is iedere ster een zon?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

is iedere ster een zon?

wat is nou het verschil tussen een ster en een planeet,zijn alle sterren zonnen?

en waarom zien we alle sterren als blauw in de hemel?om dat het pas geboren zonnen zijn?

en in de andere forum hadden ze het over om naar he dichtste ster te reizen waarom nou een ster en niet planeet wat is er speciaal aan?

tanks.

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: is iedere ster een zon?

Ja alle Sterren zijn Zonnen........

aan de nachtelijke hemel zijn ook een paar planeten te zien uit ons eigen zonnestelsel.... deze lijken met het blote oog veel op sterren...

maar als je met de telescoop kijkt zie je al snel dat het planeten zijn...

maar alle andere lichtpuntjes staan te ver om planeten te kunnen zijn... want planeten zullen niet zo veel licht weerkaatsen dat we ze met het blote oog kunnen waarnemen, dit kan alleen verklaart worden als ze net als de zon veel licht uitzenden.

de spectraal lijnen van de sterren komen overeen met onze eigen zon en tonen aan dat ze veel waterstof en helium bevatte...

Dit lijkt me genoeg bewijs om aan te nemen dat sterren zonnen zijn en geen planeten...

niet alle sterren die je ziet zijn blauw als je goed kijkt zul je ook rode sterren aantreffen..

de blauwe sterren zijn hete sterren.. en branden snel op

en de rode sterren zijn vaak coolere sterren en hebben een langere levensloop...

Onze zon zit er net tussen in....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: is iedere ster een zon?

Neen, niet alle sterren zijn zonnen, onze zon is wel een ster.

het is zoals de vergelijking: alle mensen zijn zoogdieren, maar niet elk zoogdier is een mens.

sterren blauw? er zijn er ook rode, groene, gele. De meeste vind ik hebben een wit geellige kleur. Maar op foto zie je pas echt hun mooie kleuren te voorschijn komen!

blauw betekent niet perce pas geboren. het gaat meer omhet oppervlakte temperatuur dan om hun leeftijd.

indien je meer info wil weten over de basis van sterrenkunde enkel sites:

www.urania.be

http://www.sterrenkunde.nl/index/

...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 1.404

Re: is iedere ster een zon?

Noortje,

wat is dan wel de definitie van een zon en wat van een ster. Ik dacht dat dit synoniemen waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: is iedere ster een zon?

de echte definitie kan je altijd een woordenboek voor raadplegen, maar hetgeen dat ik altijd gelezen/geleerd is is het volgende:

zon is onze ster.

dat spreekt al voor zich. het is dus de naam van onze ster. andere sterren hebben soms andere namen: aldebaran, betelgeuze, capella, spica,....

ook als je ene boek openslaat over de zon, gaat het over onze zon met haar typische eigenchappen en niet over de algemene eigenschappen van een ster.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: is iedere ster een zon?

Ja je hebt gelijk noortje maar vindt het wel iets te ver gezocht...

Een simpele vraag een simpel antwoordt....

anders maak je het alleen maar onnodig lastig

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: is iedere ster een zon?

Volgens mij kan je het wel degelijk zeggen hoor: een zon. Net als bij de maan en een maan! (het is alleen wel verwarrend!)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: is iedere ster een zon?

een ster is een bol lava

een zon is een ster waar planeten om draaien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: is iedere ster een zon?

een ster is zeker en vast geen bol lava en er is ook geen vuur aanwezig op de zon

het is een gasbol waarbinnen een zeer hoge temp en druk heerst. zo hoog dat waterstof deeltjes fussioneren tot ene heliumdeeltje vrij en energie

en er zijn enorm veel andere sterren die ook planeten bevatten
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: is iedere ster een zon?

Een ster is een bol gas die door kernfusie "verbrandt". Geen lava dus, want dat is gesmolten steen. De Zon is de naam van de ster waar onze planeet Aarde omheen draait.
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: is iedere ster een zon?

Ik denk dat hij plasma bedoelt in plaats van lava, de woorden trekken een beetje op elkaar.

En ik vraag me af, noemt men niet iedere verzameling planeten rond een ster een "zonnestelsel"?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: is iedere ster een zon?

ik heb de benaming sterrenstelsel hoofdzakelijk gehoord, maar dat schept weer verwarring met de andere betekenis van sterrenstelsel. Vaak ook planetenstelsel rond bepaalde ster. en uit de context wordt vaak ook veel duidelijk
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Reageer