PGO
Geplaatst: ma 11 okt 2004, 19:25
Probleem Gestuurt Onderwijs
dit is het nieuwe onderwijssysteem dat dit jaar op de andere helft van de MBO opleidingen is gekomen.
Elk jaar heeft 4 perioden en elke periode heeft 16~28 taken. Deze taken worden opgestart in zogenaamde "tutorgroepen" (+-10 man) uit een "blokboek". hierin staat een "leuk" inleidingsverhaaltje (jan en piet vragen zich af hoe je het beste soep kunt bewaren en hoe lang, doorkoken of in de koelkast zetten), met gevolgd door een onduidelijke opdacht. (verslag soep).
dan komt de praktijk, soep op verschillende manieren bewaren en dagelijks een test doen op de hoeveelheid m.o.
in te leveren:
-google uittreksel over soep
-verwerkingsformulieren van de praktijk met een mooie conclusie en advies
en dan 20 taken door elkaar. probleem is dat praktijken vaak door elkaar heen lopen. taak word in oktober opgestart, en de prak komt pas in november.
verder krijg je hier voor nog een (kleine) hoeveelheid zelfstudie uren. tijdens de theorieuren krijg je niks uitgelegt, maar moet je "leervragen" stellen (wat zijn de beste groeiomstandigheden voor een m.o,/waardoor word je ziek?). Er word niks meer uitgelegt.
Mijn ervaring: ik zit nu in de 5e periode (dus het 2e jaar) en vind het slecht. door een teveel leerlingen is er een groot tekort aan computers (120 op 30 com's, volgend jaar 180 op 30). Leraren weten ook niet goed wat er nu precies moet gebeuren. voorschriften krijgen we vaak pas de middag van te voren omdat die nog gemaakt moeten worden. Doordat alles ook zo nieuw is kloppen heel veel dingen ook nog niet. Wel leer je goed zelfstandig zijn.
k wou jullie ffies laten weten hoe het nu gaat, en wat vinden jullie hiervan?!
p.s. de voorbeelden die ik hier geef zijn toevallig bio, maar dat was ffies snel een mooi voorbeeldje dat ik kom verzinnen..
/xan
dit is het nieuwe onderwijssysteem dat dit jaar op de andere helft van de MBO opleidingen is gekomen.
Elk jaar heeft 4 perioden en elke periode heeft 16~28 taken. Deze taken worden opgestart in zogenaamde "tutorgroepen" (+-10 man) uit een "blokboek". hierin staat een "leuk" inleidingsverhaaltje (jan en piet vragen zich af hoe je het beste soep kunt bewaren en hoe lang, doorkoken of in de koelkast zetten), met gevolgd door een onduidelijke opdacht. (verslag soep).
dan komt de praktijk, soep op verschillende manieren bewaren en dagelijks een test doen op de hoeveelheid m.o.
in te leveren:
-google uittreksel over soep
-verwerkingsformulieren van de praktijk met een mooie conclusie en advies
en dan 20 taken door elkaar. probleem is dat praktijken vaak door elkaar heen lopen. taak word in oktober opgestart, en de prak komt pas in november.
verder krijg je hier voor nog een (kleine) hoeveelheid zelfstudie uren. tijdens de theorieuren krijg je niks uitgelegt, maar moet je "leervragen" stellen (wat zijn de beste groeiomstandigheden voor een m.o,/waardoor word je ziek?). Er word niks meer uitgelegt.
Mijn ervaring: ik zit nu in de 5e periode (dus het 2e jaar) en vind het slecht. door een teveel leerlingen is er een groot tekort aan computers (120 op 30 com's, volgend jaar 180 op 30). Leraren weten ook niet goed wat er nu precies moet gebeuren. voorschriften krijgen we vaak pas de middag van te voren omdat die nog gemaakt moeten worden. Doordat alles ook zo nieuw is kloppen heel veel dingen ook nog niet. Wel leer je goed zelfstandig zijn.
k wou jullie ffies laten weten hoe het nu gaat, en wat vinden jullie hiervan?!
p.s. de voorbeelden die ik hier geef zijn toevallig bio, maar dat was ffies snel een mooi voorbeeldje dat ik kom verzinnen..
/xan