje. Je hebt niets te willen (vr)eet maar Hille.

 

Maar ja de vraag ging over een Oxbord en dat daar weinig over te vinden zou zijn. 

Vond iig genoeg over de Li-ion accu's erin en de nodige geschiedenis+ actuele zaken. Dus met even zoeken, verzamel je best wel een hoop.  Vooral als je die andere 2 dingen die ik noemde erbij neemt.




#1061312 Thermische geleiding van staal

Geplaatst door Thionyl aan 11 mei 2016 - 10:38

@KN, Toch bestaan dergelijke leidingen, met inwendige koeling, dus met buizen ipv massief draad. Meen oa bij zware zenders . 




#1058083 Lichtdeeltjes en lucht

Geplaatst door Thionyl aan 23 maart 2016 - 21:55

Nee blijft het antwoord.