Moeilijke som

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 51

Moeilijke som

Hallo,

Ik ben nu 2 uur (en dat is niet overdreven!) met de volgende scheikundesom bezig geweest, maar ik kom er echt niet uit. Ik zal de hele som weergeven en ook waar ik antwoorden gevonden heb.

24. In een vat van 10,0 liter brengt men bij een bepaalde temperatuur 4,00 mol SO2 en 2,00 mol O2. Het volgende evenwicht stelt zich in:

2 SO2 (g) + O2 (g) <--> 2 SO3 (g)

In het evenwichtsmengsel blijkt 2,00 mol SO3 aanwezig te zijn.

a) Bereken de waarde van K (evenwichtsvoorwaarde) bij deze temperatuur.

Mijn antwoord hier was: K = ([SO3]^2) / ([SO2]^2*[O2]).

[SO3] = 0,200

[SO2] = 0,200 (0,400 - 1*0,200)

[O2] = 0,100 (0,200 - 0,5*0,200)

Door dit in te vullen in de evenwichtsvoorwaarde kreeg ik het antwoord

10,0.

Tot nu lukt het dus aardig, maar nu komt het:

b) Bereken hoe groot het volume van het reactievat gemaakt moet worden om de hoeveelheid SO3 in het evenwichtsmengsel op 3,00 mol te brengen (T is constant).

Ook hier heb ik een antwoord gevonden, maar ik ben er niet zo zeker van.

SO3 = 3,00 mol

SO2 = 1,00 (4,00 - 3,00) mol

O2 = 0,500 (2,00 - 1,50) mol

Ik heb hierna het volume van het vat gelijkt gesteld aan x^-1 (het omgekeerde van het volume is dus x). En dit ingevuld in de evenwichtsvoorwaarde:

((3,00x)^2) / ((1,00x)^2 * (0,500x)) = 10,0

x = 1,80

x^-1 = 0,56 liter

Maar er staat in de vraag dat het volume vergroot wordt, en het antwoord wat ik krijg wijst erop dat dit verkleint is. Ik doe dus iets fout, maar wat?

Verder met de vraag:

Vergroting van de hoeveelheid SO2 in het evenwichtsmengsel kan ook worden bewerkstelligd door bij constant volume en constante temperatuur extra O2 in het reactievat te brengen.

c) Bereken hoeveel extra O2 in het reactievat van 10,0 l gebracht moet worden om het aantal SO2 op 3,00 te brengen.

Hier had ik de volgende gedachte:

Stel er wordt x mol O2 toegevoegd.

[SO3] = 0,300 mol/liter

[SO2] = 0,100 mol/liter (net als in b)

[O2] = (0,500 + x)/10,0 = 0,0500 + 0,1x

Vul ik dit in in de evenwichtsvoorwaarde krijg ik:

((0,300)^2) / ((0,100)^2 * (0,0500 + 0,1x)) = 10,0

x = 4,00 mol O2

Deze laatste zou op zich wel kunnen kloppen, maar ik ben er niet zeker van. Volgende week tentamens, dus ik kan alle hulp gebruiken! Afbeelding

Alvast bedankt.

Jorim: Gebruik a.u.b. sub- en superscript, dan ziet het er wat duidelijker uit!

Selecteer eerst de tekst die sub of super moet en druk dan op de bijbehorende knop, heel erg simpel...
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Moeilijke som

Okee, ik heb het (nog) niet allemaal nagerekend, maar zo zie ik het:

a. lijkt me wel te kloppen, zie geen fout in je berekening. Is een typische "schoolwaarde", dwz een mooi rond getal, wat me des te meer doet vermoeden dat het correct is.

c. lijkt me ook correct

b. is een apart verhaal. Ik zal het even moeten uitschrijven om het duidelijker te zien, maar ik kan je wel zeggen dat volgens mij het volume inderdaad verkleind zal moeten worden. Immers, je reactie is van het type A+B->C. Als je meer C wilt hebben moet je dus je volume verkleinen/druk verhogen (principe van Le Chatelier).

Ik zal het even narekenen, ik kom er nog op terug.

