Helicobacter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Helicobacter

Een maagzweer wordt veroorzaakt door de bacterie Helicobacter pylori. Hoe komt het dan dat je van stress een maagzweer kan krijgen?

Berichten: 209

Re: Helicobacter



Een maagzweer wordt veroorzaakt door een verstoring van het evenwicht tussen slijm en zuurproductie. Deze verstoorde balans kan allerlei oorzaken hebben. In veel gevallen is sprake van een infectie met Helicobacter pylori, een kleine bacterie die in staat is in het zure milieu van de maag te overleven.

Dikwijls is de verstoring ook te wijten aan het gebruik van aspirine en andere pijnstillers (NSAID's). Andere externe factoren die risicoverhogend werken zijn roken en alcoholgebruik. Stress wordt tegenwoordig niet meer beschouwd als relevante oorzaak.

http://www.czmedicinfo.nl/{4efe8b9f-a32e-4...1-e7a35b0f340c}

Bij het ontstaan van het overgrote deel van de maagzweren speelt de bacterie Helicobacter pylori een belangrijke rol. We weten dit pas sinds de jaren tachtig. Voor die tijd dacht men dat te veel maagsap de boosdoener was of stress. Nu weten we dat dit niet zo is. Stress en andere factoren, bijvoorbeeld roken, kunnen de klachten echter wel verergeren.

Maagzweren kunnen ook worden veroorzaakt door langdurig gebruik van bepaalde ontstekingsremmende pijnstillers, de zogenaamde NSAID’s (veel gebruikt bij reuma) en aspirine (maar niet paracetamol). Dit komt echter minder vaak voor.

http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.php?...4&aID=16&char=M

Je hebt misverstanden die zo lang doorwoekeren dat het ongezond wordt – letterlijk. Het onderwerp van deze aflevering is zo’n misverstand: een maagzweer krijg je van stress.

Een maagzweer is een gaatje in de slijmvlieslaag die de wand van de maag en de twaalfvingerige darm beschermt tegen maagsappen. Maagzuur heeft een pH-waarde van 1 (voor de niet bèta’s: vergelijk het maar met zoutzuur) en rechtstreeks contact met weefsel is, voorzichtig uitgedrukt, onaangenaam. De gevolgen zijn onder meer pijn, braakneiging, misselijkheid en mogelijk zelfs bloedingen.

Eigenlijk was er nooit echt een oorzaak bekend, behalve stress dus. En zo hebben hele generaties maagpatiënten zich op goedbedoeld doktersadvies volgestopt met pilletjes, poedertjes en joost-mag-weten wat allemaal om van hun klachten af te komen. Zonder noemenswaardig succes. Tot in 1983, niet eens zo heel lang geleden dus, een slimme Australische onderzoeker eens verder keek dan zijn pipet lang was. De wetenschapper loerde door een microscoop en zag een bacterie, Helicobacter Pylori, vertelt een voorlichter van de Maag Lever Darm Stichting. Een bacterie-infectie, voegt zij daaraan toe, kun je vrij eenvoudig behandelen met antibiotica. Patiënten krijgen tegenwoordig een antibioticakuur van een week, gecombineerd met zogeheten protonpompremmers, die de aanmaak van maagzuur verminderen. Met een beetje geluk zijn de klachten dan binnen een week verdwenen.

Hoe komt zo’n verhaal over stress dan in de wereld, en hoe kan het zo lang blijven voortwoekeren? Volgens de Maag Lever Darm-voorlichter is het wel mogelijk dat stress de klachten verergert. Zo kan het dat een maagzweer opspeelt op momenten van spanning en dan is een oorzakelijk verband eenvoudig gelegd.

Overigens kan een maagzweer ook veroorzaakt worden door medicijnen. Ontstekingsremmers die behoren tot de zogeheten non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAID’s) zijn berucht. Dergelijke ontstekingsremmers worden vaak voorgeschreven aan reumapatiënten, maar ook de vrij verkrijgbare pijnstiller ibuprofen behoort tot de NSAID’s. Volgens de voorlichter is het best mogelijk dat ibuprofen een maagzweer veroorzaakt.

]http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang34/23/04d.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Helicobacter

Veel mensen brengen een maagzweer in verband met stress. Stress kan veel last geven aan de maag en de klachten van een maagzweer ook verergeren, maar het kan geen maagzweer veroorzaken. Hetzelfde geldt voor scherp gekruid eten.

Bij de meeste mensen is de bacterie Helicobacter pylori in de maag verantwoordelijk voor de maagzweer. De bacterie wordt overgedragen van mens op mens, meestal door slechte hygiëne. Veel mensen hebben de bacterie in hun maag, maar niet iedereen krijgt een maagzweer. Waarom deze bacterie bij de ene mens een maagzweer veroorzaakt en bij de andere niet, is nog onbekend.

De bacterie maakt zwakke plekken in het maagslijmvlies, waardoor het zure maagsap kan inbijten op het slijmvlies. Het slijmvlies raakt beschadigd en de diepere lagen van de maagwand komen bloot te liggen. Deze wond, de maagzweer, varieert in grootte tussen een speldenknopje en een gulden.

Het maagslijmvlies kan, behalve door de Helicobacter pylori, verzwakt worden door:

sommige medicijnen (bijvoorbeeld tegen reuma);

de meeste pijnstillers (zoals aspirine);

roken;

alcoholgebruik.

Bron

Kortom: stress is niet de hoofdzakelijke oorzaak...

edit: Robjee was me net voor :roll:

Berichten: 167

Re: Helicobacter

zijn mensen met een bepaalde bloedgroep vatbaarder voor H pylori?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 8.614

Re: Helicobacter

Ik zou het niet weten, maar na even zoeken kreeg ik dit. Alhoewel ik niet bij het artikel zelf kan vermoed ik dat de titel al erg onthullend is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 167

Re: Helicobacter

Ik zou het niet weten, maar na even zoeken kreeg ik dit. Alhoewel ik niet bij het artikel zelf kan vermoed ik dat de titel al erg onthullend is.
ik kan hier wel aan, en het was eigenlijk niet veel interessant, slechts 1 blad, met de ene helft nog eens referenties.

Ik weet dat H. pylori via zijn BabA adhesine bindt aan het Lewis B antigen (ik dacht suikerketen bij bloedgroep O) . Maar ik vraag mij nu af of personen die dit hebben, vatbaarder zijn voor Helicobacter pylori. Vind nergens echt duidelijk een antwoord.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Reageer