waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen in redelijke hoeveelheid aan een redelijke prijs, van minmaal 10 liter 30% - 35% om O2 voor mijn vijvers te verkrijgen, als 30 -35% eenn probleem lijkt mag 19% ook want in die vorm wordt het in de vijverzaken verkocht voor schrik niet 12€ per liter, een beetje handel mag wel, maar dit slaat als een ... op een varken ( sorry beest )

Iemand? graag een mailtje naar [knip]

En eventueel waar kan ik Mangaanoxide MnO2 liefst in redelijke vaste vorm verkrijgen ( dit is de katalisator )

Aad ( snuffelaar )

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: We zijn een forum, geen emaildienst, antwoorden moet ook voor anderen in de toekomst bruikbaar zijn!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Waterstofperoxide 30% is niet zo eenvoudig te vinden en eerlijk gezegd vind ik die EUR 12 per liter die jij aangaf nog niet eens zo absurd. Echt goodkoop is het niet, maar ook weer niet extreem duur. Ik zelf koop waterstofperoxide 30% voor pakweg EUR 8 per liter, dus jouw spul is twee maal zo duur.

Bruinsteen poeder kun je kopen bij een keramiekzaak, bijv. www.creavisie.com. Online te bestellen voor een paar euro per halve kilo.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Kijk eens bij acros.be

waterstofperoxide is ook bij de drogist te krijgen trouwens
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 3.145

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Acros levert niet aan particulieren, geen enkel echt chemie-bedrijf doet dat.

De waterstofperoxide van de drogist is VEEL duurder. Je koopt daar 100 ml met 3% voor anderhalve euro of zo. Dat komt dus neer op 15 euro per liter, en dan heb je 3% i.p.v. 19% of 30%. Niet echt geweldig dus voor de toepassing van Aad.

Berichten: 3

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Ik heb nu een adresje gevonden voor waterstofperoxide 35% en dan moet er wel 23 kilo worden afgenomen, de kosten hiervoor bedragen incl. statiegeld voor de container, schrik niet 43 euro = totaalprijs incl. de BTW

Rest er nog 1 probleempje, hoe kan ik stabiel verdunnen naar 6% en dan graag ook zo'n beetje 5 liter tegelijk zodat ik dat niet telkens = ( om de paar dagen ) hoef te doen.

Kan dit met gedemineraliseerd water, zonder dat dit een directe reactie aangaat en na niet al te lange tijd alleen water overblijft?

Graag reactie, en met een PM wil ik wel vertelen waar dit te koop is, evt. samen maar dan moet je wel zelf voor en containertje cq fles zorgen, ik woon in het Westland, dus is eigenlijk alleen voor mensen in de buurt geschikt, ik ga niks versturen.

Berichten: 3.145

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Meng het met gedemineraliseerd water en bewaar het in flessen met een speciaal was-laagje aan de binnenkant (je hebt speciale waterstofperoxide flessen, zodat het langer goed blijft).

Die 35% waterstof peroxide zou ik dus ca. 1 deel vloeistof op 5 delen water mengen. Schenk het waterstof peroxide langzaam in het water (oppassen voor spatten, bescherm huid en ogen!!) en roer voorzichtig met een schone kunststof of glazen roerstaaf. Geen metalen roerstaaf gebruiken.

Berichten: 3

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Hartelijk bedankt voor de heldere uitleg, het werkt uitstekend, de redoxwaarde van het water schoot omhoog, binnen 48 uur van -130 naar +110 de vissen voelen zich er uitstekend bij, een grandioze zuurstofverbetering.

Nogmaals bedankt!!

Berichten: 2

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

H2O2 is verkrijgbaar in Etten-Leur bij de firma Klep in de Korte Brugstraat 100, phone 0765012831. 25 liter in plastic can 35% € 17,50 + BTW. You are welcome!

Voor my is het een te grote hoeveelheid daar H2O2 beperkt houdbaar.

Ik zoek zelf al een tijdje en zou best een kwart litertje van u willen kopen indien u 25 liter zou kopen.

Vriendelijke groeten,

hasse

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: E-mailadres verwijderd. Het is niet toegestaan om e-mailadressen in posts te plaatsen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Hallo,

Ik heb een vijver met koi-vissen met een inhoud van 18 kuub.

De koi hadden last van parasieten. Deze heb ik kunnen bestrijden met kaliumpermangenaat. Na afloop van de kuur had ik bruin water.

