Snelheid reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Snelheid reactie

Hoi

Hoe snel verloopt de volgende reactie bij een pH van 3,5 en kamertemperatuur:

CH3OH + CH3COOH --> CH3COOCH3 + H2O

De hoeveelheden die we gebruiken zijn niet zo groot

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de [url=http://help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Berichten: 311

Re: Snelheid reactie

Is dit alle informatie? Daar kan ik niet veel mee. Reactieconstanten (k) en concentraties zouden welkom zijn. Als de reactie in water wordt uitgevoerd mag je daar gewoon 1 voor nemen, de concentratie bedoel ik.

Loopt deze reactie trouwens wel; m.a.w. is de Gibbs-energie wel kleiner dan nul?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Snelheid reactie

Een verestering van een alcohol, moet je dan geen zwavelzuur (H2SO4) gebruiken om het evenwicht naar rechts te verplaatsen ??? In ieder geval zal dat je reactietijd verkorten. Verder sluit ik me aan bij joepie...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Snelheid reactie

zwavelzuur (H2SO4) gebruiken om het evenwicht naar rechts te verplaatsen
Zwavelzuur helpt het evenwicht niet verschuiven, maar dient als katalysator in deze reactie.

Om iets over de snelheid te zeggen moet je inderdaad de concentraties van de componenten kennen. Onder de beschreven omstandigheden (bij pH 3.5 is waarschijnlijk geen extra zuur toegevoegd) zal de reactie traag verlopen. Je kunt een mengsel van azijnzuur en methanol erg lang laten staan zonder dat er veel methyl acetaat wordt gevormd.

Reageer