De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 179

De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Het zou kunnen lijken, dat men denkt, dat in discussies degene die heel veel woorden gebruikt, geloofwaardiger is.

Ik geloof daar niet in.

Eerder lijkt mij, dat met teveel woorden teveel gezegd wordt, waardoor men op het verkeerde been gezet kan worden.

Met het zoeken naar de juiste over te brengen mening is v..... veel tijd gemoeid.

Mijn voorstel is te proberen zoveel mogelijk te zeggen in zo weinig mogelijk woorden, zonder de intentie te verliezen van wat overgebracht dient te worden.

Is dit mogelijk?

Edit mod: een aantal reacties in dit topic, zijn afgesplitst naar de uitgebreidere discussie in het filosofieforum, te vinden op: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=101331 Meer uitleg wordt daar gegeven.

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

T.S. Elliot: "If I had more time, I would have written a shorter letter."

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

In het vervolg posten we gewoon allemaal de tekst tussen de sterretjes. * *

Daarna laten we het aan anderen over om te zeggen dat stille wateren diepe gronden hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Mijn voorstel is te proberen zoveel mogelijk te zeggen in zo weinig mogelijk woorden, zonder de intentie te verliezen van wat overgebracht dient te worden.
Naar jullie reacties te oordelen, lijkt het niet mogelijk.
als een complex gegeven in enkele regels gevat moet worden, gaat al te vaak elke vorm van nuance verloren
"If I had more time, I would have written a shorter letter."
Als je bijvoorbeeld iets wilt uitleggen is het belangrijk te nuanceren en duidelijk over te komen. Als hier veel woorden voor nodig zijn, het zij zo.
In het vervolg posten we gewoon allemaal de tekst tussen de sterretjes. * *
Amen

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Beeldend spreken zou ik zeggen...

"Tegen wind doet de vlieger stijgen"

"gras is altijd groener bij de buren"

en al die andere prachtige lines!

:D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

(Ik heb niet het onderwerp evolutietheorie doorgespit, waar ik deze vraag zou kunnen vinden (?), want met 1860 posten is me dat even teveel leeswerk. Vandaar mijn eerdere post over de kunst van met weinig woorden veel zeggen. Ja, Ypsilon, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kreeg als opmerking: "Zoekresultaten zijn gelimiteerd tot de eerste 1000". Sjeejh! Over antwoorden vinden op een wetenschappelijk forum gesproken!)
:D :P (grapje in café - niet schieten graag)
Verborgen inhoud
niet bedoeld met disrespect voor alle kennis en energie in deze topic


:D Dit kan je echt niet meer oplossen door minder woorden te gebruiken .......

Als je hem wel helemaal leest krijg je de WSF badge van moed en zelfopoffering.

Wat er staat (van voor naar achteren) is dat qrnlk vindt dat er geen bewijs is dat leven en soorten spontaan kunnen ontstaan, en de meeste anderen, en sommige in het bijzonder, in deze topic denken er anders over.
Eric

Berichten: 1.425

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

T.S. Elliot: "If I had more time, I would have written a shorter letter."
Ik denk letterlijk uit de memoires van Casanova die overigens niet te lui was om hele dikke boeken te schrijven dit itt tot Elliot die dus ook te lui was om de bron te vermelden of eigen woorden te gebruiken :D
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Draai op een examen maar lekker rond de pot, ook al weet je het antwoord niet. (Belgisch Nederlands?)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

De geloofwaardigheid kan alleen bepaald worden aan de kwalitatieve inhoud, en niet aan de kwantiviteit van de inhoud.
Dat klopt, maar ik denk niet dat Kiwiwoman dit zo bedoelde.

Zij was duidelijk getriggerd door de Evolutie en/of intelligent ontwerp topic (zie de betreffende quote van haar die ik invoegde).

En mijn eerlijke visie: op 15 à 20% (of hoeveel ook) van die topic kan hetzelfde gezegd worden. Met als conclusie: "Hier kunnen we het wel over eens zijn en hier verschillen we (blijven we verschillen) van standpunt. Wat blijft er nu nog over om verder na te kijken?".

Dezelfde argumenten blijven terugkomen (in andere vormen). Of dat wetenschappelijk heet is mij onduidelijk. Er wordt niets opgebouwd dat tot conclusies kan leiden. Of beter, (haast) niemand wil tot samenvattende conclusies komen.

Ypsilon heeft eens een poging gedaan die topic gestructureerder te krijgen en vandaar uit verder te laten bouwen. Vergeefs ....

Ik weet dat dit misschien overtrokken klinkt (en sorry hiervoor), maar dat is zeker geen model van een wetenschappelijke discussie (zoals ik het zie/voel). Het is het tegen elkaar, niet met elkaar discussiëren.

Die topic heeft iets van een uitputtingsslag (wie bezwijkt eerst?).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Ik had het over de kunst van met weinig woorden veel zeggen.

Duidelijk is, dat de medeforummers aan dit topic dat niet zo zien zitten. Soit, het zij zo. (zoals ik hierboven al zei)

Vraagje aan Ypsilon: je hebt mijn andere topic weggehaald, waarschijnlijk omdat dat al eens ergens anders besproken is. Kun je me aangeven waar precies? Ik zou graag van de gedachten, die daarin staan, kennisnemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Vraagje aan Ypsilon: je hebt mijn andere topic weggehaald, waarschijnlijk omdat dat al eens ergens anders besproken is. Kun je me aangeven waar precies? Ik zou graag van de gedachten, die daarin staan, kennisnemen?
Ik kan me niet herinneren de laatste tijd een topic van jou verwijderd te hebben (denk zelfs dat het een tijdje geleden is dat ik nog topics heb weggehaald in het algemeen). :D

Wat was het onderwerp precies? Dan ga ik even op zoek...

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

''Waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen'' Ludwig Wittgenstein

Re: De kunst van met weinig woorden veel zeggen

Albert Einstein - Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Ook een mooie.

Doet me denken aan de volgende:
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.

Reageer