KNO3 K2HP04

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

KNO3 K2HP04

Weet iemand een adres of site waar ik kaliumfosfaat en kaliumnitraat kan kopen?

Voorheen heb ik het bij Jos Buysen in Limburg gekocht maar nu staat het niet meer op de lijst. Het was daar 100 gram/7€ en dat is voldoende voor een jaar (afhankelijk van aquarium grootte natuurlijk en waterkwaliteit)

Berichten: 251

Re: KNO3 K2HP04

beide stoffen zijn normaal te vinden bij een groothandel in slagersbenodigdheden, zowel kaliumfosfaat als - nitraat worden gebruikt in de vleesindustrie

nu gaat het hier niet om "levensbedreigende" hoeveelheden, dus wil ik eventueel m'n best doen om even in het labo te kijken of we nog wat hebben....

de volgende bestelling vertrekt pas in september

kan je ietrs zeggen over de gewenste zuiverheid ? ik neem aan dat het - gezien voor een aquarium en gezien de overdreven prijs - van pro anal of pharma-kwaliteit moet zijn (ivm % zware metalen)

gelet op de gewenste hoeveelheid op jaarbasts, zou ik je de raad geven om even bij een apotheek binnen te stappen...

Berichten: 493

Re: KNO3 K2HP04

Probeer eens bij een apotheek. Maar koop dan wel per kilo, dat is in verhouding

veel goedkoper dan per 100 gram.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: KNO3 K2HP04

dikaliumfosfaat kan je bij De Hekserij kopen. Kaliumnitraat om voor de hand liggende redenen niet ;)
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 251

Re: KNO3 K2HP04

dik aliumfosfaat ??????????

;)

ik weet dus bij god niet waarom jullie nederlanders (en beste buren) zo'n fascinatie hebben voor vuurwerk en aanverwante pyrotechniek.....

ter staving : ga eens grens-shoppen tijdens de eindejaarsperiode in een belgische drogisterij en in een nederlandse..... idd, de benaming "drogisterij" komt van ergens

nu, KNO3 kan je bij gelijk welke slager halen, het is niets anders dan "salpeter" dat oa gebruikt kan worden bij het "pekelen" of het "zouten" van ham, niks geheimzinnigs aan dus

d'r is geen enkele handel die het product in voorraad heeft die je de aankoop kan weigeren, in principe, maar er zijn controlekanalen

nogmaals, ik neem aan dat je ivm aquarium graag geen extra "metaalbelasting" in je oplossing wil, en aangezien dat je met 100 g op jaarbasis toekomt, zie ik geen enkele reden waarom je het niet zou kunnen verkrijgen in een apotheek..............

tenzij je al in 10 apotheken telkenmale om 100 g KNO3 bent gaan vragen......

Berichten: 3

Re: KNO3 K2HP04

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties!

Ondertussen heb ik van een collega al een tip gekregen en de spullen besteld bij: www.labshop.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: KNO3 K2HP04

dik aliumfosfaat
Ofwel K2HPO4

Je hebt ook monokaliumfosfaat (KH2PO4) en trikaliumfosfaat (K3PO4). Met kaliumfosfaat wordt meestal de laatste bedoeld, maar niet altijd, zie bijvoorbeeld de eerste post in deze topic.
d'r is geen enkele handel die het product in voorraad heeft die je de aankoop kan weigeren, in principe, maar er zijn controlekanalen
Dat is niet juist. Zowel in België als in Nederland is het verboden stoffen te verkopen als je misbruik vermoed (bijvoorbeeld als vuurwerk ingrediënt). Ook Labshop zal niet verkopen als ze misbruik vermoeden.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3

Re: KNO3 K2HP04

Geachte,

Labshop heeft mij veteld dat ze alle namen en adressen aan de F.I.O.D. doorgeven. Dat zijn ze verplicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: KNO3 K2HP04

dik aliumfosfaat
Ofwel K2HPO4

Je hebt ook monokaliumfosfaat (KH2PO4) en trikaliumfosfaat (K3PO4).
Ik noem dat spul kaliumfosfaat, kaliumwaterstoffosfaat en kaliumdiwaterstoffosfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: KNO3 K2HP04

Ik noem dat spul kaliumfosfaat, kaliumwaterstoffosfaat en kaliumdiwaterstoffosfaat.


Er zijn nog veel meer namen: monobasisch kaliumfosfaat, dibasisch kaliumfosfaat etc. Mijn punt was dat als je kaliumfosfaat besteld en je wilt K2HPO4, je een redelijke kans hebt dat je niet de stof krijgt die je wilt...
β-Damascenon en maneschijn

Reageer