aluminium oplossen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

aluminium oplossen

Hallo

Graag had ik vernomen of ik aluminium kan oplossen op een veilige methode

(geen gevaarlijke zuuren of dampen)het is namelijk het volgende:

ik gebruik aluminium als kern in een zilverbuis om te kunnen plooien ,zodat deze

buis niet plat komt in de plooi daarna wordt de aluminium opgelost in natrium hydroxide maar ik zou graag een oplossing(zuur) hebben die niet zo gevaarlijk is om mee te werken, maar wel een dat mijn zilver niet aantast.

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: aluminium oplossen

Normaal gesproken wordt eigenlijk altijd natrium hydroxide gebruikt om aluminium selectief op te lossen (tast overige metalen niet aan). De meeste zuren zullen het zilver ook niet aantasten (salpeterzuur wel) als de concentratie niet al te hoog is. Het is dus mogelijk om je aluminium op te lossen in (verdund) zoutzuur of zwavelzuur. Echter, net als bij het gebruik van natrium hydroxide zal hierbij waterstofgas gevormd worden:

Zuur:

6 H+ + 2 Al -> 3 H2 + 2 Al3+

Basisch:

2Al + 2 OH- + 6 H2O -> 3 H2 + 2 Al(OH)4-

Wat betreft de dampen (gassen) die vrijkomen maakt het dus niets uit. Basen zijn wel vervelender dan zuren als ze op de huid komen, maar als je netjes en met handschoenen aan werkt hoeft er geen probleem te zijn.

Ikzelf zou uiteindelijk kiezen voor natrium hydroxide en de reaktie uitvoeren in een goed geventileerde ruimte (zuurkast of buiten). Van belang is ook eerst een (niet al te geconcentreerde) natrium hydroxyde oplossing te maken (wordt nogal warm) voor deze bij je aluminium te gieten.

Reageer