Sulfiet en zuurstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sulfiet en zuurstof

Daniëlle schreef: Voor het aantal gram moet ik dan 2,76 * 10-3 * 126,0 doen toch?

Je bedoelt een overmaat om zeker te weten dat het zuurstof verwijderd is?
Ja, en ja ;)

En om nu makkelijk te kunnen zien of je in dit soort gevallen moet vermenigvuldigen of delen: g/mol * mol = g. Je kunt de 1/mol en mol tegen elkaar wegspelen. Beetje wiskunde dus. In dit geval deed je het goed, maar ik geef je dat toch even mee.

Berichten: 62

Re: Sulfiet en zuurstof

Fijn dat dat zo is!! Nu kunnen we weer een heel eind verder. Deze berekening geldt voor 1 liter, dus voor stel 5 liter veranderd er verder toch niets dan dat we het nog moeten vermenigvuldigen met 5?

Bedankt voor de wiskundige tip!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sulfiet en zuurstof

Als de concentratie zuurstof verder 0.0138 mol/l blijft en je 5 liter water hebt dan wordt het (weer het stukje wiskunde ;) ). 0.0138 mol/l * 5l = 0.0690 mol zuurstof in 5 liter water.

Berichten: 62

Re: Sulfiet en zuurstof

Dus dan zou er 0.0690 * 2 = 0.138 mol sulfiet gebruikt moeten worden?!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sulfiet en zuurstof

Inderdaad.

Berichten: 62

Re: Sulfiet en zuurstof

Kijk aan.. ik denk dat ik er dan uit ben!!

Geweldig bedankt!

Berichten: 3.905

Re: Sulfiet en zuurstof

Voor de analyse van bier en de vraag of de gist die in de flesjes zit in staat was om alle zuurstof te verwijderen ben ik een proefje aan het uitwerken waarbij ik door het dopje heen prik en via een glazen injectiespuit wat gas uit de kopruimte opvang. dat is dan een mengsel van koolzuur, stikstof en zuurstof. Nu verwijder ik eerst alle koolzuur mbt natronloog. Daarna houdt ik dan wat gas over wat dus deels uit zuurstof bestaat en deels uit stikstof. Om de bepalen hoeveel zuurstof daarin zit wil ik er een middel bijdoen wat alle zuurstof wegneemt zodat ik daarna kan bepalen hoeveel zuurstof er in de kopruimte zat.

Mijn vraag:
Dat zou moeten kunnen met sulfiet of metabisulfiet. Maar onduidelijk is hoe snel die reactie gaat. praat je dan over seconden, minuten uren of dagen. Dit ivm de praktische uitvoering. Of heeft iemand een andere suggestie om van de zuurstof af te komen.

Reageer