Volgens de koi-arts moest ik om het water weer helder te kunnen krijgen 427 gram peroxide over het water uitstrooien. Dat heb ik gedaan en het water is helder geworden. Dat is oké. Echter nu vertonen de koi-vissen een gehavende huid, oogverwondingen en afwijkend gedrag. Zou dit door de peroxide kunnen komen? Op het koiforum werd dit namelijk als een mogelijkheid geopperd. Een van de leden verwees mij naar uw forum.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite om mij verder te kunnen helpen.

Groetjes

Ger

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Om de vraag te kunnen beantwoorden moet ik weten wat ´peroxide´ is. Er moet iets voor het woord ´peroxide´ komen.

Het zou bijv. waterstofperoxide kunnen zijn, maar dit is alleen verkrijgbaar als oplossing in water. Dan is ook de concentratie nodig (30 %?, 3 %?).

Uiteindelijk gaat het erom dat we moeten weten hoeveel werkzaam deel (het peroxide zelf) in de toegevoegde stof zat.

Berichten: 3

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Hallo Marjanne,

Het enige, dat ik weet is, dat het een wit poeder is. Wat voor het woord "peroxide" moet staan, zou ik echt niet weten. Het spul moet het vijverwater helder maken en dat doet het inderdaad. Alvast bedankt voor de afgegeven reactie.

Groetjes

Ger
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Berichten: 1.816

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Je zou de zuurgraad (pH) van het water eens moeten onderzoeken. Het lijkt alsof je percarbonaat gebruikt hebt (Vanish spul) en dat is behoorlijk basisch.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Gerpeters, even een theoretische berekening.

Stel dat je 427 gram werkzaam peroxide hebt toegevoegd (dit is niet zo, maar even hypothetisch voor de berekening). Stel verder dat de peroxide direct homogeen over de hele 18 kuub gemengd zou zijn.

Dan zou de theoretische concentratie peroxide gelijk zijn aan 427/18 000 gram/liter, oftewel 0,024 gram/liter oftewel 24 milligram/liter.

Zelf voeg ik ´s zomers dagelijks aan mijn aquarium (100 liter water) 5 ml 3 % waterstofperoxide-oplossing toe, om de groene en blauwe alg buiten te houden.

3 % waterstofperoxide-oplossing bevat 30 gram waterstofperoxide per liter. 5 milliliter van deze oplossing bevat dan 0,15 gram oftewel 150 milligram waterstofperoxide. In 100 liter water betekent dat een concentratie van 150 milligram/100 liter oftewel 1,5 milligram/liter.

Tijdens het toevoegen werkt een circulatiepomp die zorgt dat de waterstofperoxide zo snel mogelijk homogeen verdeeld is.

Vorig jaar zomer heb ik me op een avond vergist en heb ik 10 milliliter toegevoegd (de concentratie wordt dan 3 milligram/liter). Binnen een uur tijd na de toevoeging had ik 9 dode visjes. Twee soorten waren binnen die tijd compleet uitgemoord, terwijl de andere soorten er geen last van hadden. De kenmerken waren: op de bodem in een hoekje stilliggen, over de hele huid een witachtige uitslag en blaasjes (niet op de vinnen) en allemaal heel snel dood.

Wat ik wil zeggen is dat het afhangt van de concentratie van de werkzamen stof (peroxide) in jouw toevoeging. Maar de hoeveelheid is zodanig dat de oorzaak ´peroxide´ niet valt uit te sluiten. Temeer omdat die peroxide toch wel enige tijd nodig heeft om zich over 18000 liter water te verspreiden. Plaatselijk kun je dus tijdelijk nog veel hogere concentraties hebben gehad.

Berichten: 3

Re: waar kan ik waterstofperoxide verkrijgen

Hallo Marjanne,

Bedankt voor jouw uitgebreid verhaal, dat ik in mijn pc heb opgeslagen.

Vandaag had ik bezoek van een nieuwe vissen"dokter".

Deze gebruikt ook waterstofperoxide maar dan in vloeibare vorm (dus geen wit poeder). Hij vertelde mij, dat parasieten en een teveel gebruik van kaliumparmangaat waarschijnlijk de oorzaak zijn van de vissterfte.

Parasieten maken gaten in de vissen en het KP brandt de parasiet en -bij teveel gebruik- de huid van de vissen weg. Hierdoor kunnen de zwakkere vissen het loodje leggen. Mijn vorige vissen"dokter" is blijkbaar te royaal geweest met de dosering van het KP. Door schade en schande wordt een mens wijs.

Nogmaals bedankt voor alle genomen moeite.

Mvg

Ger Peters
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.


Reageer