Aan welke kant van de curve? (Stokes?)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Aan welke kant van de curve? (Stokes?)

Ik ben bezig een probleem op te lossen en daarin kom ik de volgende situatie tegen. Ik heb een vierkant ABCD met op de zijden twee punten E en F, en een kromme f die van E naar F loopt. Zeg f(t) = ( fx(t) , fy(t) ) met f(0)=E en f(1)=F. Ook ligt er in het vierkant een punt P:

Afbeelding

Nu wil ik weten aan welke kant van de grafiek van f dat punt P ligt.

Ik dacht het zo te kunnen doen: ik definieer een functie voor de afstand tussen f(t) en P, dat is d(t) = ||f(t)-p|| = :roll: ((fx(t)-px)2+(fy(t)-py)2) en deze minimaliseer ik, m.a.w. ik bepaal t zodat d'(t)=0. Dan heb ik het dichstbijzijnde punt op de grafiek van f. Vervolgens kijk ik naar het inprodukt tussen f'(t) en p-f(t), en of dit inproduct positief of negatief is vertelt me of P aan de ene of andere kant ligt.

Nu is f(t) waarschijnlijk een derdegraads veelterm (d.w.z. fx(t) en fy(t) zijn dat), waardoor d'(t)=0 niet zo'n prettige vergelijking wordt. En sowieso vraag ik me af, is daar geen makkelijkere manier voor? Was er niets iets van de formule van Stokes o.i.d.?

Weet iemand een andere oplossing?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Aan welke kant van de curve? (Stokes?)

Ik denk aan zoiets:

Bepaal niet het minimum van ||f(t)-p||2, maar het minimum van ||f(t)-p||1.

Kortom het minimum van |fx(t)-px|+|fy(t)-py|.

Dat is simpeler en levert een tweedegraads veelterm.

Dus bepaal het minimum van

fx(t)-px+fy(t)-py en

fx(t)-px-fy(t)+py.

en controleer of de oplossing binnen de bijbehorende grenzen ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aan welke kant van de curve? (Stokes?)

Ah ja, dat is niet zo'n gek idee inderdaad. Ik denk dat ik er wel wat mee kan, dank!

Wellicht neem ik gewoon beide minima (althans als voor beide 0[kleinergelijk]t[kleinergelijk]1) en kijk ik voor welke v/d twee ||f(t)-p||2 het kleinste is, en dat punt neem ik dan.

Waarschijnlijk heb ik in een volgende stap alsnog de "echte" (euclidische) afstand tot de curve nodig, dus die heb ik dan ook meteen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer