water scheiden in waterstof en zuurstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 20

water scheiden in waterstof en zuurstof

Hallo ik heb een vraagje

hoe word nou water gedeeld in waterstof een zuurstof

welke manieren zijn er ?

thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

Het simpelst is een zogenaamd toestel van Hoffman. Plaatjes en uitleg is waarscijnlijk genoeg te vinden op internet. Met dit toestel wordt water mbv gelijkstroom ontleedt in waterstof en zuurstof. Als je nog op school zit, zou ik de amanuensis (of TOA) vragen of ze er nog ééntje hebben. Dat zal vast nog wel het geval zijn.

Update: Inderdaad een mooie illustratie gevonden: http://www.dalefield.com/earth/hydrogen1.html
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 20

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

he dank je wel voor informatie

maar volgens mij heb ook ergens gelezen dat door verhitting van water

tot zoveel graden het dan ook gaat splitsen

maar weet niet zeker

kan dit kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

Als je water in een pan gaat verhitten, dan krijg je gasvormig water (waterdamp). Je verandert dus geen chemische eigenschappen, laat staan dat je het ontleedt.

Hetzelfde als je water gaat bevriezen, krijg je ijs. Dit is toch ook niks anders dan bevroren water.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 20

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

maar hoe gaat dat dan in zijn werk

gaan waterstof de ene kant op en zuurstof de ander kant ?

of zitten ze door elkaar

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

Ja, bij het toestel van Hoffman vormt aan zuurstof aan de anode, en waterstof aan de kathode. Ook wordt er voor elke ml zuurstof, 2 ml waterstof gevormd (waarom, denk je?).

Als je water echter tot in het extreme gaat verhitten, zou er misschien wel iets meer kunnen gebeuren. Ik neem aan dat dit ook onder hoge druk moet, maar misschien dat water dan ioniseert of zo, of dat het een plasma vormt :shock: Het onstaan van waterstof en zuurstof lijkt mij niet waarschijnlijk, maar misschien heb ik het mis. Iemand anders een idee?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 20

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

stel, je hebt gigantisch pan

je gooit er water in zet er een vuurtje onder

en verhit em tot 2000 graden

dus waterstof en zuurstof gaan zich scheiden

wat ik wil vragen is

vliegt water stof dan niet in de fik bij zo'n temepratuur???

Berichten: 124

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

dus waterstof en zuurstof gaan zich scheiden
Dit gebeurt dus niet.

Berichten: 2.746

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

PiBoy schreef:stel, je hebt gigantisch pan  

je gooit er water in zet er een vuurtje onder  

en verhit em tot 2000 graden  

dus waterstof en zuurstof gaan zich scheiden

wat ik wil vragen is  

vliegt water stof dan niet in de fik bij zo'n temepratuur???
je zal nooit aan 2000°C raken want aan 100° zal eerst alles koken en verdampen, en dan eventueel kan je naar 2000 maar dan heb je geen water meer

dit heldt bij Po

Berichten: 124

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

Ik denk inderdaad dat je dan al naar ionen aan het kijken bent, maar hier ben ik niet zeker van.

Berichten: 20

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

oke andere vraag

stel, je vriest water tot tussen de min 218 en de min 183 celsius

wat de vloeibare vvorm is van zuurstof

wat gebeurt er dan met de zuurstofatomen in water

stoot het zich dan van de waterstofatomen af of gebeurt iets anders???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

Dan heb je het over het afkoelen van een verbinding. Je krijgt dan alleen gruwelijk koud ijs, maar het water zal niet uiteenvallen in zijn afzonderlijke elementen. Bij lucht kan dit wel; maar lucht is een mengsel van gassen; geen verbinding.

Probeer het ook anderson te zien. Als je gasvormig waterstof en gasvormig zuurstof hebt op kamertemperatuur, vormt zich niet spontaan water in vloeibare vorm. Er moet energie (activeringsenergie) in worden gestoken om de reactie op gang te brengen:

O2 +2 H2 --> 2 H2O

Dat hiervoor zeer weinig activeringsenergie voor nodig is (een vonkje is al genoeg), wil niet zeggen dat dit spontaan gebeurt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 84

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

Op commerciele/industriele schaal wordt water (H2O) inderdaad door elektrolyse gescheiden in H2 en O2.

Water wordt eerst gezuiverd, en "gebufferd" hier wordt het aan een KOH oplossing (het elektrolyt) toegevoegd.

Op niveaudaling wordt het elektrolyt toegevoegd aan het elektrolyseapparaat.

Hier worden met katodes/anodes het water gesplitst in H2 en O2. Aan de katode ontstaat H2 aan de anode O2, deze worden apart afgevangen.

Meestal zit er hierna nog een droogstation om het geproduceerde H2 en O2 volledig te drogen.

Deze installaties hangen vol met beveiligingen ivm de vorming van knalgas als het H2 en het O2 bij elkaar zouden komen.

Water kan inderdaad ontleden bij hoge temperaturen. Ook hierbij ontstaat H2 en O2 en uiteindelijk knalgas. Het is in het verleden wel voorgekomen dat er explosies (grotere maar ook minder erge kleinere) waren bij staalfabrieken omdat er in bijvoorbeeld een partij schroot een aanzijnlijke hoeveelheid water zat. Als dit gemend wordt met het hete ruwe ijzer dan ontleed het.

Er zijn wel meer manieren om H2 te produceren maar dan wordt het niet meer uit water geproduceerd.

Water afkoelen tot het kookpunt van zuurstof geeft inderdaad geen H2 en O2.

Het is inderdaad wel zo dat in de industrie O2 uit de lucht wordt gewonnen door de lucht af te koelen naar vloeistof temperatuur (-176grdC bij atm. druk ongeveer) In een destillatie kolom kunnen we dan dmv het kookpunts verschil tussen N2, O2 en Ar (de hoofdbestandelen in de lucht) deze componenten van elkaar scheiden. (het zogenaamde cryogene luchtsplitsen)

Groeten en suc6

Techneut

Berichten: 30

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

De elektrolyse van een Na2SO4-oplossing met inerte Pt-elektroden geven als essentiële redox-vergelijking:

2 H2O --> O2 + H2

Want water is een betere reductor dan sulfaat en zeker platina.

En water is een betere oxidator dan natrium+

Dus reageert water met water...

Berichten: 2.746

Re: water scheiden in waterstof en zuurstof

het wordt ook uit aardolie gewonnen

Reageer