[Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Van medestudenten, die MLO hebben gedaan, hoor ik weleens dat ze niet zo heel veel dingen hebben bijgeleerd op het HLO
Op het HD in emmen hebben ze meer moeite met de stof alleen hebben ze wel een praktische voorsprong. Maar goed het zelf opstellen van een onderzoekje en de berg aan theoretische vakken voornamelijk chemometrie hebben ze best wel veel moeite mee. Dus wel degelijk een overgangs verschil te merken. :cry:

MvG Ron

Berichten: 311

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Ik wil niet vervelend doen, maar is jullie nooit opgevallen dat een, laten we zeggen, bedrijf in zijn vacatures ook als eis stelt het denkniveau van de sollicitant? Ik denk dat er tussen MLO en HLO wel degelijk een verschil zit, niet alleen qua kennis maar ook het sneller interpreteren van problemen. Zo zal dit dan ook weer gelden voor HLO en universiteit, al moet ik er wel bij zeggen dat HBO mensen mijns insziens een streepje voor hebben omdat ze praktijkgerichter zijn.

Als ik de redenatie door trek dat tussen MLO en HLO geen verschil is, is er dan wel een verschil tussen een LBO en een HBO of universiteit? Dacht ik toch wel, anders was ik wel uit m'n neus gaan eten op het LBO.

Berichten: 485

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Ik zie heel vaak staan "Analist mlo/hlo"

Doe je daar nou HLO voor??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Ik zie heel vaak staan "Analist mlo/hlo"

Doe je daar nou HLO voor??
zijn er genoeg alleen moet je er niet op reageren is vaak ook MLO met ervaring of pas afgestudeerde HLO' er.

MAar meestal voor een routine lab.

Er zijn nog genoeg functie over waarbij ze alleen HLO vragen. voorbeeld AZG research. :cry:

MvG Ron

Berichten: 10

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Tevens worden er op research departementen nauwelijks gebruik gemaakt van MLO'er maar alleen van HLO'er omdat men hier toch wat meer kennis voor methode ontwikkeling nodig hebben en mensen die mee denken met de acedemische onderzoekers. Er is dus wel degelijk een verschil in niveau merkbaar
uhum

FOUT! :D

Het spijt me vreselijk, maar ik ben dus een MLO-er die (op mijn stage plek) aan methode ontwikkeling doet. En het gaat me prima af. Statistiek is niet moeilijk en iedereen kan alles wel leren. (incluis literatuurstudie vereist voor project)

Enne, MLO-ers stromen bij het HLO in de 2e klas in. Dat zal wel een reden hebben. En kennis, tja, dat komt met de jaren. Dat ligt voor iedereen anders. Ik leer veel door dingen te doen met mijn handen. Hoewel ik theoretisch ook niet onderlegd ben gaat dat me gewoon beter af.

gruB. :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Het spijt me vreselijk, maar ik ben dus een MLO-er die (op mijn stage plek) aan methode ontwikkeling doet. En het gaat me prima af. Statistiek is niet moeilijk en iedereen kan alles wel leren. (incluis literatuurstudie vereist voor project)

Enne, MLO-ers stromen bij het HLO in de 2e klas in. Dat zal wel een reden hebben. En kennis, tja, dat komt met de jaren. Dat ligt voor iedereen anders. Ik leer veel door dingen te doen met mijn handen. Hoewel ik theoretisch ook niet onderlegd ben gaat dat me gewoon beter af.
Je hebt altijd uitzondering :D

Ik kan alleen maar spreken van de plaatsen waar ik heb gewerkt.

AZG research Med Bio analist alleen HLO mensen

DOC kaas routine lab alleen maar MLO mensen(ik was derde jaars HLO en werd voor MLO-er aangezien tijdens mijn vakantiebaan :cry: )

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Die uitzonderingen komen denk ik meestal voort uit ervaring. Een MLO'er met meerdere jaren ervaring komt zo gelijk te staan met een "groene" HLO'er. Dat is logisch.

