KI zetmeelpapiertje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

KI zetmeelpapiertje

Bij elektrolyse van HCL hebben we HI zetmeelpapier gebruikt...

Zou iemand de reacktie kunnen geven aub en eventueel een kleine omschrijving want ik ben al uren op het net aan het kijken en ik vind daar niks over...

Alvast bedankt

Inge

Dit heb ik al

-------------------------

Vraag:

Verklaar de kleurverandering van het KI zetmeelpapiertje & geef tevens ook de reactievergelijking.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Door KI zetmeelpapier te gebruiken, kunnen we de oxidator achterhalen waarbij het KI Zetmeelpapier blauw gaan verkleuren.

Aan de kathode gaat Cl de KI verbinding verbreken waardoor I blauw gaat uitslaan:

Reactie aan de kathode: Cl2 + 3 I- 2 Cl- + I3-

Reactie aan de anode:

Tweede vraag:

Waarom in geconcentreerd HCl nodig?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is toch gewoon omdat we zo meer H+ krijgen of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: KI zetmeelpapiertje

De relevante reacties zijn:

2 Cl- -> Cl2 + 2 e-

en vervolgens:

Cl2 + 2 I-- -> 2 Cl- + I2

Daarnaast is er een complexvorming van I2 met zetmeel, maar hoe deze er uitziet kan ik je niet vertellen. Is in principe niet relevant, het is een standaard indicator.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: KI zetmeelpapiertje

Geconcentreerd zoutzuur heb je nodig om te zorgen dat er überhaupt wel een reactie is.

Anode: 2 Cl- => Cl2(g) + 2 e-

Kathode: 2 H+ + 2 e- => H2

Totaal: 2 H+ + 2 Cl- => H2(g) +Cl2(g)

Zoals Jan als zegt: Cl- wordt omgezet in Cl2 waardoor dus ook I- wordt omgezet in I2 en door het ontstaan van I2 wat reageerd met zetmeel /stijfsel krijg je een donkerblauw complex, I2(s) + zetmeel => zetmeel-I2 complex.

Berichten: 3

Re: KI zetmeelpapiertje

Ja dat bergrijp is wel héél goed maar welke reactie krijg ik dan aan de kathode waar 2 H+ + 2 e- => H2 wordt?

Krijg ik daar dan een reactie met K ???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: KI zetmeelpapiertje

De H2 reageert niet met de K+ ionen of andere stoffen die aanwezig zijn. Het enige dat gebeurd is dat dit gas gevormd wordt en belletjes vormt. De belletjes stijgen op en er komt waterstofgas vrij.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer