Boorplatform / Booreiland

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

Boorplatform / Booreiland

Ik heb al veel info gezocht over booreilanden, vnl in de Noordzee.

2 weken werken, 2 weken thuis...; 12h per dag werken, 7d/7d

Iedereen spreekt over het hoge salaris, maar nergens staat vermeld hoeveel :P , iemand ervaring, of ken je misschien iemand die werkt op een booreiland?

Berichten: 104

Re: Boorplatform / Booreiland

misschien kun je eens googelen op cao petrochemische industrie want daar vallen de boorplatformen onder. Ik weet van een kennis dat hij vroeger met iets van 4000 gulden per maand thuiskwam en met 52 jaar op kon houden en rentenieren. Dat was in de tijd dat 1500 gulden per maand een modaal inkomen was. In verhouding best veel maar je moet er tegen kunnen om telkens 2 weken van huis en je gezin moet dat ook aankunnen. Dat geldt lang niet voor iedereen.

Berichten: 161

Re: Boorplatform / Booreiland

Vergeet ook niet dat je van die tijd die je vrij bent eigenlijk meestal een dag kwijt bent om van en / of naar je werk te komen.

En er zijn hele luxe boorplatformen (de Zweedse platformen schijnen vooral erg prettig) maar ook vreselijke en de uren die je tussen werk en slapen hebt zit je daar dan effectief toch opgesloten.

Ik heb kennissen die in de offshore gewerkt hebben; geen van allen hebben ze dat echt erg lang gedaan. Het dikke salaris is wel aantrekkelijk maar het werk (schema) begint na verloop van tijd toch wel érg zwaar te worden. En het is makkelijk om aan een dik salaris te wennen, een lager salaris is moeilijker om mee om te gaan daarna. Tenzij je een specifiek plan hebt (aantal jaren offshore om een huis te kopen en af te betalen bijvoorbeeld) is het dus denk ik niet verstandig om op basis van het salaris in de offshore te gaan werken, kijk in ieder geval of het bedrijf een mogelijkheid biedt om op een gegeven moment een andere functie ergens anders te gaan vervullen (anders moet je een nieuwe baas gaan zoeken, daar begin je dan weer met een jaarcontract enzovoorts).

Berichten: 774

Re: Boorplatform / Booreiland

4000 gulden vind ik niet zoveel. Hier aan wal in de petrochemie verdien je ook zeker zoveel in de petrochemie, in shiften. Wel per maand dan, niet per twee weken :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Boorplatform / Booreiland

4000 gulden vind ik niet zoveel
Eh, denk je even hieraan:
Dat was in de tijd dat 1500 gulden per maand een modaal inkomen was.
Dat houdt in, als je het gaat doortrekken naar vandaag, dat dat een salaris zou zijn van zo'n 6000 euro/maand.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: Boorplatform / Booreiland

6000 euro bruto dan [!]

Berichten: 1

Re: Boorplatform / Booreiland

Hee hallo,

Kwam toevallig deze site tegen en las het onderwerp over salaris op een boorplatform.

Ik zit bijna 2 jaar als operator bij een amerikaans boorbedrijf.

Salaris is in 4 week 7000 euro (netto), 4 wk op 4 wk af, 12 uur per dag.

Elke maand dus salaris, werk je over, bijv 5 week op 3 week af krijg je een week dubbel betaald.

Berichten: 1

Re: Boorplatform / Booreiland

Beste
Ik, Cédric ben 19 jaar en ik studeer elektromechanica aan Thomas More Geel. Ik heb een vrij in te vullen opdracht gekregen rond international skills. Ik zou voor deze opdracht graag een interview of gesprek hebben met een medewerker –, een ex-medewerker of een recruiter van/voor platvormen/bootschip. Ziet u het zitten om dit gesprek met mij (online of fysiek) te voeren of kent u iemand dit hiertoe bereid is?

Alvast bedankt
Cédric

Reageer