[Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 62

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

soms op research komt het ook wel eens voor dat een HLO'er ook alleen de data inleverd bij de wetenschapper en er dan ook klaar mee is. Maar in het algemeen moet de HLO'er ook over een data analyse beschikken met statistische mogelijkheden. (chemometrie: onderschat vak dat niet altijd door veel HLO studies wordt gegeven blink.gif )
Dit hangt helemaal van de instelling van de persoon af. Ik heb als MLO-er stage gelopen bij universiteiten, en heb daar meer 'onderzoek' gedaan dan een HLO analist die in hetzelfde project werkte...

Ik zie echter bij klasgenoten die lopendeband werk leuk vinden, (keuringsdienst van waren, kwaliteitscontrole, etc..) dat daar onderzoek gewoon niet inzit, no way...

Ik ga ook no-way een baan zoeken in NL, ik loop momenteel stage bij een uni in de UK, en kan daar een baan als analist krijgen, en in dezelfde tijd courses doen om een BSc te halen, of iets ander wat zou passen op mijn ervaring.

Naar het buitenland gaan is vaak goede optie omdat ze daar vaak verder kijken dan een diploma, en je ervaring laten meetellen. Daarbij is het in de UK piss-easy om een PhD te krijgen, als je je BSc met goede cijfers (min. 70% hebt gescoord in alle examens) hebt afgerond heb je als 'euri' een grote kans hier.

Grr, ik dwaal af... anyway, het grote verschil tussen MLO en HLO is niet de stof, maar de instelling die je leert.. als MLO-er hoor je geen lastige vragen te stellen en gewoon je proefjes te doen, terwijl dat op het HLO als anders ligt. Op de uni is dat nog beter uiteraard.

Ook ik heb redelijk wat aanvaringen gehad met leraren hierover... sommigen waren erg enthousiast, maar anderen vonden dat ik 'te eigenwijs' was...

Berichten: 7

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

En trouwens de kennis die je krijgt op school is niets vergeleken met de kennis die je krijgt op het bedrijf waar je stage loopt of werkt!!! Mij werd bijvoorbeeld vanalles af geleerd! En mss ben ik wel een uitzondering, ben van nature erg nieuwsgierig!! Wil altijd weten wat waarom en hoe!

Groetjes!!

Berichten: 1.122

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Reneeke schreef: Sorry Tungsten ben het niet met je eens! Ik als MLO-er weet wel wat en waarom ik iets aan het doen ben! Als ik dat niet zou weten dan kun je gewoon iedereen een protocol onder de neus schuiven! Je moet er wel verstand van hebben! Tuurlijk weten HLO-ers meer dan MLO-ers! Daar zijn ze voor opgeleid! Maar zeg nou niet dat de meeste MLO-ers er geen verstand van hebben waar ze mee bezig zijn!

Groetjes!!!!
Hoi Reneeke; Dit is al een behoorlijk oud topic. Sinds di 23 november 2004 is er al niet meer gepost en aangezien Tungsten al een tijdje niet meer actief is op het forum denk ik niet dat hij nog reageert..... :oops:

Grtz Bas

Berichten: 130

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Sorry Tungsten ben het niet met je eens! Ik als MLO-er weet wel wat en waarom ik iets aan het doen ben! Als ik dat niet zou weten dan kun je gewoon iedereen een protocol onder de neus schuiven! Je moet er wel verstand van hebben! Tuurlijk weten HLO-ers meer dan MLO-ers! Daar zijn ze voor opgeleid! Maar zeg nou niet dat de meeste MLO-ers er geen verstand van hebben waar ze mee bezig zijn!

Groetjes!!!!
Misschien heb je het verkeerd opgevat, ik bedoel niet dat ALLE MLO'ers zo zijn... Op mijn MLO-stage heb ik namelijk wel degelijk gemerkt dat er MLO'ers zijn die sommige dingen echt niet snappen!! En gewoon uit zijn op het verkrijgen van een getal!!
Hoi Reneeke; Dit is al een behoorlijk oud topic. Sinds di 23 november 2004 is er al niet meer gepost en aangezien Tungsten al een tijdje niet meer actief is op het forum denk ik niet dat hij nog reageert..... 

Grtz Bas
En hij is een zij :oops:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

En trouwens de kennis die je krijgt op school is niets vergeleken met de kennis die je krijgt op het bedrijf waar je stage loopt of werkt!!! Mij werd bijvoorbeeld vanalles af geleerd! En mss ben ik wel een uitzondering, ben van nature erg nieuwsgierig!! Wil altijd weten wat waarom en hoe!
Volgens mij is dat ook niet echt de MLO-instelling, maar dat zou mijn verkeerde beeld kunnen zijn

@Bas: Laat het bemodderen maar over aan de mods :oops:

Berichten: 7

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Ja inderdaad, hahaha lees altijd maar half! Sorry!!!!!

Bij ons op school moest alles precies volgens het boekje! Alles netjes etc.Heb op een lab gewerkt waar er met verjaardagen gewoon vlaai gegeten en koffie gedronken werd. Ik bedoel maar! Natuurlijk ook niet goed!

Groetjes

Berichten: 107

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Wat is nu juist het verschil tussen hlo en mlo ik kom uit belgie en begrijp de helft niet over wat jullie het hier hebben ?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Wat is nu juist het verschil tussen hlo en mlo ik kom uit belgie en begrijp de helft niet over wat jullie het hier hebben ?
Dit topic zal het wel verhelderen, als wij genoeg tijd hebben komt er een mooi vergelijkingssysteem!

Berichten: 1.122

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

- Quoting Jorim; VWO (Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs)
Is dat niet Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs? :oops: of ben ik nou gek.....

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

- Quoting Jorim; VWO (Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs)
Is dat niet Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs? :oops: of ben ik nou gek.....

Grtz Bas
Ja! :oops:

In HAVO en MAVO staat de V voor voortgezet, dus zal ik wel even snel geknipt en geplakt hebben ofzo, want naar mijn inziens heb je gelijk...

Berichten: 6

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

een HBO'er wordt opgeleid om over een onderwerp na te denken, trouble shooting.

Een MBO'er wordt opgeleid om het uit te voeren

Berichten: 23

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

HLO'ers zijn smeriger dan MLO'ers als je al in de labzaal kijkt altijd die HLO'ertjes die alles vies achter laten :P

Maarja grootste verschil is inderdaad wat mensen hier ook zeggen HLO is meer verantwoordelijkheid en meer zelfstandigheid. Maar als MLO'er heb je volgens mij al wel meer werkervaring in het lab omdat je vaker op stage gaat

Berichten: 173

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Misschien is het ook wel aardig om in de discussie mee te nemen het verschil tussen een chemicus (HLO) en een chemisch technoloog (HTS)

Het is van oudsher dat een technoloog zich bezig houdt met het ontwerpen van technieken waarbij hij theorie en praktijk mengt om een hypothese uit te voeren of te testen.

een chemicus is iemand die zich bezig houdt met het bedenken van nieuwe chemische processen dan wel verbindingen enzo.

Kortom een chemicus bedenkt een nieuwe theorie en een chemische technoloog ontwerpt een nieuwe methode.

Al een aardige uitleg denk ik maar ben we benieuwd naar jullie visie hierop

Reageer