Bier brouwen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Bier brouwen

Zou iemand me kunnen vertellen welke scheikundige processen bij het bier brouwen plaats vinden. welke reacties, scheidingsmethoden enz...

Berichten: 14

Re: Bier brouwen

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.brouw-bier.nl/theorie/chemie/

A

BTW, dit is een van de eerste hits in google met zoekopdracht: chemie van bierbrouwen. Dus: volgende keer eerst even google-en. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bier brouwen

Behalve gisting kan ik even niets anders concreets bedenken. Bier wordt gebrouwen met behulp van micro-organismen, dus er spelen een heleboel chemische processen een rol!

Wat bedoel je met "scheidingsmethoden" bij het brouwen van bier?? Je bedoelt tijdens het productieproces? Hm, misschien filtratie ofzo...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Bier brouwen

Reactie van enzymen in bier.

Door enzymen ontstaan bij de kieming van de gerst

zetmeel ----amylase-----> moutsuiker

Door enzymen gevormd door gistcellen bij de gisting:

moutsuiker ---zymase-----> ethanol + koolstofdioxide

MvG Ron

PS: de enige scheidings methode die ik er in weer kan vinden is volgens mij het filteren van het bier.

Berichten: 485

Re: Bier brouwen

Oh please je gaat hier toch geen profielwerkstuk over schrijven he. Dat is zo afgezaagd. ;) Het is ook geen makkelijk onderwerp...

Berichten: 15

Re: Bier brouwen

wel dus... en het eerste bier is al gebrouwen ;) :P:P

Berichten: 15

Re: Bier brouwen

BTW, dit is een van de eerste hits in google met zoekopdracht: chemie van bierbrouwen. Dus: volgende keer eerst even google-en. 


ja, hehe, maar op die site staan veel fouten zag ik al...

Reageer