Het MLO-HLO onderscheid is denk ik (ik heb geen ervaring dus ga af op verhalen van anderen) ook gebaseerd op de manier van onderwijs geven. Ik dacht dat er van HLO-studenten meer zelfstandigheid werd gevraagd dan van MLO'ers, en dat werkt natuurlijk door in alles wat met de opleiding te maken heeft. Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn waarom je als MLO'er moeilijker een finaciële ondersteuning kan krijgen voor (buitenland)stages: er wordt simpelweg niet van je verwacht dat je zo'n initiatief neemt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Het MLO-HLO onderscheid is denk ik (ik heb geen ervaring dus ga af op verhalen van anderen) ook gebaseerd op de manier van onderwijs geven. Ik dacht dat er van HLO-studenten meer zelfstandigheid werd gevraagd dan van MLO'ers
Dat klopt en van een HLO'er wordt verwacht dat hij elk voorschrift zelf controleerd en eventuele verbeteringen aanbrengt. MLO wordt verwacht alles volgens protocol te werken zonder veel theoretische achtergrond kennis.

Vaak is een HLO'er ook opdracht geven voor een MLO'er.

Uitzonderingen daar gelaten. :cry:

MvG Ron

Berichten: 10

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Dat kan ik beamen.

Ik merk hoeveel er op mijn stagebedrijf er aan zelfstandigheid geacht wordt. Ik krijg absoluut geen begeleiding. Niet dat ik het erg vind, maar volgens mij zou menig medeleerling zich rot schrikken.

Ik kreeg aan het begin gewoon mijn stage-opdracht, waarover ik iedere maandag moet rapporteren. Voor de rest is alles zelfstandig. Wel was het voor mij een hele nieuwe situatie waar ik echt aan heb moeten wennen. Het heeft me dan ook enkele weken gekost om in die zelfstandigheid te komen. Maar nu ik eenmaal bezig ben vind ik het wel fijn.

Ik wil nog 1 ding heel goed onderstrepen; De theoretische kloof. Een flink gat is dat als MLO-er. Inderdaad, de theoretische kennis is vereist voor het behalen van je documenten. Maar het verbaast mij keer op keer hoeveel medestudenten ik heb die blindelings een voorschrift volgen zonder het goed door te lezen en zich te verbazen over gekke dingen. (bv rare golflengtes instellen bij spectrometrie ofzo<= voorbeeld).

tja, onderscheid is er nou eenmaal. Dat is een feit. De één vind het lekker om gewoon te doen wat hij moet doen, de ander denkt er liever nog een keer over na. Dat is ook een stuk karakter denk ik. :D

michel. :cry:

Berichten: 14

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

De één vind het lekker om gewoon te doen wat hij moet doen, de ander denkt er liever nog een keer over na. Dat is ook een stuk karakter denk ik.
En wat nou als je door omstandigheden MOET doen wat je misschien niet zelf wil? Dan mag en kan je niet even lekker nadenken over hoe het ook zou kunnen...Afbeelding en heeft het niets te maken met een stuk karakter..

En die zelfstandheid is er op een MLO ook echt wel hoor! Alleen niet iedereen kan daar mee om gaan, wat dus heel vervelend is voor mensen die anders gewend zijn...

Ze zijn in het eerste jaar nu ook begonnen met thamatisch onderwijs waardoor de zelfstandheid nog veel groter zou moeten worden!

Berichten: 10

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Dat klopt ja, dat thematisch onderwijs is inderdaad een nieuw onderdeel. Ik geloof trouwens dat PGO (probleemgericht onderwijs) trouwens ook op HBO's ingevoerd gaat worden.

(p.s. mijn excuses voor de eerdere geplaatste spam)

Berichten: 14

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

M.i. bestaat het belangrijkste verschil tussen de twee voornamelijk uit de verwachtte instelling. Als je MLO hebt afgerond wordt van je verwacht dat je getallen produceert en daar verder niet al te veel over zeurt. Omdat deze uitspraak nogal ongenuanceerd is zal hij misschien bij wat mensen in het verkeerde keelgat schieten. Ik vrees echter dat veel bedrijven op deze manier een MLO functie wensen in te vullen (deze uitspraak is gebaseerd op praktijkervaring).

Van HLO'ers wordt meer zelfstandigheid verwacht in een bedrijf. Dat beperkt zich zeker niet alleen tot het nadenken over waarom je een experiment zus-en-zo doet en niet anders, maar ook hoe je zelf de invulling van je taak ziet in relatie tot de doelstellingen van het lab, en hoe je daar op de beste manier aan bij kunt dragen. Vandaar ook de vele projecten bij het HLO.

