Springen naar inhoud

Phenylethylamine

Lid geworden: 06 mei 2013
Offline Laatste activiteit: 13 feb 2014 22:45

Onderwerpen die ik ben begonnen

Haakjes wegwerken (oplosbaarheidsproduct) (scheikunde)

23 mei 2013 - 14:15

Hey,

Ik ben bezig met het maken van een examen en ik kwam een opgave tegen die ik, zelfs na het bekijken van de uitwerking, nog steeds niet begrijp. Nu heb ik als topic prefix maar voor wiskunde gekozen aangezien haakjes wegwerken daar toch meer bij hoort dan bij scheikunde. Het gaat echter om een scheikunde opgave.

Opgave:

- Bereken met behulp van tabel 46 hoeveel mol calciumhydroxide maximaal oplost in 1.0 L water.

Wat ik doe:

Reactievergelijking opschrijven

Ca(OH)2 → Ca2+ + 2 OH-

Evenwichtsvergelijking opschrijven

Ks = 4.7 · 10-6 = [Ca2+]·[OH-]2

Evenwichtsvergelijking met x opschrijven

(x) · (2x)2 = 4.7 · 10-6

Nu komt dus mijn probleem. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit uit moet werken. Met een google search ben ik te weten gekomen dat het (4x)3 moet zijn. Ik begrijp echter niet hoe je daarop komt.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij in stappen uit te leggen hoe je deze haakjes wegwerkt?

Alvast bedankt.

Redoxreacties (halfvergelijkingen) - VWO niveau

06 mei 2013 - 14:26

Phenylethylamine, gefeliciteerd !!

Deze topic is door de gebruikers van Wetenschapsforum genomineerd als



Geplaatste afbeelding HEERLIJK HUISWERKTOPIC



Hallo,

Over 3-4 weken doe ik een examen scheikunde op vwo-niveau. Ik heb echter nogal wat moeite met redoxreacties. Ik ben vandaag begonnen met oefen(examen)opgaven en gelijk de eerste vraag was al een redoxreactie. Hier liep ik dus al gauw vast. Nu kan ik de antwoorden van al deze oefen(examen)opgaven makkelijk opzoeken. Het probleem is echter dat het soms ook echt alleen maar antwoorden zijn, en ik dus niet begrijp hoe men op dit antwoord is gekomen.

Aangezien ik zelfstudie doe en mijn docent niet echt behulpzaam is, hoop ik hier dus betere hulp te krijgen. Het gaat mij er voornamelijk om dat ik leer hoe ik zo'n opgave met redoxreacties aan moet pakken. En dat ik dus ook weet welke gegevens uit de tekst ik moet gebruiken om zo'n opgave te kunnen maken.

Hieronder komt dan de opgave:

Opgave
Onder het biochemisch zuurstofverbruik (B.Z.V.) verstaan we het zuurstofverbruik per etmaal in mg/L van micro-organismen in oppervlaktewater om het daarin aanwezige organische afvalmateriaal (volledig of gedeeltelijk) te kunnen oxideren (verbranden). B.Z.V.-5 is dan het zuurstofverbruik gedurende 5 etmalen.
Een zeer veel voorkomende zuurstofbepaling verloopt volgens de methode van Winkler-Alsterberg. De bepaling gaat als volgt:
Een flesje met een inhoud van v mL wordt tot de rand gevuld met het te onderzoeken water. Aansluitend worden met een injectienaald achtereenvolgens 0.50 mL van een verzadigde oplossing van mangaan(II)sulfaat en 0.50 mL 10 M natronloog toegevoegd. Hierdoor loopt er 1.00 mL water uit het flesje. Het flesje wordt afgesloten en flink geschud. Het in eerste instantie gevormde mangaan(II)hydroxide wordt vervolgens door het in water opgeloste zuurstof omgezet in mangaan(IV)oxide.

1. Geef de reactievergelijking (met halfreacties) van de omzetting van mangaan(II)hydroxide in mangaan(IV)oxide.

Hoe pak ik het aan?:

Ik schrijf eerst gewoon even simpelweg de reactievergelijking op

Mn(OH)2 → MnO2

Dan kijk ik wat de reductor en wat de oxidator is

Uit de tekst neem ik dan aan dat Mn(OH)2 de reductor is en O2 de oxidator.

Dan maak ik de reactievergelijking eerst kloppend met H-atomen

Mn(OH)2 → MnO2 + 2 H2O

Dan maak ik de reactievergelijking kloppend met O-atomen

Mn(OH)2 + 2 OH- → MnO2 + 2 H2O

De ladingseenheden zijn dan

0 + 2- = 0 + 0

Hieruit maak ik op dat er aan de andere kant 2 elektronen moeten staan

0 + 2- = 0 + 0 + 2e

Uiteindelijk wordt het dan

Mn(OH)2 + 2 OH- ⇔ MnO2 + 2 H2O + 2e

Als het goed is, is dit dan de halfreactie van de reductor (ik dacht in eerste instantie dat ik al klaar was overigens...)

Nu moet ik dus de halfreactie van de oxidator (O2) nog doen.

Ik kijk in BINAS tabel 48 en zie daar verschillende reacties staan. Aangezien het hier niet over een zure oplossing gaat kies ik voor:

O2 + 2 H2O + 4e ⇔ 4 OH-

Dit is dan de halfreactie van de oxidator.

Nu de twee halfreacties bij elkaar optellen

2 Mn(OH)2 + O2 → 2 MnO2 + 2 H2O

Zo moet het antwoord in ieder geval zijn. Ik begrijp echter niet waar dan die 4 OH- zijn gebleven die in de halfreactie van de oxidator stonden.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Nu even mijn vragen op een rijtje:

- Klopt het dat er hier sprake is van een basisch milieu vanwege de natronloog?
- Doe ik de halfreacties goed? En dan doel ik vooral op hoe ik begin met de halfreactie van de reductor.
- Is er een snellere manier om deze opgave te doen? Hoe ik de opgave nu deed op mijn manier duurt het erg lang. En dit is slechts één opgave. Uiteraard heb ik maar 3 uur de tijd voor een examen.
- Waar zijn die 4 OH- gebleven in de totaalreactie? Ik begrijp dus niet hoe ik op de totaalreactie die ik gegeven heb moet komen.
- Kennen jullie handige sites (of hebben jullie zelf tips?) waarin goed wordt uitgelegd hoe je halfreacties op kunt stellen? Ik wil er graag mee oefenen omdat ik er dus nogal lang over doe en ik niet alle tijd heb op een examen.

Ik moet zeggen dat ik na het typen van bovenstaande de opgave al iets beter begrijp (althans dat hoop ik).

Wat ik toch echt voornamelijk wil weten is hoe jullie zo'n opgave aan zouden pakken. Dat is namelijk toch echt mijn voornamelijke probleem. Ik lees de tekst, ik zie de opgave, en dan raak ik als het ware al overdonderd omdat ik maar niet weet waar ik moet beginnen.

Je moet ook begrijpen dat ik deze opgave nu heb opgelost met behulp van de volgende link: http://www.curie-onl...sp?pagkey=58918

Deze is bij het examen natuurlijk niet beschikbaar, dus ik zou echt graag willen weten hoe jullie zo'n opgave uit het hoofd kunnen doen.

Ik hoop dat jullie enigszins begrijpen met wat ik met dit topic wil bereiken (en hopelijk is het niet te lang).

Alvast bedankt,
Phenylethylamine