[edit]Thnx mod, ik had wat problemen met de layout![/edit]
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Moeilijke som

Okee, (b) even snel nagerekend. Je bent warm, maar volgens mij niet helemaal.

De hoeveelheden die je aan molen hebt in het nieuwe volume zijn:

SO2: 1.00

SO3: 3.00

O2: 0.500

In concentraties als functie van je volume V is dat dus:

[SO2]=1/V

[SO3]=3/V

[O2]=0.5/V

Invullen in je evenwichtsvoorwaarde geeft

10 = (3/V)2 : ((1/V)2(0.5/V))

ofte wel

10 * 0.5/V3 = 9/V2

oplossen geeft: V=5.56 liter. (ik denk dat je ergens een factor 10 kwijt bent?)

Even checken met de evenwichtsvoorwaarde; ceoncentraties zijn:

[SO2]=0.180

[SO3]=0.540

[O2]=0.0900

geeft K=11. Door afronden tussendoor (wat ik heb gedaan om even snel een antwoord te hebben) klopt dit dus wel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 51

Re: Moeilijke som

Oke. Dan was het idee dus wel goed. Dat betekent dat ik de stof dus wel aardig doorheb :) .

Echt hartelijk bedankt. Ik zal het nog 'ns narekenen of het nu bij mij ook klopt..

Nogmaals mn danck... :-k
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Moeilijke som

Graag gedaan...

Wat misschien nog wel een handige tip is: probeer niet teveel stappen bij elkaar te vegen, zo raak je snel het overzicht kwijt. Kijk eerst bijvoorbeeld naar molen, voordat je meteen mol/liter gaat gebruiken, dan heb je minder kans om fouten te maken.

En schrijf alles lekker ruim uit; kost wel wat meer papier, maar als je ergens een foutje in hebt zitten kan je het gemakkelijker terugvinden en corrigeren, zodat je niet alles opnieuw hoeft op te schrijven.

Veel succes met je tentamen!

B
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 51

Re: Moeilijke som

Ik heb het even nagerekend. Maar ik krijg er nog steeds 0,56 uit. Ik ben ergens een tien kwijtgeraakt, maar waar?

De berekening:

(3/x)^2 / (0,5/x)*(1/x)^2 = 10,0

(9/x^2) / (0,5/x^3) = 10,0

10,0 * 0,5/x^3 = 9/x^2

5/x^3 = 9/x^2 (*x^2 geeft:)

5/x = 9

5 = 9x

x = 5/9

Wat doe ik fout?? :-k
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Moeilijke som

Uhh...... :-k :) :P :P :D :D :D

Als ik hem ook nareken, kom ik ook op 0,56 uit... volgens mij ben ík hier degene die een rekenfoutje heeft gemaakt...

Het maakt voor de controle van de evenwichtvoorwaarde kennelijk niet uit; als ik met V=0,56 de waarde van K bereken in de nieuwe situatie kom ik ook rond de 10 uit.

SORRY! MEA CULPA!

Ik hoop dat je er niet het hele weekeinde mee bezig bent geweest????

Wat overigens weer bewijst dat je met dit soort berekeningen niet teveel moet concentreren op het eindantwoord, maar op de manier waarop je het antwoord krijgt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 51

Re: Moeilijke som

Ok. Ben ik toch niet helemaal dom.... :)

Nee, maakt niet uit hoor. Ik ben er niet het hele weekend mee bezig geweest..... :-k Nee rekende het eigenlijk net ff na; dus vandaar.

Nou, ik zal het op school wel even navragen enzo of het klopt.
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Moeilijke som

Pf... ik maakte me al zorgen... :-k

Laat me even weten wat volgens je school het goede antwoord is, dan weet ik of ik voortaan beter mijn mond kan houden :) :P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 51

Re: Moeilijke som

Het klopte allemaal. Mn leraar heeft het even uitgelegd klassikaal (op mijn verzoek) en die deed het net zo als jij en ik. Dus ik zou zeggen:

Ga zo door..Goed bezig! :-k
God does not play dice...

Reageer