Als ik de gemiddelde reacties op dit forum lees van mensen die MLO doen kom ik tot de conclusie dat bij de meesten van hen de interesse en wil om te leren groter is dan de eisen die gesteld worden door de opleiding. Soms proef ik daar zelfs een beetje frustratie in ("Ja maar wij zijn ook slim!") Dan zou ik zeggen haal dat diploma en doe het HLO erachteraan, je zult er nooit spijt van hebben en vindt het waarschijnlijk nog leuk ook.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

M.i. bestaat het belangrijkste verschil tussen de twee voornamelijk uit de verwachtte instelling. Als je MLO hebt afgerond wordt van je verwacht dat je getallen produceert en daar verder niet al te veel over zeurt. Omdat deze uitspraak nogal ongenuanceerd is zal hij misschien bij wat mensen in het verkeerde keelgat schieten. Ik vrees echter dat veel bedrijven op deze manier een MLO functie wensen in te vullen (deze uitspraak is gebaseerd op praktijkervaring).
soms op research komt het ook wel eens voor dat een HLO'er ook alleen de data inleverd bij de wetenschapper en er dan ook klaar mee is. Maar in het algemeen moet de HLO'er ook over een data analyse beschikken met statistische mogelijkheden. (chemometrie: onderschat vak dat niet altijd door veel HLO studies wordt gegeven :cry: )
Als ik de gemiddelde reacties op dit forum lees van mensen die MLO doen kom ik tot de conclusie dat bij de meesten van hen de interesse en wil om te leren groter is dan de eisen die gesteld worden door de opleiding. Soms proef ik daar zelfs een beetje frustratie in ("Ja maar wij zijn ook slim!") Dan zou ik zeggen haal dat diploma en doe het HLO erachteraan, je zult er nooit spijt van hebben en vindt het waarschijnlijk nog leuk ook.
helemaal mee eens. Een gemotiveerde MLO'er kan makkelijk binnen 3 jaar zijn HLO diploma halen. Moeilijkheden liggen voor namelijk bij de specifieke vakken maar ook bij de wiskunde. Voor een Medisch analist blijft de hoeveel analitische stof wel erg veel en moeilijk tevens het veel instamp werk op het gebied van immunologie of gen cloning. Voor een chemische analist ligt het probleem vaak bij de chemometrie. Deze beredenatie kan ik alleen bij mijn studie vergelijken aangezien ik veel ex-MLO studenten ken die de HLO gingen doen.

MvG Ron

PS: ja dit vind ik echt een heerlijke discussie :D

Berichten: 130

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Dat klopt ja, dat thematisch onderwijs is inderdaad een nieuw onderdeel. Ik geloof trouwens dat PGO (probleemgericht onderwijs) trouwens ook op HBO's ingevoerd gaat worden.
Wij werken op school (bij sommige vakken) met het PGO-systeem. Je leert er erg veel van, je moet (alleen of met een paar medestudenten) een probleem gaan oplossen en iedere week word de voortgang besproken.
M.i. bestaat het belangrijkste verschil tussen de twee voornamelijk uit de verwachtte instelling. Als je MLO hebt afgerond wordt van je verwacht dat je getallen produceert en daar verder niet al te veel over zeurt. Omdat deze uitspraak nogal ongenuanceerd is zal hij misschien bij wat mensen in het verkeerde keelgat schieten. Ik vrees echter dat veel bedrijven op deze manier een MLO functie wensen in te vullen (deze uitspraak is gebaseerd op praktijkervaring).
Daar ben ik het wel mee eens. Een MLO'er moet (bij de meeste bedrijven) gewoon getallen produceren en het liefst nog binnen 1 dag. Wat deze "getallen" betekenen weten ze meestal nog niet eens en als ze buiten de specificaties vallen, zouden ze al helemaal niet weten wat eraan gedaan moet worden. Daar zijn de HLO'ers dan weer voor. Afbeelding
PS: ja dit vind ik echt een heerlijke discussie 
Ik ook!! :oops:

Berichten: 7

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Sorry Tungsten ben het niet met je eens! Ik als MLO-er weet wel wat en waarom ik iets aan het doen ben! Als ik dat niet zou weten dan kun je gewoon iedereen een protocol onder de neus schuiven! Je moet er wel verstand van hebben! Tuurlijk weten HLO-ers meer dan MLO-ers! Daar zijn ze voor opgeleid! Maar zeg nou niet dat de meeste MLO-ers er geen verstand van hebben waar ze mee bezig zijn!

Groetjes!!!!

Reageer