Bio-ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bio-ethanol

Tegenwoordig zijn open haarden met bio-ethanol in opkomst.

Ik ben op zoek naar informatie over het gebruik van bio-ethanol in open haarden.

Is deze brandstof veilig voor gebruik of is het schadelijk voor de gezondheid?

Zijn er testrapporten van, is deze brandstof TUV goedgekeurd etc. etc.

Alvast bedankt.

Groeten, Carlijn

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Bio-ethanol

Oeij, ik weet dat men bio-ethanol in Amerika aan het aanprijzen is als vervanger voor bezine. Het zou minder schadelijk moeten zijn voor het mileu. Ik heb via wikipedia het volgende gevonden:

Code: Selecteer alles

Ethylalcohol wordt op zeer grote schaal bereid door vergisting van suikers. Het is in voldoende zuivere vorm ook zeer brandbaar en kan in verbrandingsmotoren als weinig vervuilende brandstof worden gebruikt, omdat de verbrandingsproducten relatief schoon zijn (in theorie enkel koolstofdioxide en water). In Brazilië rijden veel auto's op ethanol. Deze ethanol wordt gewonnen uit vergist sap van suikerriet m.b.v. destillatie. In landen als Brazilië en de Verenigde Staten wordt ethanol ook vermengd met gewone benzine. Het geschikt maken van auto's voor het rijden op ethanol vergt maar een zeer kleine aanpassing. Vermengd met methanol en kleurstof wordt het verkocht als brandspiritus voor huishoudelijk gebruik.
Wat betreft testrapporten kan ik je niet echt helpen. Goedkeuringen ook niet maar misschien weten ze bij b.v. TNO meer over deze zaken en kan je een mailtje sturen naar hun informatiepunt.

Berichten: 69

Re: Bio-ethanol

Inderdaad, bioethanol is heel veilig en schoon, want het levert geen EXTRA broeikas-gassen aan het milieu op. Het is wat men noemt een gesloten kringloop voor CO2. Best handig als je het milieu niet al te veel wilt beinvloeden. Zeker bij de TNO is veel informatie te vinden, zoniet bij 1 van de afdelingen van het KluyverLab van Biotechnologie. Daar zijn ze razend over bioethanol...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bio-ethanol

Helaas is het zo positief niet. Op dit moment worden er nog voedingsgrondstoffen gebruikt om bio-ethanol te maken. Dat is zeer inefficient en verhoogt ook de prijs van voedingsmiddelen (dus ook veevoeders voor arme veeboeren). Bovendien worden de bestrijdingsmiddelen die worden ingezet bij de kweek (bv. mais in de Verenigde Staten) gewoon met olieproducten gemaakt in grote energieverslindende fabrieken.

De CO2 balans van ethanol uit mais is (afhankelijk van welk rapport je leest) bijna net zo slecht tot slechter dan het rechtstreeks verbranden van olie.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Bio-ethanol

En voor een visie op de etische kant op bioethanol: ik heb er laatst samen met 2 jaargenoten een essay over geschreven...

http://www.student.tue.nl/q/f.visscher/ --> biobrandstoffen.

Ik ben benieuwd wat je er van zult vinden!

Berichten: 1

Re: Bio-ethanol

Omdat de herfst is aangebroken, hebben we een bio-ethanol haard aangeschaft. De haard zorgt voor een geweldige sfeer en heeft geen schouw of iets dergelijks nodig. Een bio-ethanol haard is dus heel erg veelzijdig. We hebben onze haard gekocht bij <<modknip>>. Ik had redelijk wat vragen en die zijn hier allemaal beantwoord!

Over het algemeen zijn alle bio-ethanol haarden in Nederland wel veilig en hebben de benodigde certificaten. Daarnaast is het belangrijk om gewoon het gezonde verstand te gebruiken. Wacht tot de brander is afgekoeld en houd kinderen en huisdieren uit de buurt van het vuur. Het is daarnaast heel erg belangrijk om het vuur niet met water te blussen! Door het water kan de vloeistof zich namelijk sneller verspreiden en voordat u het weet staat uw huis in vuur en vlam. Het programma Kassa van BNNVARA heeft daar een interessante aflevering overgemaakt, dat u terug kunt vinden op Youtube.

Reageer